next -index- prev

Vobis: iets ander beeld

Hans Gijsen keerde - na periodes in Duitsland Frankrijk en Portugal - in juli terug als algemeen directeur van Vobis Nederland, als opvolger van Fred van Lemmen, die vertrok nadat hij het met de Duitse eigenaar Metro niet eens werd over een management buy-out van de winkelketen. Van Lemmen zit nu bij de KPN om `echte winkels' te maken van de KPN Business Centers. Hoewel Metro Vobis tijden nadrukkelijk in de etalage had staan, is van een verzelfstandiging van de keten in Nederland sindsdien geen sprake meer, aldus Hans Gijsen. België werd wel apart gezet, de Nederlandse Vobis-winkels blijven gewoon van Metro. Over Vobis wordt - als grote club - onder de vakbroeders altijd wel `gepraat', de laatste weken waren er geluiden dat Gijsen alweer weg zou zijn, dat het centrale magazijn in Vianen dicht zat en dat elke vestiging het verder lekker zelf mocht uitzoeken. Niets is echter minder waar. Gijsen vindt het wel logisch dat er in de branche gespeculeerd wordt: `Dat gebeurt altijd, als er een nieuw iemand komt is de vraag hoe mensen daarmee omgaan. Ik ben in juli begonnen met een business-plan om een moderne organisatie neer te zetten en van Vobis een keten te maken waarbij de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk bij de vestigingen zelf ligt.' Het tempo waarin vestigingen in een franchise-winkel werden omgezet is daarbij versneld. In november was het aantal zelfstandige ondernemers al tot 30 opgelopen en op dit moment zijn nog slechts drie van de 50 winkels nog niet in handen van het personeel overgegaan.
Een en ander houdt niet in dat de kracht van de retail-keten verwatert of dat de zelfstandige winkeliers vrij zijn te doen wat ze willen. `Integendeel, naar buiten toe houdt Vobis één gezicht. In de franchise-formule kunnen dedicated ondernemers kosten-efficiënter en flexibel werken. We hebben het distributie-netwerk vergroot, maar op productgebied geldt voor de winkels geen vrijheid blijheid. We werken met een aantal gecertificeerde lokale leveranciers waar de winkels directe contacten mee hebben. Dat is veel efficiënter en het assortiment is ruimer geworden.
De functie van het centrale magazijn in Vianen blijft daarbij overeind, die is elementair voor Highscreen, ondersteuning van de winkels bij projecten en de service. Op centraal niveau worden de hoofdcontracten gesloten en de marketing, de inkoopstrategie en de groeistrategie gedaan. Ook de de folder wordt uiteraard centraal gemaakt.'
Het distributie-netwerk en het productassortiment zijn vergroot en wat dat betreft heeft Vobis wel een iets ander gezicht gekregen. Naast de eigen Highscreen-computers staan er bij Vobis nu bijvoorbeeld ook de Yakumo-computers van McDOS, IBM Aptiva's, notebooks van Acer en in het algemeen meer A-merk componenten en randapparaten. `Een iets ander beeld, inderdaad. We willen een goed no-nonsense concept uitdragen en met een goed assortiment duidelijk in de markt aanwezig zijn. De mensen komen graag naar Vobis-winkels en de winkeliers zijn zeer betrokken. Daar ben ik heel tevreden mee.'

Vobis Microcomputer,
0347-358510,
http://www.vobis.nl


© NetInfo