next -index- prev

Pinnacle miroVideo DV500, opvolger DC 30

Als fabrikant van video-editing kaarten moet je tegenwoordig heel wat doen om nog op te vallen. Iedereen levert immers wel iets met in/uitgangen voor video, MPEG-2 encoding of heeft de pretentie real-time te werken.

Pinnacle mikt met de miroVideo DV500 kaart op het trio real-time (RT), dual-stream Native DV en een break-out box die ook analoge video- en audio©bronnen bedient. Dit uiteraard aangevuld met wat aardige software zoals Adobe Premiere 5.1X RT, TitleDeko, Pinnacle InstantVideo RT, Video SpiceRack van Pixelan Software, ACID Music van Sonic Foundry en het interactieve video auteurs-pakket Minerva Impresion. Dit alles voor net onder de ¦ 2.000,-. Deze DV500-combinatie moet de meer serieuze videohobbyist, kleine zakelijke gebruiker of facilitaire bedrijven en presentatiemakers (ook voor streaming Internet) aanspreken.
Pinnacle gaat daarbij ook meteen maar uit van een stevige PC met liefst een Pentium III 500 MHz, 256 MB geheugen, een 32-bits bus-mastering PCI-slot, 16-bits VGA-kaart met Direct Draw, een geschikte soundcard en als het kan ook nog een 9 GB SCSI AV-harddisk. De wat minder draagkrachtigen kunnen volstaan met een Pentium II op 333 MHz, 128 MB RAM-geheugen en een gewone 4 GB harde schijf. Beide systemen onder Windows 98 of NT/2000.
Wat die systemen betreft: hoe sneller hoe beter de beoogde rekensnelheid. Let er verder op dat de inbouw in klonen minder problemen geeft dan in bepaalde merk-systemen met geïntegreerde video- en geluidskaarten. Het beste blijft altijd om met de miro-kaart meteen maar een compleet werkende PC als editing-systeem aan te schaffen.

Mini-schijven
Om de nieuwe RT-rekenkracht ook daadwerkelijk te kunnen halen koos Pinnacle voor de nieuwste DV-chipset van C-Cube, DVexpress MX genaamd. Deze chipset is relatief snel en goed betaalbaar. Dat komt de winkelprijs en prestaties duidelijk ten goede. Het is nu echt allemaal `Native DV' (het echte ongewijzigde consumenten Digitale video-formaat) zonder allerlei listige maar toch tijd kostende vertalingen naar MJPEG. Desgewenst kunnen ook de via een FireWire/IEEE 1394 komende signalen van DVCAM en DVCPRO-apparatuur verwerkt worden.
Tevens is er nu sprake van het dual-stream principe. Er kunnen gelijktijdig twee video-datastromen in elkaar overgaan in plaats van het omrekenen van een samengestelde AV-stroom. In principe zijn daar real-time DV-effecten mee mogelijk. Pinnacle blaat dan ook vrolijk in haar aankondigingen van RT Dual-stream Native DV Editing. Daarover straks meer.
Een andere optie van FireWire is dat je daar tegenwoordig ook IEEE 1394-compatible draagbare harde schijfjes op aan kan sluiten. Daarvoor gebruikt Pinnacle een standaard Texas Instruments chipset. Kortom, portable video om mini DV-drives die zo aan een ander montagestation, PC, notebook en straks wellicht ook aan de home-entertainment set gehangen kunnen worden. Een ontwikkeling die straks grote gevolgen kan hebben voor digitale AV-toepassingen in de huiskamer.
De Pinnacle miroVideo DV 500 is van het compacte half sized 32 bits PCI-type. De kaart huisvest een aantal bekende video-chips van Philips, Intel en de al genoemde CCube-set plus een Piggy-back. Aan de vleugelzijde zitten de aansluitbus voor de break-out box en DV-connectoren. Het type DV-connector wijkt af zodat alleen de eigen miro DV-verloopkabel gebruikt kan worden.
De rode kabel van de blauwgekleurde break-out box is lang genoeg om ook aan de voorzijde op het bureau te gebruiken. (Zorg altijd voor een trekontlasting om per ongeluk het er uitrukken met schade voor het systeem te voorkomen). Voor DV moet je, wat onhandiger, aan de achterzijde van het editing-systeem zijn.
De break-out box biedt zowel S-VHS (Hosiden) als composiet VHS (tulp/jack) en audio stereo in/uit (de bekende rode en witte tulppluggen). Het aansluiten is een fluitje van een cent.

Huiverige geluiden
In het circuit hoor je nogal eens wat huiverige geluiden over installatie-problemen met de Pinnacle miroVideo-©kaarten. Nu is het zo dat het miro-ontwerp uitgaat van de standaard IBM-compatible PC-kloon volgens de gangbare Intel-specificaties en chipsets. A en B merken die daarvan afwijken kunnen in principe problemen geven door geïntegreerde VGA-kaarten, soundchips en afwijkende bus- of schijfinterfaces. Proeven in enkele standaard PC's brachten echter slechts enkele conflicten met andere PCI-kaarten aan het licht. Het blijft allemaal niet zo plug & Play als men doet voorkomen, doch iedereen met enige kennis van zaken weet dit soort obstakels wel op te heffen. De leek kan beter een compleet door de leverancier geinstalleerd en beproefd systeem aanschaffen. Een ander weetje blijft het vreemde feit dat eerst Adobe Premiere op de hard disk moet omdat de driver van de Pinnacle miroVideo DV500 daarin als een plug-in geinstalleerd moet worden. Anders gaat het mis. Dus eerst Premiere er op, dan de miro-drivers en vervolgens de rest van de bijgeleverde software.
Omdat er nogal veel bij zo'n installatie komt kijken is het aan te raden om de systeem-instellingen en de programmatuur op een CD te branden. Mocht de zaak definitief crashen dan kan de software zonder veel gedoe weer teruggezet worden.

Real-time
Een van de grote troeven van de Pinnacle miroVideo DV500 is het real-time rekenwerk bij videomontage, effecten en titels. Wat de audio betreft lopen de meeste bewerkingen, op enkele ingewikkelde effecten na, bij de DV-editing kaarten wel min of meer RT. Bij video ligt dat echter anders. Nu lukt het de meeste editing-systemen wel om videoclipjes real-time achter elkaar te plakken. Een overvloeiertje loopt echter al snel 1 op 3 tot 1 op 60, dat wil zeggen een effect van een seconde kost 3 tot 60 seconden rekentijd. Bij RT dient zulks een op een te gebeuren, de gemaakte montage, titel of effect valt direct in de werkelijke tijd af te spelen. Helaas blijken weer niet alle effecten en bewerkingen gelijk. Sommige zijn meer en andere duidelijk minder RT.
Pinnacle geeft de door haar als RT geclassificeerde effecten aan met een rode P. Daarnaast is er nog de categorie FreeFX die leunt op de 3D-acceleratie van een daarvoor geschikte VGA-kaart. In de praktijk kunnen de resultaten afhankelijk van het effect en de kracht van het systeem nogal uiteen lopen. Zelfs op een wat langzamer systeem komen 2D-effecten en gewone standaard titels aardig in de buurt van RT.
Het afspelen loopt op een goede VGA-kaart met 3D-acceleratie lekker snel. Hetzelfde geldt voor de titels gemaakt met Adobe Premiere of TitelDeko. De combinatie van een effect met titels wordt het systeem echter al snel te veel en dan treden er weer langere wachttijden op. Zo ook bij het gebruik van combinaties met meer dan twee videosporen en een aantal filters.

DV i.p.v. MPEG-2
De Pinnacle miroVIDEO DV500 werkt met Native DV in plaats van het in opkomst zijnde MPEG-2. Hieraan liggen kwaliteitsoverwegingen ten grondslag. Met name in de goedkopere klasse wint DV het nog van MPEG-2. DV werkt in het algemeen met veel minder compressie dan MPEG-2. Dat legt een zwaardere claim op de rekenkracht bij het coderen en decoderen (CODEC) van AV-stromen.
Hiervoor wordt de chipset van C-Cube ingezet. Bij analoog in/uit gaat dat allemaal keurig RT. Bij het omzetten naar DV-uit blijkt echter eerst rendering in de tijdlijn nodig voordat de montage echt RT naar de tape overgespeeld kan worden.
Een ander punt is dat Native DV-bestanden flink uitdijen. Een uur DV vraagt in de pure vorm circa 13 GB op de harde schijf. Ook neemt de hanteerbaarheid van grote bestanden door de capturing-en montagesoftware af. Bij de DV500 houdt de capture-utility het bij een bestand van 3,9 GB voor gezien. In de praktijk kan je daardoor ongeveer tussen de 18 en 19 minuten aan een stuk opnemen. Vervelend voor editors die eerst hun hele tape willen overspelen naar hard disk en daarna pas gaan knippen. Natuurlijk kunnen er met behulp van miro InstantVideo wel meerdere 3,9 GB clips achter elkaar afgespeeld en op tape opgenomen worden.
Het werken met Adobe RT op de DV500 gaat in de praktijk naar wens. De bereikte snelheden en het bedieningsgemak zijn op een wat zwaarder systeem heel respectabel. Af en toe treden er echter wat onverwachte geintjes op. Zo blijken toegevoegde wav-bestanden bijvoorbeeld niet direct over de source-monitor te beluisteren te zijn. Echter wel via de soundcard. Dan moet je daar wel boxen of een versterker op hebben staan. Batch-capture geldt (vanwege het toegepaste FireWire/iLink-protocol) alleen voor digitale video en niet voor analoge video-bronnen. Ook de iLink-besturing van DV-recorders blijkt uiteen te lopen. Er zijn duidelijke verschillen in de snelheid en de exactheid (frame- nauwkeurig) waarmee verschillende DV-recorders op de iLink-commando's reageren. Natuurlijk kan de gebruiker de montage wel gewoon op dergelijke afwijkingen ijken. Waar deze afwijkingen nu precies in zitten is niet geheel duidelijk. De ene keer in Adobe Premiere, de andere keer wellicht in de DV-recorder of toch in de Pinnacle Tools.
Het RT-gebeuren is zoals gezegd in hoge mate afhankelijk van de gebruikte hardware en toegepaste effect-combinaties. Wil men van analoog naar DV dan is rendering van al het gebruikte clipmateriaal en eerder berekende RT-effecten onvermijdelijk.

Wie o wie?
De DV500 smeedt de native DV en analoge wereld (S-VHS) min of meer RT aaneen. Voor wie alleen in DV wenst te monteren blijft alleen rechte RT-montage over en dat kan eigenlijk tegenwoordig ook al op elk Pentium III-systeem. Natuurlijk bespaart het tijd dat je alle effecten snel van te voren RT kan beoordelen. De domper blijft echter dat voor het eindresultaat naar digitale videotape alles opnieuw uitgerekend dient te worden. Overigens geen bezwaar als er gewoon in S-VHS of VHS afgespeeld gaat worden. Want dan kan er rechtstreeks in RT naar analoge tape afgespeeld worden.
Kortom de DV500 is een prima opvolger voor de DC30 (die gebruikers krijgen zelfs korting) maar biedt geen RT DV-output en ook bij het via Minerva Impresion omrekenen naar MPEG-2 voor DVD is het wachten geblazen. Toch van harte aanbevolen voor de presentator en video-hobbyist.

Pinnacle Systems Benelux, 024-3731073

U.S.
© NetInfo