next -index- prev

Op maat, M-commerce, WebObjects en pay to surf

Netperikelen

De Internet-ontwikkelingen nemen steeds nieuwe en verrassende vormen aan. een paar voorbeelden: Leveren van producten op maat, M-commerce via het mobieltje, Apple WebOjects voor snelle site-bouw en je voor het surfen laten betalen door een pay-to-surf tussenpersoon?

De consument krijgt steeds meer een persoonlijke smaak als het gaat om vormgeving, productuitstraling maar wil ook echt persoonlijk maatwerk. Een breedbeeld-TV met eigen kleur, frontje of voet, de auto met een zelf ontworpen interieur en video on demand zijn daar al bekende voorbeelden van. De computerhandel kent dat verschijnsel ook al goed, gezien de web-shops waar een PC-configuratie op maat is te bestellen. Dell, Gateway en Apple doen er goede zaken mee. Een stapje verder gaan andere consumables op `speciale maat'. Consumenten willen zien wat ze kopen, zeker bij consumables die op de persoonlijke smaak en eisen zijn toegesneden. Voor de leverancier is dat lastig om op voorraad te hebben/houden, apart te laten fabriceren en ook nog betaalbaar af te leveren. Internet brengt daar verandering in. Door marktverbreding en pre-fabricage afbeeldingen op het web worden hoge kosten vermeden. De klant kan op de Website het gevraagde artikel opvragen en zelf op maat en smaak aankleden. De autobranche heeft daar al oren naar, opvolger van de CD-Rom's met diverse kleuren, accessoires en bekleding. Stel gewoon je eigen wagen samen en mail hem naar de dealer. Enkele weken later rolt de gevraagde wagen uit de fabriekshal. Hetzelfde kan met het bankstel, de schemerlamp of het TV-toestel. De site van de leverancier toont de vele mogelijkheden qua kleur, stijl, afmetingen en verdere aankleding gewoon op zijn site. Geeft de klant zijn of haar fiat dan is de koop gesloten. Fabricage en aflevering kunnen vanuit een centraal assemblage en/of distributiepunt geschieden.
Zo'n Internet-koopservice op maat kan een prima aanvulling betekenen op het hedendaagse 24-uurs koopgedrag. Behalve het on-line op maat - en smaak aanbieden van goederen komen ook financiële dienstverlening (visuele offertes) in beeld. Voor de PC-handel aantrekkelijke mogelijkheden voor levering van serversystemen en software voor verkoop- websites.

Mobile-commerce
Met de komst van het wireless application protocol (WAP) zal naast het mailen van gewone boodschappen ook het verkopen en adverteren op het mobieltje heel gewoon gaan worden. Men spreekt van `M-commerce' bij het verspreiden van bestel/boekingspagina's en reclame over Internet naar de GSM-telefoon. Ericsson, Nokia, Getronics en CMG doen momenteel flinke investeringen in de ontwikkeling van systemen en protocollen voor M-commerce. Dan liefst een vorm die uitgebreid wordt met een netwerk voor het doen van de dagelijkse boodschappen, het bestellen van fastfood, online warenhuizen, aandelenhandel, het verspreiden van reclame-mail en allerhande verkeer- nieuws- en weersinformatie. Dit alles gekoppeld aan een betalingssysteem via de telefoonrekening. Het klinkt allemaal mooi en aardig maar er moeten nog een aantal drempels genomen worden. Voorlopig is er het gebrek aan WAP-power. De huidige diensten zijn nog niet veel meer dan wat uitgebreidere SMS-diensten. Een andere ingang biedt GPRS waarbij de gebruiker continu on-line is. De komende jaren zullen leren of het WAP inderdaad M-commerce gaat worden.

Pay-to-surf
Niets is gek genoeg om er geld uit te slaan. Het betalen van Internet-gebruikers voor hun surfgedrag? Dat klinkt onlogisch maar slimme Web-site eigenaren en software-ontwikkelaars denken dat adverteerders er dik geld voor over hebben om te weten of hun reclameboodschappen bij de juiste doelgroep arriveren. Wat is nu het idee? Tal van surfers hebben zo hun vaste domeinen, d.w.z. site-categorieën die zij regelmatig bezoeken. Bijvoorbeeld sport, recreatie, culinair of auto's. De truc is nu om die surfers zich te laten inschrijven bij tussenpersonen die het specifieke surfgedrag in kaart brengen. Het registreren van waar, hoe lang en hoe vaak een Internet-gebruiker waar naar toe surft leidt een specifiek advertentieprofiel. Dan kan het reclameaanbod op de belangstelling worden afgestemd. Rest nog het toevoegen van een venstertje of banner in het browser-scherm van de surfer voor het tonen van de op het gebruikersprofiel geselecteerde reclame. De betaling van de bij de tussenpersoon ingeschreven surfer gebeurt via de berekende surftijd en het aanbrengen van eventuele nieuwe klanten. Ook hier kan list en bedrog toeslaan. Op bepaalde hacker-sites zijn al programmaatjes te vinden die surfgedrag nabootsen. Slapend rijk worden is wellicht de droom van menig hacker die het niet al te nauw neemt.

WebOjects
Apple maakt zich steeds sterker op het Website- en E-commerce-platform. Haar toonaangevende applicatie-serversoftware WebOjects is inmiddels aan versie 4.5 toe. Het pakket bestaat uit een Builder-interface en Direct-to-Java-technologie. Het snel en relatief eenvoudig ontwikkelen van applicaties met XML-ondersteuning maakt gebruik van de IBM apphaWorks parser. De Builder zelf functioneert als een soort interactieve object-bouwdoos. Het leert zich bijna vanzelf, als wij Apple mogen geloven. Andere interessante opties zijn een back-end LDAP-adapter voor het identificeren van gebruikers en het bouwen van beheerprogramma's (eenvoudig communiceren via directory-services), de ingebouwde tools voor het maken van applicatieprofielen (inclusief dynamische controle van de uitvoeringsomgeving door WebOjects-applicaties) en het vervaardigen van 100% pure Java-clients via Direct-to-Java-technologie. De prijs van WebOjects 4.5 start bij ¦ 3.303,36 per werkplek.

http://www.papersurf.com,
http://www.questex.com/Web/momaking.htm,
http://www.apple.com

U.S.
© NetInfo