next -index- prev

Welk video-formaat?

Monteren op de PC (9)

Bij het im- en exporteren van video is er keus uit diverse formaten en standaarden. DV, Y/C, DVCAM, gewoon VHS, MPEG-1 en sinds kort ook MPEG-2 en DVD. De keuze voor het bron- en output-materiaal wordt er daarmee niet eenvoudiger op.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat uit een doorsnee TV-toestel niet meer of minder komt dan strak VHS. HDTV is nog lang niet doorgebroken. In theorie zou men dus op Betacam-tapes met gewoon VHS kunnen volstaan. In de praktijk betekent dit echter niet dat consumenten-VHS bij digitaal monteren op de PC nu zo'n beste kwaliteit geeft. De 250 beeldlijnen en niet al te stabiele kleuren ogen niet echt fraai op een breedbeeld-TV. Kortom, VHS en 8mm Video komen alleen in aanmerking als output-materiaal. Vanuit de PC rechtstreeks op VHS wegschrijven geeft een prima TV-beeld. Bij het kopiëren van VHS of 8mm tape naar de PC en dan weer terug naar VHS treden er al zichtbare signaal-verliezen op. Daarbij geven VHS en 8mm video bij snelspoelen nogal eens storende strepen. Gebruik verder altijd de AV of SCART-uitgangen om verder kwaliteitsverlies te beperken.
Het Y/C-signaal wordt toegepast bij S-VHS en Hi8 Video. Dit videoformaat oogt een stuk scherper, de kleuren zijn stabieler en er kan gekopieerd worden zonder zichtbaar verlies. Y/C via de hosiden-plug is de `budget-oplossing' voor non-lineair editing op de PC. Er zijn geen dure DV-kaarten met CODECs vereist. Het kopiëren van S-VHS naar de PC en dan weer naar VHS of S-VHS geeft gewoon een prima TV-beeld.

DV, Digital 8 en DVCAM
In het voor de amateur betaalbare videosegment zitten drie DV-formaten. Het eerste digitale opnameformaat is mini- of consumenten-DV. Een systeem dat zich in de ruim drie jaar van haar bestaan bewezen heeft. Goed scherp, stabiele kleuren en geen zichtbaar kopieerverlies (bij de eerste vijf generaties). Bovendien is het DV-formaat relatief goedkoop. In dit formaat zijn naast amateurmodellen ook (semi-) professionele camcorders leverbaar. Dat er door de keuze van YUV 4:2:0 compressie bij effecten foutjes kunnen ontstaan is een klein bezwaar.
Digital 8 is nog maar net op de markt. Het is ongeveer gelijkwaardig aan DV en heeft als extra het kunnen afspelen van Hi8 videotapes. In dit formaat zijn alleen amateur-camcorders leverbaar.
DVCAM is in feite het professionele DV-formaat. Een stuk minder gevoelig voor `drop outs', een breder videospoor en een wat stabieler signaal en het geluid loopt ook echt optimaal synchroon. Verder kan er al in de camcorder ge-edit worden. In het DVCAM-formaat zijn een aantal betaalbare professionele camcorders leverbaar.
Deze digitale videoformaten maken alle drie gebruik van een FireWire/IEEE 1394-connector voor video uit en ook in (bij een aantal modellen). Via het FireWire-protocol (ook wel iLink genoemd) kan de computer de camcorder en videorecorder aansturen en videobestanden snel in/uitvoeren. DV biedt de beste AV-kwaliteit, helaas zijn de capture-systemen voor DV een stuk duurder dan bij Y/C. Er is altijd baas boven baas. In het professionele circuit waar de allerhoogste kwaliteit wordt nagestreefd is een beeldcompressie van 5:1 en YUV 4:2:0 te weinig. Bij de professionele formaten DVCPRO 50 en Digital-S gaat de YUV-compressie naar 4:2:2 en de beeldcompressie naar 3:1. Uitzend-beeldkwaliteit met voor de amateur jammer genoeg twee grote problemen: het is niet schreeuwend duur (hoewel dat bij Panasonic en JVC Digital-S kan meevallen) en er is ook nog een extra player nodig aangezien de camcorder zelf geen Y/C- of DV-signaal afgeeft.

MPEG-1, -2, -3
MPEG is een slim compressie-formaat dat alleen sleutelinformatie wegschrijft. Zelfs voor weergeven van beweging is dat voldoende. Bij de decompressie worden de ontbrekende beeld-informatie door de PC weer terug gerekend. Zo wordt de hoeveelheid beeld-informatie dusdanig teruggebracht dat er 1 uur VHS-video op een gewone CD-ROM past. MPEG-1 is dan ook het formaat voor de Video-CD en Internet. Er zijn zowel camcorders als montagesystemen voor verkrijgbaar.
MPEG-2 is in de picture gekomen door de DVD en MPEG-2 montage is momenteel sterk in opkomst. MPEG-2 biedt S-VHS kwaliteit, comprimeert minder en heeft voor het afspelen wel speciale DV-harddisks nodig. Voor MPEG-2 zijn er CD-branders en speciale montage-systemen te koop. Voor de amateur is nog van belang dat MPEG-2 minder ruimte inneemt dan M-JPEG en Native DV. Op dezelfde hard disk passen daardoor meer videominuten.
MP3 (MPEG-3) is heel snel de compressie-standaard geworden om geluid van semi-CD-kwaliteit in kleine bestanden op te slaan. Door de sterke compressie is het formaat populair om muziekbestanden op het Internet te zetten en eraf te halen.
De meeste amateur editing-systemen werken nog met het variabele compressie-formaat Motion-JPEG. De kwaliteit van M-JPEG video hangt af van de gekozen compressie, het aantal pixels per beeldje, het kleurenpalet en de gebruikte CODEC. Doorgaans wordt M-JPEG weggeschreven als AVI-bestand die dan met edit-software bewerkt kan worden.
Native DV is het pure (dus niet naar M-JPEG vertaalde) digitale videoformaat dat via FireWire van de camcorder binnenkomt. Daarvoor zijn speciale CODEC's en compatibele editing-software nodig.

U.S.


© NetInfo