next -index- prev

Web-winkels: prijzenoorlog met dealers?

De kersverse Web-winkel Take it Now is begonnen met de verkoop van PC's randapparatuur en software via Internet. Het put voorlopig uit de catalogus van distributeur Computer 2000 dat tevens via Van gend en Loos de logistiek verzorgt. Concurrentie voor dealers voor wie een Internet-bestelpagina een aardige aanvulling op de winkelverkoop is, want de `on line PC store' wil tegen distributeursprijzen gaan leveren.
Over elektronische verkoop wordt veel gesproken maar een grote vaart loopt het nog niet. Compaq heeft plannen de directe Web-verkoop naar Europa uit te breiden, IBM verwijst op zijn koop-site door naar dealers. Daarnaast komen er langzamerhand meer Internet-verkopers zonder `outlet'. Distributeur Ingram Micro ging al in zee met PC Dynamics dat de web-winkel Buy-IT-Direct.nl gaat exploiteren (nog niet actief, wordt in maart verwacht). Web-winkel Take It Now heeft een soortgelijke deal met Computer 2000 en geeft in een persbericht onomwonden aan een `prijzenoorlog' met traditionele dealers wel te zien zitten door net boven of op de distributeursprijzen te gaan zitten.
Take it Now denkt het, net als de postorderbedrijven, vooral van zakelijke klanten te moeten hebben die precies weten wat ze willen en voor wie prijs en bestelgemak voorop staan. Het levert ook aan particulieren, een speciaal consumentendeel moet in maart het licht gaan zien. Wie of wat Take It Now nu precies is blijft een beetje onduidelijk. De site, in anderhalve maand opgestart, naar Amerikaanse voorbeelden als Egghead, CDNow een Amazon.com (ondanks stijgende verkoop nog steeds fors verliesgevend). Het is een initiatief van Stichting Cyber Ventures en enkele anonieme investeerders. Men is wel ambities: dit jaar opening van virtuele winkels in de omringende landen en binnen twee jaar een beursnotering. Uitbreiding met producten van andere leveranciers dan C2000 en niet PC-gerelateerde artikelen ligt eveneens in de planning. Groothandelsprijzen en levering de volgende dag moeten de trekkers worden. Op termijn wil men met alle artikelen circa 20% onder de marktprijs gaan verkopen.
Op het moment bestaat het aanbod uit (een selectie van) de producten van de leveranciers van C2000 (waaronder IBM, Microsoft, Davilex, Toshiba, HP, Compaq, Apple, 3com, Ericsson, Psion, Cisco, Philips, PBN, Epson). In totaal zo'n 20.000 producten. Nog vrij beperkt in vergelijking met de 120.000 die PC Dynamics uit de Ingram Micro-catalogus wil gaan aanbieden en van een `prijzenoorlog' lijkt nog evenmin sprake. Het gros van de producten zoals de printers van HP of Epson zijn enkele tientjes goedkoper dan bij een dealer. Aangezien de klant fl. 10,- moet betalen voor het transport (aflevering onder rembours) betekent het voor de kopers meestal niet meer dan hooguit een tientje voordeel. Sommige producten, zoals een Iomega Zip drive, een Philips 19-inch monitor of de Palm III zijn zelfs zonder de verzendkosten iets duurder dan bij PC-winkels. Voor een dealer is het echter niet prettig als een Web-winkel een HP DeskJet printer aanbiedt voor fl.358,- als de inkooprijs bij dezelfde distributeur fl.340,- is. Welke dealer zal zo'n product dan nog graag verkopen? In de publieksbladen staan overigens ook regelmatig advertenties van verzendhuizen die tegen distributeursprijzen (zeggen te) leveren. Computer 2000 oefent als distributeur geen enkele invloed uit op het prijsniveau van Take It Now, zegt commercieel manager Ed Bindels.'Als ze lagere prijzen willen hanteren dan dealers staat ze dat natuurlijk vrij. Een afnemer krijgt bij ons korting op basis van de afname.
Mailorder-bedrijven hebben vaak ook een ander prijsniveau dan dealers. Het zijn verschillende kanalen maar het is niet een taak van ons als distributeur om invloed op de verkoopprijzen uit te oefenen.'
Web-winkels trekken, net als de verzendhuizen, een deel van de handel aan maar voorlopig is de markt van Internet-verkoop nog beperkt en niet echt rendabel. `Zolang de betaling via het Web niet goed geregeld zal het ook niet echt van de grond komen', meent Matt Hendriks die vanaf juni 1998 vanaf de website http://www.pc-products.com bezig is met verkoop van PC-componenten. Die worden bij diverse distributeurs ingekocht en voor fl. 25,- afgeleverd. `Ik schat dat er op het moment in Nederland circa tien web-sites PC's en randapparatuur verkopen, afgezien van de dealers die naast een winkel een bestelpagina hebben waar ze meestal de aanbiedingen op zetten. Internet-verkoop is zeker nog geen grote handel. Het moet eerst veel eenvoudiger worden om te bestellen en te betalen.' Hendriks heeft inmiddels gemerkt dat Internet-verkoop doelbewuste klanten uit het hele land trekt. `Net als bij de postorderaars zijn het klanten die weten wat ze willen en vooral naar de prijs en bestelgemak kijken, anders zouden ze wel naar de winkel op de hoek gaan.' Ook Hendriks streeft net prijzen net boven die van de distributeurs maar een al te forse prijsconcurrentie met dealers en tussen web-winkels onderling lijkt hem zeer onverstandig. `Distributeurs kunnen dat niet maken tegenover hun dealers. Als Internet-winkels een prijzenoorlog beginnen maken is die markt snel kapot en de klant uiteindelijk de dupe.'
Naast Take It Now en binnenkort By-It-Direct.nl, is onlangs ook K-RAM van start gegaan. Dit bedrijf, opgezet door Trading Partners Van Nuland en ICT Waterproof, verkoopt geheugenmodules via de virtuele winkel http://www.k-ram.nl.K-Ram koopt de gehugen rechtstreeks in bij de producent en gaat in heel Europa leveren aan bedrijven en particulieren (binnen 7 dagen) Een andere beginner is http://www.surfer.nl uit Groningen dat op 16 februari is begonnen is met online-verkoop van notebooks, tassen en draagbare printers. Deze site wil uitgroeien tot het grootste Web-warenhuis van Nederand en het assortiment snel uitbreiden met niet PC-gebonden artikelen als huishoudelijke apparaten en juwelen.

Take It Now, http://www.takeitnow.com;
K-RAM, http://www.k0ram.nl;
Surfer.nl, http://www.surfer.nl


© NetInfo