next -index- prev

ViewSonic verlegt ambitie naar Europa

ViewSonic, het grootste monitor-merk in de States en door vakbladen al eens uitgeroepen tot `channel champion', gaat harder aan de weg timmeren in Europa. Het hoofdkantoor is naar Engeland verplaatst en met de overname van de monitoren-lijn van Nokia is Europa tot groeimarkt uitgeroepen.

Jan van Vlerken (voorheen 10 jaar de Eizo-man bij Rein) is per 1 januari territorial manager voor de Benelux. Hij vertelt dat Nokia en ViewSonic elkaar uitstekend aanvullen, zowel qua productlijnen als de positie in diverse regio's. 'ViewSonic heeft meer middensegment monitoren voor de thuisgebruiker en kleinbedrijf. Nokia is een bekende naam in het high-end segment. Afgezien van ScandinaviŽ heeft Nokia in Europa en de VS nauwelijks een positie. ViewSonic doet het aardig in Finland, Frankrijk, Engeland, Duitsland en Rusland. Met Nokia erbij heeft ViewSonic een complete productlijn. ' Het marktaandeel in Rusland (40%) is opvallend. `ViewSonic was er vroeg bij en heeft met soepele kredieten voor distributeurs snel een prima positie opgebouwd.'
De Benelux is een nieuwe uitdaging voor ViewSonic. Van Vlerken: `We beginnen niet op het nulpunt. MicroSquare en Ropatech hebben de afgelopen jaren als distributeurs goed werk voor ons gedaan en al redelijke aantallen op de markt gebracht. Sinds begin dit jaar is de Europese distributie-overeenkomst met Ingram Micro naar de Benelux uitgebreid.' Daar komen nu de distributie-kanalen, het personeel en de R&D van Nokia bij. In Nederland doen EBIC-MDI en Codis de Nokia-monitoren. ` Voorlopig houden we de distributie van Nokia en ViewSonic gescheiden, want het blijven nog circa een jaar twee aparte merken. Daarna zullen de productlijnen geÔntegreerd worden. Nokia is een bekende naam, dat gaan we niet direct wijzigen. We hebben nu een mix van gespecialiseerde distributeurs met een duidelijke focus op ViewSonic en Nokia en een een broadliner. Zo hebben we toegang tot allerlei soorten dealers, van systeemhuizen tot retailers.'
De monitor-markt lijkt aardig vol, met bijvoorbeeld Philips, Iiyama en talloze succesvolle `B-merken'. Hoe kan ViewSonic ook hier `kanaal-kampioen' worden? 'Nou, Amerika en Europa zijn niet een-op-een vergelijkbaar. We willen wel marktaandeel winnen. De doelstelling is de top tien. We hebben een goede en brede productlijn die vergelijkbaar is met een Philips of Iiyama, alleen de prijs is scherper. Daar kun je succesvol mee zijn, dat heeft ViewSonic in de VS bewezen. Daarnaast is ViewSonic geen marktvolger met alleen maar `me-too' producten. Het wil zich onderscheiden met technische features die je elders in dezelfde prijsklasse niet vindt. Bijvoorbeeld dedigitale interface op de TFT-schermen, daar waren ze de eerste mee.'

Dealers
ViewSonic is van plan op eigen houtje een dealer-kanaal te ontwikkelen. Voor het najaar staat er een dealer-programma op stapel waarmee Van Vlerken zo'n 300 dealers wil bereiken. `ViewSonic is toch een nieuw merk. Ons doel is om in eerste instantie met zo'n 40 dealers een goede samenwerking op te zetten. In de VS is ViewSonic met pure marketing en goede dealer-programma's groot geworden. Dat is helemaal uitgekristalliseerd en dat gaan we hier ook inzetten, maar dan wel toegespitst op de Nederlandse situatie. We doen het niet met coŲp-acties via de distributeurs. We werken uiteraard wel met de distributeurs samen, die moeten de verkoopcijfers en targets geven. Het gaat erom alles te doen om als fabrikant met dealers tot een goede samenwerking te komen en geen steken te laten vallen, ze te bezoeken, te luisteren naar wat ze willen en de zaken te regelen. Wat dat betreft is er wel ruimte in de markt. Belangrijke zaken in het dealer-programma zijn prijsprotectie, stock-rotatie, prijsvoordelen, bonussen, demo-units en marketingsupport, zodat dealers ViewSonic goed kunnen positioneren ten opzichte van de bekende namen.'

DVI-standaard op CRT-monitor
ViewSonic begon ooit (in 1987) onder de naam KeyPoint als fabrikant van toetsenborden en randapparatuur. In 1994 werd de naam veranderd in ViewSonic en sinds 1997 legt men zich uitsluitend toe op CRT-monitoren, TFT-schermen en projectoren. Onderdelen en productie-capaciteit worden in AziŽ ingekocht. Eigen fabrieken heeft ViewSonic niet. in de monitor-markt is er regelmatig sprake van prijsschommelingen of productietekorten. 'Fore-casting is een probleem dat voor de hele markt geldt. De markpositie in de VS, AziŽ en Zuid-Amerika geeft echter dusdanige schaalvoordelen dat ViewSonic dat soort perikelen kan opvangen. Het commitment dat nu voor Europa is gegeven geeft alle vertrouwen. '
De Digitale Video Interface (DVI)-standaard is een nieuwe ontwikke≠ling, met de volledig digitale aansturing vanuit de PC. Diverse fabrikanten hebben op TFT-schermen al een dubbele aansluiting, ťťn voor volledig digitale aansturing en ťťn voor de aansluiting via de analoge videokaart. De volledig digitale aansturing vanaf het moederbord levert betere kwaliteit op de van nature al digitale TFT-schermen omdat het signaal niet meer van digitaal naar analoog (via de video-kaart) en weer naar digitaal omgezet hoeft te worden. ViewSonic was zoals gezegd de eerst met TFT-schermen met een DVI-aansluiting en heeft zich daarmee nadrukkelijk geprofileerd. De dubbele interface zal vanaf april ook op CRT-monitoren komen. ` Grote bedrijven vragen daar al naar, omdat ze gehoord hebben dat PC-fabrikanten met een PC gaan komen met op het moederbord geÔntegreerde video en een volledig digitale video-uitgang. Een dubbele interface op de TFT en nu ook CRT-monitoren is voor ViewSonic belangrijk om zich extra te profileren en brand-awareness te creŽren. Het kwaliteitsverschil zul je zien. De analoge grafische kaart bepaalt immers voor een deel de beeldkwaliteit van de monitor. De monitor kan nog zo goed zijn, als de kaart een storing veroorzaakt zie je dat in het beeld. Voor monitor-fabrikanten is er met de digitale interface dus veel kwaliteitswinst te behalen, ze hebben alle kwaliteitsaspecten in eigen hand. Dat ViewSonic nu al met een dubbele interface op CRT-monitoren komt garandeert de koper ook van een lange levensduur. Een monitor gaat gemiddeld vier of vijf jaar mee. Een PC circa drie jaar. Wie nu een monitor met dubbele interface aanschaft kan de monitor gewoon blijven gebruiken als er over een paar jaar een nieuwe PC met digitale video-uitgang wordt gekocht.

ViewSonic Europe, 0044Ė1293-643900, http://www.viewsonic.com/europe;


© NetInfo