next -index- prev

Zoekplaatje Gopher

Dat Internet-leven-gevoel (rustig zakkenvullen) praat je er niet gemakkelijk uit, ik zag een advertentie van Paribas dat geld steekt in Gopher Publishers, een clubje dat tussen print en net hangt met op maat gedrukte uitgaven. Dynamic heeft page composition naar de uitgeefmarkt gebracht. Op zich geen gekke opzet, maar de gezwollen taal over B-2-B, B-2-C en vooral C-2-C past wel bij een bedrijf met honderden werknemers, maar toch nauwelijks bij een clubje met 20 man en meer ambitie dan resultaten. En ook daar van die verwarde uitgangspunten, zo betaalt Gopher standaard zo'n 20% van de verkoopprijs aan royalties aan de auteurs, dat is toch veel beter dan de 10% uit de "oude" uitgeefwereld? Ja, maar 20% van wat, is dat inclusief banner-ads, verkoop van personele gegevens van webbers aan telemarketeers, hoeveel omzet genereer je zonder afdoend e-cash systeem of virtueel geld, ik ken nog maar weinig Internet-auteurs met een Rolls of een eigen televisiestation. Maar goed, C-2C is toch wel een intrigerende kreet, door Gopher ingevuld met Community-to-Constituency en dan bedoeld voor virtuele communities, dus Gopher maakt bijvoorbeeld een individueel receptenboek voor Smulweb. Maar als je de kreet even wat breder neemt en denkt ook aan politieke doelgroep-marketing, dan is C-2-C natuurlijk ook van toepassing op DNO (De Nieuwe Omroep) en andere geld-vragende dogooders, maar ook de gemeente Amsterdam zou wel eens wat meer mogen doen met haar Internet-intenties. Men liet daar de met overheidsgeld vetgemeste Digitale Stad uit de handen vallen, maar niemand weet nog goed wat het project Glazen Stad te bieden heeft. Hier zou een juiste mix van print en e-media inderdaad een brug kunnen slaan. Maar ook andere overheden, die hun boodschap niet goed over het voetlicht krijgen, zouden in zo'n opzet op maat gedrukte info kunnen afsturen. Op de website uitvinden wat iemand wil weten over b.v. Europarlement, Provinciale Staten etc. en dan de juiste selektie op papier afsturen.
Overigens hierbij even m'n eigen kreten; W-2-W marketing voor vrouwen onder elkaar, G-2-G voor gays, Y2M voor jij ook miljonair of voor een relatie-bemiddelings-pakket (M2Y). In de wereld van het virtuele AirNET kan het allemaal.

L.S.


© NetInfo