next -index- prev

Metacreations voor 3D-landschappen en animaties

Natuurlijk ogende grafische 3D-landschappen en overtuigende life-like animaties zij eenvoudiger te produceren dan menig game-, animatie-, of presentatiemaker denkt. Metacreations heeft met Bryce en Poser twee relatief vriendelijke geprijsde pakketten die veel in hun mars hebben.

Bryce 4
Landschap-animatie is bekend van weerkaarten, flight-simulaties, tekenfilms, videoclips, computerspelletjes en commercials. Eerst worden er landschappen en objecten met behulp van eenvoudige grijsschaal contouren of draad- modellen vormgegeven. Vervolgens vindt bekleding met natuurlijke structuren plaats. Daarna stelt de animator de gewenste bewegingen, de lichtval en het camerastandpunt in. En tot slot mag de computer het aantal benodigde grafische of animatiebeeldjes berekenen (rendering). Vroeger waren daarvoor peperdure grafische werkstations en software nodig. Het pakket Bryce 4.0 klaart dit klusje voor circa fl.650,- op een gewone Pentium PC.

Opzet grafisch interface
Het hoofdscherm van Bryce 4 vergt van de leek enige gewenning. Het grote witte ontwerpcanvas spreekt voor zich: daar gaat het straks allemaal gebeuren. Aan de linker schermkant staan een reeks relatief grote iconen. Het bovenste icoon, de Nano-Preview is een soort mini- totaaloverzicht. Daar kan de animator zonder tijdrovende rendering alvast ruwweg beoordelen hoe de scene er straks gaat uitzien. Onder deze Nano-Preview staat de regisseursstoel van waaruit de gezichtshoek van het tafereel bestuurd kan worden. Het icoon stelt een soort wentelbaar berglandschap voor. Een andere view-controle is die van de bestuurbare camera, zowel met pijlen als een rollende bal.
Helemaal links onderin staan de render-knoppen in de vorm van een soort kralensnoer van ballen. Bovenaan in het ontwerpscherm staat een knoppenbalk met Create Edit, Sky & Fog en Talk. Daaronder schuilen de verschillende opmaak-paletten van Bryce. Na het activeren van Create verschijnt het Creative Palette. Dat is een reeks iconen voor het bewerken/aanmaken van landschappen, rotsen, water, wolken, geometrische figuren (piramides, rondingen, kubussen, ballen etc.), picture objects (foto's, andere grafische figuren), horizontale en verticale vlakken in 2D en het plaatsen van de lichtbronnen. Al deze objecten zijn met de muis naar het ontwerpscherm te halen en daar op de plaats, draadfiguurpunten en met oppervlaktestructuren te bewerken. Er zijn nog twee andere paletten beschikbaar:

Onderaan het hoofdscherm zitten de bekende recorder-knoppen (start, stop, spoelen e.d.) voor het afspelen van de animaties.

Aan de slag
Onder het File-menu wordt de resolutie voor de te maken scŤne opgegeven. Voor video is de Photo-instelling voldoende, maar de gebruiker kan bijvoorbeeld ook zelf DV 720 x 576 invoeren. Het canvas is nu gereed om wat artistieks te gaan doen.
Om lange wachttijden bij het doorrekenen te voorkomen werkt Bryce eerst in de draadmodel-modus. Nu kan de filmmaker of animator rustig het skelet van landschappen en objecten op het canvas plaatsen en deze van alle kanten bekijken. Zijn de grafische componenten op hun juiste plaats en in de gewenste vorm of grootte dan kan het aankleden beginnen. De aankleding bestaat uit het aanbrengen van structuren, de lichtval, hemelobjecten en eventuele animaties. Daarna kan het doorrekenen tot een enkel plaatje of compleet .AVI-animatiebestand beginnen.

De labs
De laboratoria van Bryce bieden de animatie-filmer en grafisch ontwerper voor een pakket in deze prijsklasse ongekende mogelijkheden. Behalve het importeren van vele soorten materialen (op het overvlak of als volumevullingen) is het mogelijk om de lichtkarakteristieken en het aanzien van de materialen via allerlei soorten regelaars te beÔnvloeden. Bijvoorbeeld de mate van diffuusheid of transparantie. De Deep Texture Editor gaat in de diepte van de bekledende structuren en weefsels. Zo is het mogelijk om meerdere componenten in verschillende kleuren in de weefsels aan te brengen. Tevens zijn er mogelijkheden om kleurovergangen te laten vervloeien (blending), filters aan te brengen, ruis te introduceren en de fase te veranderen. Gezien de uitgebreide mogelijkheden niet direct geschikt voor de beginner. Wel leuk voor als er wat meer ervaring is opgedaan.
Het Skylab heeft niets met het voormalig ruimtestation te maken maar alles met het vormgeven van luchten, zon/maan-illusies, regenbogen, mistbanken, ochtend/avondnevels, turbulentie, het aantal en de vorm van de wolken, sterren en meteoren. Kortom, de gebruiker heeft het werk geheel in eigen hand.
Hetzelfde geldt voor de animatiemogelijkheden bij het Advance Motion Lab. In de bovenste helft van dit bewegingslaboratorium staan twee vensters. Het linker venster laat een tijdkaart met de aangebrachte bewegingscurven zien. Dit compleet met schaalverdeling en positie-indicatie. Het rechter venster geeft een animatie-preview van de draadmodellen met behulp van de start/play-, stop- en spoeltoetsen onder dit venster. De onderste helft van het scherm van het animatie-lab wordt ingenomen door de verschillende regelaars van het bewegingsaspect en de sequencer voor het opnieuw plaatsen van de sleutelbeelden (keyframes) van de animatie.

Poser 4
Levensechte animaties zijn de troef van Poser 4. In feite gaat het om een complete bouwdoos voor het zelf creŽren van levensechte en vloeiende animaties van mensen en dieren. De software bevat bibliotheken met te animeren figuren en daarbij behorende objecten zoals armen, benen, klauwen etc., kleding en haardracht plus een animatiemachine die op de PC de animatiepaden doorrekent tot bijvoorbeeld een .AVI- of QuickTime-filmpje. De aangemaakte animatiefilmpjes zijn zowel los als in combinatie met een video editing-pakket als bijvoorbeeld Adobe Premiere en Ulead MediaStudio Pro te gebruiken.

Toneel-interface
De complete Poser 4 set bestaat uit twee CD-ROM's (een voor het programma en een met bibliotheken), Engelstalige handleiding en een referentiekaart voor wie haast heeft. Het pakket draait onder Windows 95/98 en NT. Er is ook een versie voor de Apple Macintosh.
Metacreations ontwierp voor Poser 4 een soort toneel-interface. De optredende animatiefiguren worden acteurs genoemd. Zij staan ook op het toneel (stage), poseren (vandaar Poser) of zij in de kleedkamers om hen van zaken als kleding, haar en andere opmaak te voorzien.
De grafische interface mag op het eerste gezicht enigszins eigenaardig genoemd worden. In het midden van het scherm staat een venster waarin het te animeren object onder een bepaalde (camera-)hoek en lichtval bekeken wordt. Links boven zit een soort grafische rollerbal waarmee de lampen (en daarmee de lichtval) bediend worden.
Onder de licht-controller zit een mannetje met allerlei handjes en een kogel met de pijlen van de windroos. Dit zijn de camera controls waarmee de animator de instelling van de camera bepaalt. Dat leert snel want de linker hand-camera en de rechterhand zoomen naar de desbetreffende hand en het gezicht zoomt in op het gelaat. Verder zijn er bewegingen over de x-, y- en z-as en rotaties mogelijk.
Boven het animatie-window zitten de editing-knoppen voor allerlei bewerkingen zoals inkleuren, draaien en roteren.
Rechts van het animatievenster zitten een aantal draairegelaars, de paramater-dials. Deze regelaars verzorgen allerlei gezichtsanimaties voor lippen, glimlachen, mond-, tong- en frons-bewegingen.
Links onder zitten de knoppen voor de weergavestijl van het geopende animatiedocument, - figuur of -object. Hiermee maakt de animator keuze uit de instellingen draadmodel, silhouet, outline, flatline, cartoon, schaduwwerking etc.
Dan staan er rechtsonder nog een aantal memory dots. Met behulp van deze geheugenpunten kunnen de instellingen voor camera, pose en de configuratie van de werkruimte op het toneel tijdens de lopende sessie bewaard blijven.

Tabs
Het hoofdvenster van het toneel-interface laat niet alles direct zien. Er zitten aan de onderzijde en rechterzijde nog twee tabs. De rechter Tab geeft toegang tot de bibliotheken met animatiefiguren en hun aankleding. Heeft de animator eenmaal een figuurtje gekozen dan wordt er een uitstapje naar de verschillende poses, gezichten, haardrachten, handen, huidskleur en aankleed-attributen gemaakt.
Onderaan het hoofdscherm zijn alleen de animation controls zichtbaar. Deze bestuursknoppen bieden de bekende acties start, stop, afspelen, en beeld voor/achteruit. Door op de animation control tab te drukken klapt er een soort tijdlijn-venster uit waarin de verschillende bewegingen van het lichaam, hoofd/kop, armen/benen/poten en handen of klauwen geplaatst kunnen worden.

Praktijk
Om te beginnen is het verstandig om eerst maar eens een animatiefiguurtje uit de bibliotheek in te laden. Dit figuurtje wordt voorzien van onder- en bovenkleding, de juiste haardracht en huidskleur plus eventuele hand- of klauwstructuur. Desgewenst kan via de sketch designer de invulling van de figuren, lijnen, helderheid lichtval, doorzichtigheid etc. nog verder bijgesteld worden. Vervolgens gaan we kijken wat allerlei voorinstellingen daar nu voor een bepaald effect op hebben. Met behulp van de wandelontwerper kan het figuurtje allerlei verschillende looppatronen, snelheden en het meebewegen van andere ledematen aangemeten krijgen. Binnen een mum van tijd loopt daar een zeer natuurgetrouw ogend animatiefiguurtje over het scherm. Is een figuurtje gelukt dan kunt u dit met een tweede of een of ander dier combineren. Via de hiŽrarchie editor kan er telkens bepaald worden welk figuurtje of object er apart geŽdit gaat worden. Ook Poser 4 zal de uiteindelijke animatie in de gewenste resolutie en voor de opgegeven animatie duur moeten renderen. Hoe lang dit renderen duurt hangt af van de snelheid van de PC, de gekozen resolutie en het exportformaat. Hoe sneller de computer des te korter de wachttijd. Poser 4 biedt de animatiefilmer en videohobbyist alles wat hij op computer-tekenfilmgebied wil. Verrassend is het gemak waar alles mee in zijn werk gaat en de professioneel ogende animaties. Het enige wat we nog missen is botsingsdetectie en echte ray-tracing voor de schaduwen. De prijs van het pakket is fl.700,-

Esselte Nederland, 0348-415084

U.S.
© NetInfo