next -index- prev

Miljardenwinst Philips

Gered door de conjunctuur, moet de top van Philips gedacht hebben, want het bedrijf kon zeer goede cijfers presenteren. Philips was trots op stevige CE-verkopen, haar GSM lijnen uit het rood en een vette winststijging, maar is het niet te verwachten dat het bedrijf goed scoort als de consumenten zich wereldwijd blindkopen? Dat heeft weinig met visie of goed ondernemerschap te maken, Philips is nog steeds zonder visie, zonder toekomstdenkers en zonder echte kroonprins. De vette hardware-Internet-markt is gemist (waar bleef Web-TV?) met misschien een herkansing in de mobiele netmarkt. Vergelijk Philips eens met Nokia, kijk eens in hoeverre men echt vooruit is gegaan in ten opzichte van de concurrentie. Sony heeft het moeilijk, maar vertaald zich dat in punten marktaandeel voor Philips? Wat is de houding van Philips tegenover e-commerce als bedreiging voor haar retail-kanaal wereldwijd, wat is op den duur het effect van de marge-erosie?
Hoezo kritiek, de koers explodeert en dan is iedereen toch blij? De tientallen miljoenen optie-winsten van de directie komen wat wrang over, als het weer slechter gaat krijgen ze dan strafkorting? In de analyses van Philips overheerst de rozengeur, maar met een beetje helikopter-blik zien we toch steeds meer uitholling, steeds meer uitverkopen en wat doe je met kasgeld als de rest van de wereld vorig jaar in waarde verdubbelde?
© NetInfo