next -index- prev

`Overnames: eten of gegeten worden'

Insider Column

In het afgelopen jaar zijn er weer wat forse overnames geweest, ook in het lopend jaar kunnen we heel wat verwachten.
Overnames en acquisities zijn de termen voor het komend jaar, en misschien wel voor de komende tien jaar. Overal zie je het gebeuren, bedrijven gaan samen of worden overgenomen.
Voorbeelden van het afgelopen jaar waren natuurlijk de AOL/Time Warner deal, wat een gigantisch bedrijf creëerde. Prachtig voorbeeld van hoe beurzen beïnvloed worden door media-hypes. Vanwege de joint-venture, gingen zelfs hier in Nederland de aandelen van de grote uitgevers fors omhoog. Want, als het in Amerika gebeurd dan natuurlijk hier ook, dacht men waarschijnlijk.
Waren echt grote multinationals in het verleden altijd razend moeilijk te beheersen, alleen al door de afstanden en de verschillende talen die er wereldwijd worden gesproken, tegenwoordig wordt dat steeds minder een probleem. Internet en moderne tele- en datacommunicatie technieken maken het leiden van echt heel grote ondernemingen mogelijk.
Koos men vroeger naar het in partjes delen van organisaties, tegenwoordig probeert men juist de organisatie weer centraal te leiden.

Gebakken lucht
Zeker automatiseringsbedrijven hebben daar vaak baat bij.
Veel grote organisaties zijn ook meestal niet meer zozeer in landen-organisaties, maar in divisies van diensten en of producten verdeeld. Met de huidige videoconferencing en Internet/intranet mogelijkheden, is dat prima te doen.
In de Science Fiction literatuur lees je altijd al over grote bedrijven. In de TV serie Total Recall wordt de hele wereld zelfs bestuurd door maar twee bedrijven, die elkaar beconcurreren, een eigen leger en politie hebben, regeringen sturen en benoemen, en ga zo maar door. In Frank Herbert's Duin reeks boeken beheren een paar grote bedrijven alle middelen (de `Spice-wereld'-reeks).
Is het samengaan van al die grote bedrijven een aanzet tot dit soort enge situaties? Misschien wel. Gebeurt dit nog tijdens ons leven? Best wel mogelijk.
De start van dit proces is een mechanisme als het Internet. Het concept van veilig, niet traceerbaar elektronisch geld en het groeien van grote bedrijven die kleinere bedrijven overnemen en integreren.
Onlangs zag je hoe Time Warner en America Online samengingen. De onzinnige waarde bepaling van elk bedrijf wat actief is op het gebied van Internet commercie was de reden waarom Time Warner, een gerenommeerde uitgever, in zee ging met een bedrijf in de `Vaporware' als America Online. Zelfs een bedrijf als Yahoo, wat ontstond als een simpele zoekmachine voor het Internet, is op papier meer waard dan de KLM!
Voor een kleiner bedrijf, wat een product of dienst heeft wat een groot bedrijf nog niet heeft, kan dit een fijne tijd zijn. Grote bedrijven betalen vaak krankzinnige bedragen voor kleine bedrijven die iets hebben wat de grote willen hebben. Voor bedrijfjes bezig in opmaak en bouwen van Internet- en intranet sites zijn het gouden tijden. Een stel jonge jongens in vrijetijdskleding kunnen zonder probleem 10 miljoen krijgen voor een toko die een omzet heeft van 4 miljoen, met een winst van enkele tienduizenden guldens.
Ik zat als directeur van zo'n multimedia bedrijfje bij een gesprek waar werd gesproken over het bouwen van een populaire pagina, alleen met als enig oogpunt om, zodra de 50.000 hits per dag zijn behaald, hem te verkopen aan een groot bedrijf, waar inderdaad voor een pagina al miljoenen guldens worden betaald. Eén pagina!!
Als we dit proces van doorgroeien van grote bedrijven over langere tijd gaan bekijken, kunnen over een langere periode de volledige economie van landen worden geabsorbeerd.
Nu al gaan er bij grote mergers Mannesmann/Vodaphone, Time Warner/AOL - bedragen over de virtuele toonbank die groter zijn dan het bruto nationaal product van Nederland! Als dit zich voortzet kan men zich best indenken dat er een situatie ontstaat waarbij de economie van een heel land kan worden overgenomen. Dan krijg je situaties als `Microsoft-land' in Westelijk Afrika of Oost-Europa. Er is al een plaatsje in de V.S. wat DotCom gaat heten, hoorde ik op de radio. Het is een kwestie van tijd of commercieel bedrijven kopen steden op?
Een spookbeeld? Laten we hopen dat het er nooit van komt, maar onmogelijk is het allerminst. Juist in onze branche, de ICT (in mijn tijd nog gewoon de computerbranche) zijn overnames aan de orde van de dag. Groot, groter en grootst, dat is het motto. Xerox neemt Tektronix over, en in de wandelgangen hoorde ik dat er bij HP weer een grote overname aankomt. Want doorgroeien moet, elke dag, lijkt het wel.
De werkwijze van mijn oud-collega Bert Hilhorst, die welbewust streeft om zijn Xpert Data klein en flexibel te houden, met een beperkt product-assortiment is in deze vaart der volkeren een verademing. Want zo'n bedrijf, waar alle medewerkers elkaar kennen, en na werktijd nog samen een biertje drinken, is toch wel heel gezellig.

Rob van Cutsem


© NetInfo