next -index- prev

Internet: wereldwijd meedoen of niet?

De ambities van veel marketing organisaties gaat snel veel verder dan een lokale website, men wil de wereldmarkt op. Eerst natuurlijk in het Engels, maar waarom ook niet in het Spaans, Turks, Chinees of Swahili. Het motto is globalization, maar heeft dat wel nut. Dat porno-sites vanuit Amsterdam natuurlijk als doelgroep de sixpack Amerikanen heeft is nog logisch, maar bereik je met je .nl site ook klanten voor schoenen, mode, boeken of CD's. Wie multi-cultureel en veeltalig wil gaan, heeft gauw enorm complexe sites nodig, met dynamisch samengestelde pagina's en de bijbehorende onderhoudsproblemen.
Natuurlijk, er zijn enorme mogelijkheden, maar ook enorme hindernissen en wie te vroeg de problematiek zelf gaat uitvogelen is veel tijd en geld kwijt, terwijl bijvoorbeeld de koppeling tussen database en website nu via een voorgeconfigureerde opzet ook zonder specialistische kennis gerealiseerd kan worden. Te snel zijn is duur, maar te laat komen natuurlijk helemaal fout, timing is essentieel. Vanuit de VS wil men graag global eCommerce bedrijven, maar het lukt vaak niet goed. Verzendproblemen, invoerprocedures, men laat het er vaak maar bij zitten. Forrester Research stelt dat eCommerce sites gemiddeld 30 procent van hun infoverzoeken en 10 procent van hun orders van buiten de VS krijgen, maar dat men daarvan maar feitelijk de helft levert.

Niet alleen de website, maar vooral de afhandeling kan per land of streek verschillen. Schaatsen verkopen in Amsterdam gaat misschien wel per credit-card, in Friesland zul je ter plekke moeten kunnen leveren tegen contante betaling. In ons land is dat redelijk geregeld via rembours-zendingen, maar hoe zit dat in Finland of op Guernsey? De Euro gaat hierin de eCommerce binnen Europa zeker een zet geven, maar we zijn nog ver van de situatie op de Amerikaanse markt, waar ook nog de sales-tax (BTW) legaal ontdoken kan worden bij postorder/Internet bestellingen. Verschillen in voltage, voorschriften, lokale smaak, kleur en aflevering. Kan een roos of tulp bijvoorbeeld in dezelfde verpakking naar Tokio of hebben ze daar andere eisen en wensen?

Voorzichtig
Brede net-ambitie is prima, maar de kosten van een werkelijk goed aangepaste lokale versie zijn hoog, een struikelblok dat software-ontwikkelaars maar al te goed kennen. Voor produkten waar je niet de primaire voortbrenger of producent van bent is het maar de vraag of Nederland wel de goede uitvalsbasis is. De verhalen over Nederland als webport zijn leuk, maar denkt u niet dat ook Togo of Bonaire binnen afzienbare tijd gigabit verbindingen zullen hebben. De juridische en belastingtechnische structuur van Nederland is echt nog niet geoptimaliseerd voor web-business, de betreffende ministers (Jorritsma cs.) leuteren maar wat populaire net-hype en strooien met geld, maar van een brede visie is geen sprake. Porno, hash, misschien kunst en bloemen, daar weet men Holland voor te vinden, maar wie bestelt vanuit Iowa of Honduras een Hollandse borrel?
Wie serieus wil kijken naar verbreden van z'n webformule, kan eens kijken bij Bowne Global Solutions, http://www.bowneglobal.com, die doen de nodige re-engineering, aanpassing en vertaling aan lokale gebruiken, taal en wetten. Donald Plumley, executive vice president en auteur van een white paper getiteld "Global eCommerce: The Market, Challenges and Opportunities." zegt :"Global eCommerce is the natural evolution of the borderless medium that is the Internet. But companies that are not aggressive and astute in navigating the many cultures thatcomprise the fasting growing segment of the Internet risk abdicating their market position to more agile and internationally-minded competitors."


© NetInfo