next -index- prev

Fuji Magnetics `booming' in Bredeweg: van floppies tot digitale camera's

Zeg Fuji en iedereen denkt aan foto-rolletjes en videobanden. Het Japanse concern maakt verder zo ongeveer alle denkbare media voor computer-, geluids- en film-apparatuur. PC-media als floppies, CD-R's, tape-cartridges, Zip-disks zijn met de digitale camera's ondergebracht bij Fuji Magnetics in Bredeweg (gemeente Groesbeek). `Floppies zijn nog lang niet passe', zegt Ron de Haas, `en met de digitale camera's heeft Fuji een hardware-product met uitstraling.'

Het Japanse Fuji heeft vele takken, ook in Nederland. In Rotterdam zitten distributeur Fodor en FujiFilm. Die verspreiden de fototoestellen, fotofilms, videobanden en audiocassettes. Tien jaar geleden wilde Fuji een apart Nederlands verkoopkantoor voor de computermedia. Dat werd Fuji Magnetics, opgezet door Steef Stalenhoef (nog steeds directeur). In het buurtschap Bredeweg, op een steenworp afstand van de Duitse grens en een paar kilometer van het Europese hoofdkantoor en de Fuji-fabriek in het Duitse Kleef. Fuji Magnetics doet de computermedia (van floppies en CD-R's tot tape-cartridges) en digitale camera's, maar ook grootschalige duplicatie van CD-ROM's en diskettes, VHS-banden, audiocassettes en professionele videotapes (digitaal, S-VHS, Betacam).
Dat Fodor en FujiFilm ook de digitale camera's voeren kan wel eens verwarring geven. Fuji Magnetics is echter opgezet om het PC-kanaal te bedienen, legt key-accountmanager Ron de Haas uit. `Er is op het moment alleen overlap bij de digitale camera's. Wij doen alleen het PC-kanaal, Fodor het traditionele elektronicakanaal. Dat is net afgesproken. Soms zijn de kanalen niet zo strak te scheiden, CE-zaken als RAF/Stafhorst of Correct verkopen ook PC-producten. De prijzen moeten dus gelijk zijn. '
Het dupliceren van CD's en diskettes is een flink deel van de omzet en ook bij storage-tapes gaat het vaak om orders van duizenden stuks. Dat is een aparte handel die wordt gedaan door verkoopleider Wim Delisseur. Ron de Haas neemt de computermedia en de overige producten voor zijn rekening, met steun van nieuwe krachten als Marcel van Bergen, Leonie Bach (de digitale video-tapes) Petra (audiocassettes en VHS-banden) en Marieke Tetteroo (binnendienst). `De computermedia zijn een grote tak aan het worden, nu zo'n 40% tot 50% van de omzet. Momenteel is het hard aan het groeien, de rem moest er zelf op in verband met tekort aan personeel. We breiden nu uit met nieuwe mensen. Fuji was vergeleken bij Sony of TDK misschien altijd een beetje de underdog. Nu niet meer.'

Op de plank
De Haas hield zich voorheen bezig met verkoop van de audio- en videocassettes. Dat betekende winkels langs om Fuji op de plank te krijgen. Voor de floppies ging het op dezelfde manier. 'PC-winkels binnenstappen en vragen of dealers onze media wilden verkopen. Iedereen kende Fuji wel van de filmrolletjes en videobanden, maar dat we ook computermedia deden was nog niet zo bekend.'
Fuji Magnetics viel indertijd op bij distributeur McDOS en Despec. `We deden alles rechtstreeks met dealers. Tegenwoordig is het assortiment volledig bij distributeurs ondergebracht. Eerst bij McDos en Despec, en toen ook bij Actebis, Indi Computers en Goldring (nu C2000).'
Gaat de consument nog wel voor een doosje floppies naar een PC-speciaalzaak?
`Nou, het is natuurlijk een massa-product geworden dat overal te krijgen is. Wij vinden het belangrijk ze niet op elke hoek van de straat neer te leggen. We zien ze liever niet per pallet bij een drogist staan. Dat kunnen we niet maken ten opzichte van de PC-dealers. Dan verlies je een duurzame relatie. Andersom brengen we ook geen videobanden in de PC-winkel, hooguit als incentive of premium.'
Met de komst van email, CD-R's en andere opslagmedia zou je denken dat diskettes een alopnde zaak zijn, maar ze worden nog in grote aantallen verkocht. De Haas: `Weinig media zijn echt verdwenen, sommige tapes worden minder, maar floppies nog niet. De prijs is in al die jaren ook niet echt achteruitgegaan als je ziet hoe CD-R's in drie jaar tijd in prijs zijn gedaald. Floppies zijn nog altijd een goed consumentenproduct maar je moet er wel een actie opzetten. Het gaat vaak om de prijs. Je concurreert niet echt meer op kwaliteit. Je moet het in de massa en marktaandeel zoeken. Wat dat betreft is het steeds stuivertje wisselen met Sony, TDK of 3M/Imation. Een diskette of een CD-labelkit is toch een redelijk emotieloos product. Met af en toe een actie en een gelikte verpakking krijgt het enige uitstraling. In de winkels zijn floppies en CD-R's vooral goede traffic-generators. Ze staan meestal achterin zodat het publiek door de winkel heen moet.'

Acties
Qua merkbekendheid kan Fuji Magnetics meedrijven op de grote bekendheid van FujiFilm dat veel aan marketing en sponsoring doet, binnenkort ook weer rond het EK Voetbal. `Dat gaat om de films maar de computermedia worden er toch door meegezogen. Zo'n marketing-apparaat als Sony hebben we bij Fuji Magnetics niet. Gezamenlijke acties met FujiFilm zijn er niet. We doen het hier allemaal zelf. We adverteren ook niet veel. We geven het geld liever uit aan de dealer zelf.' Fuji Magnetics doet het liefst acties op maat en samen met distributeurs of dealers. `Nu we wat meer personeel hebben is het gemakkelijker om nauwer contact met de distributeurs te hebben. Niet alleen rond zaken als voorraad en leveringen maar ook om dealers te benaderen voor acties of displays. Bij ons gaat het om tailor-made acties en die ontstaan vaak bij de koffie of tijdens een borrel. We willen wat leuks voor de klanten doen en bij een incentive bijvoorbeeld niet alleen directeur of verkopers betrekken maar ook de mensen van het magazijn. Ook die hebben je product in handen.'
Voorbeelden zijn de recente actie met McDOS en Ascit rond een toonbank-display met 36 doosjes van 10 diskettes. Daarbij zat gratis het encryptie-programma ThunderSafe van Ascit (ter waarde van 99,-). Een eye-catcher voor op de toonbank waar tevens een prijsvraag aan verbonden is. De eerste consument die een beveiligd document weet te kraken wint een heuse Volkswagen-beetle. De dealer die de meeste floppies weet te verkopen maakt kans op een tijdje gratis rijden in een Beetje. Die joint-promotion is goed ontvangen, de voorraad was snel op. Bij de videobanden waren er incentives als helicoptervluchten of een bezoek aan een Formule I-race. Niets bijzonders, wel aardig voor de CE-detaillist.
Voor de komende Dealer Info Dag van 6 maart heeft Fuji Magnetics met de distributeurs een gezamenlijke aanbieding in petto. Onder de dealers die een aankoop doen worden kaartjes voor het EK- Voetbal verloot.

Zuivere lucht
Het mag bij de media om massa en prijzen gaan, maar kwaliteit speelt geen ondergeschikte rol. De Haas: `De kwaliteitscontrole is een belangrijk punt om voor Fuji te kiezen. Er zitten geen pieken en dalen in de kwaliteit bij de Duitse fabriek. Met name bij de CD-R's zijn er prijsstunters in de markt en dat is wel eens irritant. Als een klant echt alleen maar de allerlaagste prijs zoekt moet die niet bij ons zijn. Soms zijn we de goedkoopste, soms ook niet. We verkopen in elk geval geen rommel.'
De Fuji-media worden bijna allemaal in Kleef gemaakt en de digitale camera's in Azië. Kleef is niet toevallig gekozen. De lucht is er zuiverder dan elders, een goede atmosfeer zogezegd voor de productie van magnetische en optische opslagmedia.
Kwaliteitsverschillen zijn er bij media wel degelijk, stelt De Haas. `Vooral een test van CD-R's zou ik interessant vinden. Vooral de no-names baren zorgen. Fuji heeft een lange geschiedenis en loopt technisch vaak voorop. Bij magnetische media als tapes en diskettes wordt bijvoorbeeld double-coating toegepast (aparte lagen voor beeld en geluid). Bij de DLT-tapes, floppies is de ATOMM-techniek een nieuwe vinding (afkorting van: Advanced SuperThin-layer High Output Metal Media). Dat komt neer op een heel dunne magneet-laag. Hoe dunner hoe beter, zoals een speld ook veel beter magnetisch te laden is dan een spijker. Ook de techniek in de Iomega Zip-disk komt ook uit de koker van Fuji.'
Na de CD-R van 650 MB zijn er net een 700 MB versie en 4-speed CD-RW van 650 MB bijgekomen. Verder heeft Fuji Magnetics, eigen Zip-Disk van 100 MB en 250 MB en CD-RW's. Geen hardware dus maar wel vrijwel alle denkbare media voor PC-producten, zelfs voor hardware die er nog niet bestaat. `Bijvoorbeeld 200 MB schijven voor de HiFD-drive van Sony die er nog steeds niet is. Die hebben we al een paar jaar liggen. DVD-RAM schijven van 5,2 GB zijn er ook al. Daar is ook nog praktisch geen hardware voor, het is er wel maar heel duur.
De digitale camera's zijn voor Fuji Magnetics een andere categorie, bovendien het eerste hardware-product. `Digitale camera's hebben, maken bij de consument toch iets meer los dan diskettes. We willen het wat intensiever aanpakken. De markt ontwikkelt zich momenteel hard. Dat leidt ertoe dat bepaalde modellen soms eventjes nauwelijks leverbaar zijn.
We hadden veel meer kunnen verkopen, maar er was er gewoonweg te weinig productievolume in Azië. Vooral de MX 900 was een succes. We hadden de pech dat er tijdens transport ook nog eens 1000 zijn verdwenenen die tot op heden nog nergens zijn opgedoken.
Bij de camera's zijn de belangrijkste modellen nu de MX-1700 (1,3 megapixel, 3 zoom-niveaus), de MX-2700 (2,3 megapixel) en de MX-2900, het topmodel dat er uitziet als een `gewone camera met filters en extra professionele mogelijkheden, inzoomen tot 200 meter. Foto's worden opgeslagen op een SmartMedia-kaartje. Bijzonder is een floppy-adapter voor het SmartMedia-kaartje. De gebruiker kan het SmartMedia-kaartje in de diskette steken en zo de foto's vanuit de floppy-drive uitlezen.
De camera's zijn voor het grootste deel nog iets voor de zakelijke markt.' Er komen wel meer hobby-gebruikers, maar digitale camera's worden tot op heden vooral voor zakelijk gebruik ingezet, door makelaars bijvoorbeeld of schade-opnemers. Vakfotografen worden ook steeds enthousiaster, al hangt de kwaliteit van de afdruk af van het papier en in iets mindere mate de printer. Voor ons zijn het echt een echt fun-product, een verrijking voor ons assortiment.'

Fuji Magnetics Nederland,
024-3976044,
024-3977220,
http://www.fuji-magnetics.nl


© NetInfo