next -index- prev

Tulip koopt notebooks 2L

Hans van Helden heeft er nooit aan getwijfeld dat het weer goed kon komen met Tulip en vlak voor zijn vertrek (Jip van den Berg, ex-Vanenburg volgt hem op) heeft toch gelijk gekregen. Bijna twee jaar na het surseance-drama en kort na de terugkeer op de beurs heeft de Bossche PC-leverancier het jaar 1999 weten af te sluiten met een `licht positief resultaat'. Met een winstje van drie ton zit Tulip volgens het eigen tijdschema weer aan de goede kant van de streep, al had men graag een half jaar al break-even willen draaien. Over de eerste helft van 1999 noteerde Tulip nog een verlies van ¦ 2,8 miljoen op een omzet van ¦ 97 miljoen. De tweede helft is dat aardig bijgetrokken, over het totale jaar steeg de omzet van ¦ 187 tot 191,8 miljoen en het verlies van ¦ 39 miljoen over 1998 is omgeturnd in de winst van ¦ 0,3 miljoen. Tulip moest daarvoor in Europa dik 100.000 PC's en servers afzetten en dat is gebeurd, vooral in het buitenland dat voor 80% van de omzet zorgt. Frankrijk (40% van de omzet), het Verenigd Koninkrijk (24%) en Italië (17%) zijn de belangrijkste afzetgebieden. De resterende 20% komen uit Nederland (¦ 40 miljoen omzet) en een paar andere landen (Duitsland, België).
Tulip heeft het in het buitenland altijd sterker gestaan dan in Nederland en in den vreemde heeft men beduidend minder last gehad van weglopende dealers en wegzakkend vertrouwen bij klanten na de financiële problemen halverwege 1998. Dat lag in Nederland anders, maar ook hier zijn er inmiddels weer enige tientallen dealers aan boord. `Het herstel van het vertrouwen in Tulip ging in het buitenland sneller', aldus een - ook gezien de paar keer opgeschoven her-introductie op de beurs - met het resultaat zeker niet ontevreden Van Helden. Begemann verkocht de fabriek (met het personeel) aan Ingram Micro en daardoor heeft Tulip een stuk minder kosten. Door de emissie vam aandelen in december is het eigen vermogen met 5,1 miljoen toegenomen.

Topline notebooks
Tulip heeft bij de jaarcijfers de overname van 2L International bekend gemaakt, de fabrikant/distributeur van Topline notebooks en de datacommunicatieproducten van de merken Dynalink (alleen Benelux) en Conceptronic (Europa). Het bedrijf van Lucien Lasseur en Brigitte Sandel uit Hoevelaken wordt voor ¦ 42 miljoen (de helft in aandelen en de rest contant) een volledige Tulip-dochter (bijna zeven de keer de jaarwinst). Dat wordt voor Tulip gefinancierd door grootaandeelhouder Begemann, die de aandelen voor ¦ 12 miljoen direct weer zal overdragen aan Tulip. Tulip betaalt dat in cash en door middel van een onderhandse emissie van 3 miljoen nieuwe aandelen.
Volgens de wandelgangen zocht 2L al langer naar een koper en met Tulip als partner krijgt het de mogelijkheid zijn notebooks breder in Europa uit te zetten. 2L heeft een verkoopkantoor in Barcelona, daar komen nu de verkoopkantoren die Tulip nog heeft in België, Duitsland, Italië en Frankrijk bij. Kortom: met Tulip Europa in. Bovendien moet Tulip, dat zich helemaal op de zakelijke markt en bepaalde segmenten als `de zorg', het onderwijs en het kleine MKB) concentreert, projecten kunnen binnenhalen. Tulip hoopt via 2L Tulip toegang te krijgen tot de Spaanse markt en te kunnen profiteren van het 2L-distributiekanaal in de Benelux. Het gaat Tulip puur om de Topline-notebooks, Dynalink en Conceptronic zijn voor de PC-leverancier minder interessant. In de groeimarkt van notebooks deed Tulip nog niet mee, en om daarvoor een aparte lijn te laten opzetten door Ingram Micro Frameworks in de Bossche fabriek zou te duur worden. Vandaar dat de Topline-notebooks van 2L ( net als Tulip een `echt Nederlands' bedrijf en met 4% van de markt best een naam) in beeld kwamen. Tulip Topline klinkt ook wel en er is meteen een `installed base'. 2L blijft als Tulip- dochter de Topline-lijn verder ontwikkelen, daar bemoeit Tulip zich verder niet mee. Al met al denkt Tulip dat met 2L erbij de omzet dit jaar naar de ¦ 300 miljoen te trekken. Qua winstverwachting blijft men voorzichtig, een winstmarge van 2 a 3% dit jaar en 5% op termijn.
In Nederland heeft Tulip verder ECL Computers aangesteld als distributeur, naast Lifeware (Copaco). ECL is tevens exclusief distributeur van de Conceptronic-communicatieproducten van 2L. Met ECl erbij is er veel vertrouwen bij Tulip om het merk via dealers weer helemaal terug in de markt te zetten. Aan dealer-focus heeft het Tulip nooit ontbroken en met aardige dealer acties als bosjes tulpen en taarten heeft het dealers teruggehaald. Qua dealers en omzet zit men nu op 40% van de situatie van voor het rampjaar 1997/1998 en dat is goed genoeg voor winst. ECL zet Tulip neer als A-merk naast de eigen kloon (vooral PC-privé projecten). Voor een licentie op het Commodore-merk (eigendom van Tulip) heeft het geen belangstelling. Tot dusver heeft Tulip het consumenten-merk alleen in licentie gegeven aan http://www.commodore.nl (waar, volgens opnieuw de wandelgangen, VDL Talcom achter schuilt).
Nu Tulip er in is geslaagd break-even te draaien, heeft Hans van Helden zijn doel bereikt en te kennen gegeven het bedrijf te verlaten. Zoals zo velen gaat hij zich bezighouden met e-commerce. Als opvolger schoof Begemann Jip van den Berg als de nieuwe statutair directeur naar voren. Hij werkt sinds begin januari bij Tulip en was bij de overname van 2L betrokken. Hij was tot voor kort de algemeen directeur van Baan-reseller Vanenburg Business Systems (voorheen Baan Business Systems) en in het verder verleden o.a. vice-president bij Tandem en directeur van Hitachi data Systems. P. Kok (ex-Philips klantenservice) werd de nieuwe operationeel directeur.

Tulip Computers,
073-6405350,
fax 073-6405800,
http://www.tulip.nl


© NetInfo