next -index- prev

KPN dumpt CD-foongids na komst Denda-concurrent

Prijsoorlog: Denda weer naar de rechter

Denda Multimedia kwam op 27 januari met zijn langverwachte concurrent voor de CD-foongids van de KPN. De KPN gooide zijn een jaar oude cd-rom direct in de uitverkoop. Prijsdumping van een voormalige monopolist om de eigen markt te beschermen? Denda denkt van wel en spant een kort geding wegens misleiding van de consument en het bewust verzieken van de markt voor nieuwe toetreders.

Iedereen mag zijn prijzen verlagen maar als je op een bepaalde markt zo'n machtspositie hebt als de KPN komen de mededingingsregels aan de orde, stelt Denda-directeur Niels Menko.
De verschijning van `De nationale telefoongids' was voor de Oldenzaalse uitgever een historische dag want aan die CD ging een jarenlange strijd met de KPN vooraf. Het verhaal begon al eind 1996 toen Denda `NL-info' uitbracht en gelijk weer van de markt kon halen. De KPN zei dat Denda illegaal aan de telefoongegevens was gekomen en kreeg gelijk van de rechter. Denda zei de telefoonboeken legaal in China te hebben laten overtikken. Wie geïnteresseerd is in het zich vervolgens voortslepende juridische geharrewar kan bij Denda vast wel een knipsel-boekje krijgen. Voor Niels Menko werd het een principe-kwestie om NL-info op de markt te krijgen en het KPN-monopolie op de telefoondata te doorbreken. Na het inschakelen van de NMA en de Opta kreeg Denda de KPN eind 1999 op de knieën. De rechter besloot definitief dat de KPN de gegevens voor een stuiver per adres aan derden moest afstaan. Voor die prijs kon Denda wel een concurrerende cd-rom rendabel op de markt brengen.
De `Nationale telefoongids' van Denda ligt sinds 27 januari in de winkel. Meer zoekmogelijkheden (op straat en op nummer, wat de KPN niet mag), aangevuld met de Gouden Gids-gegevens en met een prijskaartje van ¦ 29,95 bovenal een stuk goedkoper. Op dezelfde dag deed de KPN de CD-foongids met advertenties in de landelijke dagbladen voor ¦ 19,95 in de uitverkoop. Een dag eerder was de prijs nog ¦ 79,-.
Die `tegenzet' is Niels Menko in het verkeerde keelgat geschoten. `De KPN draait de consument een rad voor ogen', vindt Menko, want er staat niet bij dat het gaat om de verouderde versie van de CD-foongids (die van maart 1999). In maart aanstaande komt de KPN met een update. De cd-rom van Denda bevat wel de meest actuele abonnee-gegevens per 1 januari 2000. Menko: `KPN misleidt de consument door in de advertentie bewust niet te vermelden dat het om een oude versie gaat. Hierdoor lijkt het of er een fikse korting wordt gegeven op een nieuw product. De data op de CD-foon van maart 1999 zijn echter hopeloos achterhaald. Per jaar veranderen er namelijk meer dan een miljoen abonnee-gegevens.'
De CD van de KPN is inderdaad een jaar oud en nog maar in een enkele winkel te krijgen. Het moment van de prijsverlaging is niet toevallig, meent Menko:' Het is een regelrechte aanval op onze telefoongids met als enig doel de markt voor een nieuwe toetreder te verzieken.'

Kort geding
Dat er in de KPN-advertentie onvermeld blijft dat het om een CD met telefoongegevens per januari 1999 gaat vindt Denda misleiding van de consument en dat is al een reden op zich maar weer eens de gang naar de rechter te maken. De consument kan immers gaan denken dat de KPN CD-foongids even actuele gegevens bevat als de gids van Denda. De Oldenzalers eisen in een kort geding rectificatie van de reclame-uiting en daarnaast ook schadevergoeding. Dat zou kans maken als Denda aannemelijk kan maken dat de KPN bewust de prijs heeft verlaagd om het de telefoongids van Denda lastig te maken. Menko: ` Het staat iedereen vrij zijn prijzen te verlagen en te adverteren, maar voor een partij als de KPN met zo'n machtspositie op een bepaalde markt gelden iets andere regels. De KPN mag zijn prijzen verlagen maar prijsdumping is een ander verhaal. Als dat bewust gebeurt om nieuwe concurrentie uit de markt te drukken dan is dat machtsmisbruik, dan overtreden ze de Wet op de Mededinging.'
Het heeft er wel de schijn van dat de KPN bewust voor prijsdumping heeft gekozen na het verschijnen van Denda's telefoongids. Menko: ` Ze gaven snel een ton aan advertentiegeld uit. Die kosten halen ze er niet meer uit want het product is nauwelijks nog te koop. Wij vinden het belangrijk genoeg om de zaak aan de rechter voor te leggen. We wachten verder af wat de uitspraak zal zijn.' Het geding diende op 7 februari. Wat de rechter ervan vindt is bij het sluiten van deze Dealer Info nog onbekend.
De KPN heeft naar buiten toe altijd gezegd best bereid te zijn de telefoongegevens af te staan, in de rechtszaak ging het alleen om de vaststelling van een redelijk bedrag per abonnee en daarmee heeft de KPN de komst van een concurrerend product nog lang weten op te houden. De zaak is nu door rechter en Opta beklonken op een stuiver per adresgegeven maar vriendjes zijn Denda en de KPN duidelijk niet geworden. Er loopt nog een bodem-procedure waarin Denda schadevergoeding eist voor de inkomstenderving uit de periode dat het zijn telefoongids niet op de markt kon brengen.
De KPN ziet een kort geding ongetwijfeld als een publiciteitsstunt van Denda. Men is verbaast over het nieuwe rumoer. Een woordvoerder liet weten dat de CD-foongids elk jaar in de uitverkoop gaat als er een update aankomt, wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. In elk geval geen prijsdumping om Denda uit de markt te prijzen. De KPN vindt ook niet dat het behoorlijk was geweest om in de advertentie te melden dat het om een CD van vorig jaar gaat. De nieuwe editie is er immers nog niet en zolang is de versie van maart 1999 geen `oude' versie.
Denda is er na jaren in elk geval in geslaagd de markt open te breken. De prijs van ¦ 29,95 (voor de single-user versie, de netwerk-versie kost ¦ 99,95) is scherp vergeleken bij de ¦ 79,- die KPN de laatste jaren vraagt. Wat de prijsstelling van de nieuwe CD van de KPN wordt is nog onbekend. De voormalige monopolist moet wel in de concurrentie mee en zal niet meer met een prijs van ¦ 79,- kunnen aankomen.
De `Nationale Telefoongids' van Denda bevat telefoonnummers, adressen en postcodes van alle particulieren met een telefoonaansluiting. Voor het bedrijvengedeelte maakt de gids gebruik van de basisgegevens uit de Gouden Gids. Naast de uitgebreidere zoekmogelijkheden zijn er extra's als plattegronden, routebeschrijvingen en de mogelijkheid om automatisch door te klikken naar de Nationale Telefoongids op Internet voor de gegevens die sinds 1 januari zijn gewijzigd. De Gouden Gids zorgt drie keer per jaar voor een update van de bedrijfsgegevens.

Denda Multimedia,
0541-570270,
fax 0541-570277,
http://www.denda.com


© NetInfo