next -index- prev

PC-verkoop Q4: toch 15% meer

Thuismarkt compenseert slapte zakelijke markt

Eind 1999 was er zoals verwacht een Y2K-terugslagje in de verkoop van PC's aan grote bedrijven maar dat werd gecompenseerd door sterke groei van verkoop aan het MKB en de consument. Dat is de conclusie die marktonderzoeker IDC trekt uit de verkoopcijfers over het vierde kwartaal van het afgelopen jaar. In de EMEA-regio trok de verkoop aan met 14,7% tot circa 11 miljoen stuks. Die groei is minder dan eerdere jaren (meestal rond de 17%) en is vooral te danken aan de klonen-bouwers die traditioneel sterk staan in het MKB en de thuismarkt. Het gros van de leveranciers, distributeurs deed in het laatste kwartaal dan ook uitstekende zaken.
In een aantal landen bleef de groei wel achter bij het gemiddelde, in Nederland zou er bijvoorbeeld maar 9% meer zijn verkocht, nog niet zo slecht vergeleken bij Engeland waar de markt helemaal stagneert. Echte groei markten zijn Duitsland (22%), België (50%) en Denemarken (40%). Over het hele jaar was er evenwel, ondanks de dip in het voorjaar, sprake van een gezonde toename in aantallen van 17%.
Uitstel van investeringen door de Y2k-problematiek leidden tot minder vraag van de (groot-)zakelijke markt en dat komt vooral voor de kiezen van de A-merken. `De A-merken moeten blij zijn dat ze ook consumenten-modellen hebben verkocht, want het millennium-probleem heeft een zeer negatieve invloed gehad op hardware-verkoop aan bedrijven', aldus een IDC- analist. De groei in de verkoop aan het MKB en de consument bleef op een hoog peil. Voor het lopende kwartaal ziet IDC wel weer een wat hardere groei op de zakelijke markt doordat bedrijven na het millennium alsnog gaan opwaarderen en straks wellicht massaal gaan migreren naar Windows 2000.
De omzetgroei houdt door de dalende prijzen al jaren geen gelijke tred meer met de groei in aantallen. De marges worden alleen maar minder, om nog wat de verdienen zullen de PC-leveranciers hun distributie efficiënter moeten aanpakken en omzet gaan halen uit extra diensten rond de PC. De wat afvlakkende groei in aantallen wijst er volgens IDC eveneens op dat de zakelijke markt langzamerhand verzadigd begint te raken en een vervangingsgmarkt aan het worden is.

Top 5 Vendor, Europe, Middle East and Africa, PC shipments Q4
Units Q4'99 Unit share Q4 Unit growth
Compaq 1.690.737 15,3% 2%
Fujitsu Siemens 1.110.546 10,1% 20,9%
IBM 852.271 7,70% -8,9%
Dell 820.312 7,40% 19,3%
HP 779.445 7,10% 34,4%
Others 5.786.950 52,40% 8,1%

Voor de thuismarkt blijft het Internet de drijvende kracht. Gratis toegang en in veel landen al een goedkope PC bij een abonnement, nieuwe designs en lager geprijsde notebooks, blijken een stimulans voor de PC-verkoop. Vooral notebooks zitten in de lift met verkoopstijgingen van 30%. Ook de prijsconcurrentie in het retail-kanaal zal er voor zorgen dat er dit jaar flink meer verkocht zal gaan worden (en relatief minder verdiend). De bekende verkooppiek in het vierde kwartaal was nu al wat minder en kan volgend jaar wel eens helemaal uitblijven. De consument zal niet meer massaal voor de kerst naar de winkel gaan en aankopen wat meer over het hele jaar verspreiden, denkt IDC.
Dat de Fujitsu Siemens combi in zijn eerste kwartaal na de fusie IBM aflost als de tweede PC-verkoper van Europa is geen verrassing. Compaq wankelt maar is nog niet ingehaald. Compaq kreeg klappen op de zakelijke markt, had een groei van slechts 2% en zag het marktaandeel dalen van 16,7% tot 15,3%. Compaq heroverde wel zijn eerste plek in Engeland en IDC heeft er wel vertrouwen in dat Compaq herstelt als het zijn distributie en directe verkoop via Internet op gang krijgt. Fujitsu Siemens komt in Q4 met een verkoopstijging van 21% op een aandeel van 10%. Men verkocht weer flink wat meer thuis-PC's op de Duitse thuismarkt. In Nederland had men een klappertje met de PC bij Albert Heijn waar er in een paar weken toch 25.000 van werden verkocht, met negatieve publiciteit door leveringsproblemen, klachten en tekort aan service-personeel bij Fujitsu tot gevolg. Daar krijgt AH de schuld van, de grutter heeft de vraag volkomen verkeerd ingeschat, zegt Fujitsu ( AH had op hooguit een paar duizend gerekend, Fujitsu heeft alleen maar geleverd).
Dell was in het vierde kwartaal in Europa niet meer de snelste groeier, al bleef het met een toename van 19,3 % wel harder groeien dan de markt. Er was wat terugslag in de verkoop aan grote bedrijven waar Dell het vooral van moet hebben, maar bij de web-verkoop aan consumenten zat groei. IBM zakte met de harde prijsconcurentie bij de zakelijke desktops in het vierde kwartaal behoorlijk weg, maar deed het anderzijds weer aardig met de Aptiva's. De daling van 9% in aantallen geeft een vertekend beeld omdat IBM vorig jaar in Q4 een uitzonderlijke uitschieter had. Zo'n opleving was er nu voor HP met een verkoopstijging van 34%.
Onder de top 5 doen Apple, Toshiba, Packard Bell, NEC, Gateway het schijnbaar goed maar het is toch het leger van lokale systeembouwers en retailketens dat hier de markt bepaalt. De klonen hebben bij elkaar nog altijd bijna de helft van de markt, groeiden met 9% en de vele zelfbouwers laten zien dat het MKB en de consumentenmarkt nog helemaal open ligt.
Ook over het hele jaar gemeten bleek Fujitsu Siemens de hardste groeier in Europa. De groei van 32,6% in aantallen levert een marktaandeel van 11,1% op. Compaq blijft nummer een met een aandeel van 16,6%. IBM (8,4%) is door het matige vierde kwartaal ingehaald door Dell (8,8%), HP bleef de vijfde PC-leverancier (6,8%).
In Europa alles bij elkaar nog een uitstekend vierde kwartaal met een groei van 14,7%. Op wereldschaal groeide de computermarkt behoorlijk (19%) maar was er toch sprake van Y2K-slapte. De voorgaande kwartalen was er namelijk groei van boven de 20%. Wereldwijd bleef Compaq nog de grootste PC-verkoper, maar Dell komt steeds rapper dichtbij. In de VS is Dell Compaq al voorbij. Compaq verkocht wereldwijd 8% meer maar het marktaandeel liep terug van 15,1% naar 13,7%. Runner-up Dell had anders dan Europa wereldtijd wel een `gewoon' groei-percentage in aantallen (45%) en komt op een marktaandeel van 10%. IBM haalde de Aptiva's uit de Amerikaanse retail en zag wereldwijde verkoop afnemen met 6%. Het marktaandeel liep terug van 9,6% tot 7,6%. HP bleef nummer vier met 7,5%.


© NetInfo