next -index- prev

ICP: profileren met netwerken en portable add-ons

Distributeur ICP is in beweging. Na de oprichting van `Data Connectivity Nederland' gaat in juni de divisie `Portable add-ons' van start. Aparte bedrijven voor netwerk- en communicatieproducten. Ondertussen werd het assortiment uitgebreid met nieuwe leveranciers en is er met Freeler een actie om dealers aan Internet-gebruik te laten verdienen.

ICP - volle dochter van het Engelse Datrontech met zusterbedrijven in België en Denemarken - heeft `spek op zijn body', zoals marketing-directeur John Meulenkamp zegt. Kunnen terugvallen op de groep is altijd een voordeel. Voor meerdere componenten-distributeurs is het eerste kwartaal niet meegevallen, ook bij ICP was het ietsje minder, maar voor de rest van het jaar is er reden genoeg om optimistisch te zijn. Vanaf volgende maand heeft ICP met de divisie `Portable add-ons' een nieuw specialisme in huis. Eerder begon het al met Data Connectivity Nederland. Meulenkamp: `Netwerken, communicatie en convergente van spraak/data zijn op het moment de sleutelwoorden in de IT-markt. Een mooi voorbeeld is Landis. We hebben gekeken hoe we in die markt kunnen meedoen, zonder nu direct met een Landis te willen gaan concurreren. We staan bekend als componenten-distributeur en PC-bouwer en dat blijft zo, we willen dealers niet van ons vervremen, je moet je afkomst niet verloochenen en je dealers ineens met veranderingen confronteren. We richten ons op dealers die hooguit netwerken van 10 tot 30 PC's aanleggen. De bedoeling van de nieuwe divisies is om de netwerk-expertise in huis te hebben en de dealers te helpen bij netwerk- en communicatie-oplossingen in het MKB, daar de liggen de uitdaging en de groeimogelijkheden.'

Eigen label
In Data Connectivity Nederland heeft ICP o.a. de netwerkproducten van SMC en de UPS-systemen van IMV Victron ondergebracht. Ericsson is per 1 juni leverancier van switches en acces-routers (PBX/IP-routers en VPN-routers). Die serie gaat van apparaten voor grotere netwerken en ISP's tot kleine routers om de telefoon en de PC thuis aan het Internet en bedrijfsnetwerk te koppelen. ICP is ook met Cisco in gesprek geweest, maar Ericsson past beter bij ICP-dealers vindt Meulenkamp. Verder komen er o.a. Internet-sharing producten bij. Portable add-ons wordt de divisie voor notebooks van Acer en notebook-accessoires als de kaartjes van Digi en Xircom. Daar komen ook accessoires onder eigen label bij zoals kabels, GSM-antennekaartjes, dockingstations etc. `De divisies zijn wel aan de backoffice gekoppeld maar staan verder los van ICP. Het eigen label voor de accessoires noemen we daarom ook geen ICP maar gewoon `Portable add-ons', duidelijker kan niet.'
Voor deze divisies ziet Meulenkamp goede groeimogelijkheden. `Communicatie in de brede zin van het woord staat tegenwoordig centraal. De notebooks van Acer gaan bijvoorbeeld erg hard en telewerken, thuiswerken en op flexibele tijden werken wordt steeds belangrijker. Mobiele werkers hebben vaak bij een notebook vaak al twee dockers, een voor thuis en een op kantoor, en ook twee normale monitoren erbij. Ik denk dat ook dealers meer en meer communicatie-winkels gaan worden dan pure PC-winkels. Niet dat ze u GSM-telefoons zullen gaan verkopen, maar wel netwerk-producten. Op de consumentenmarkt komt er steeds meer vraag naar bijvoorbeeld IP-sharing of kleine routers. Wie nu een huis inricht houdt er toch al rekening mee dat straks iedereen wil Internetten. Vijf jaar geleden richtte de gemiddelde ICP-dealer zich niet op routers en switches. Dat is snel aan het veranderen. En als distributeur heb je de plicht je dealers een stap voor te zijn en ze naar nieuwe markten te begeleiden.'

Freeler-dealer
Dealers helpen geld te verdienen was ook de gedachte achter de actie met gratis provider Freeler die loopt van 15 mei tot 15 juli. Dealers kunnen zich bij bij ICP als Freeler-dealer laten registeren. Ze krijgen dan een password voor de Freeler-dealerpagina waar ze potentiele abonnee's kunnen opgeven. Freeler zend deze mensen een abonnee-pakketje. Gaan de mensen vervolgens via Freeler online dan krijgt de dealer die de abonnee heeft aangebracht eenmalig een bedrag van fl. 15,-. Om het voor de consument extra aantrekkelijk te maken stelt ICP (i.s.m. de leveranciers Daewoo, WD, Wisecom, Canon en Digi) een Logitech-gamepad beschikbaar voor de snelle aanmelders. Een dealer zou zijn hele klantenbestand bij Freeler kunnen aanmelden, afwachten wie gaat inbellen en de centjes ontvangen. Per Freeler-gebruiker is een bedrag van fl. 25,- te verdienen als aan die klant een ICP-product is verkocht (en de dealer het serienummer bij aanmelding opgeeft). Voor ICP is het de manier om de verkoop te stimuleren en voor dealers is het een extra contact-moment met de klant, bijvoorbeeld bij PC Privé projecten.
Meulenkamp: `Geld verdienen aan Internet is de grote hype. Tot dusver ging dat aan dealers voorbij. We hebben met Freeler wat bedacht waarmee dealers wel kunnen verdienen aan Internet-gebruik en wijzelf uiteraard ook. Er is ook juist gekozen voor de zomermaanden, waarin de omzet toch minder is. Als je de dealer centraal stelt en mee wilt denken over zijn problematiek, moet je juist in zo'n periode inspannen om iets creatiefs te komen, vinden wij. Je hebt ook distributeurs die de zomer gewoon schrappen.'

Uitbreiding
Juni/juli en augustus zijn tevens de maanden waarin ICP het assortiment uitbreidt en in september gaat de vernieuwde web-site de lucht in. Online bestellen, de orderstatus opvragen horen erbij, maar het zal niet puur op de kassa-aanslag gericht zijn, zegt Meulenkamp. Het wordt meer een informatief extranet over alles wat er binnen ICP is. Nieuwe leveranciers per 1 juni zijn naast het al genoemde Ericsson, Hitachi, (de monitoren), Guillemot (Hercules en Thrustmaster) en Laser. Laser doet zijn retail-partners zelf, in het zakelijke segment werd er een tijd weinig van gehoord maar de fabrikant is de laatste tijd erg actief. Datrontech heeft vorig jaar een tijdje een belang gehad in Laser maar dat werd weer afgestoten. `Er zitten nu geen belangen meer in en dat was voor ons het moment om de Laser-distributie te gaan doen. We zochten een merk naast onze eigen Sky Vision systemen. Bij Guillemot gaat het ons allereerst om de Thrustmaster game-accessoires. Bij de grafische kaarten hebben we sinds jaar en dag ATI en daar willen we op focussen. Hitachi-monitoren komen er bij als aanvulling op Sony en Daewoo. Daewoo als merk met de gunstige prijs/prestatie-verhouding en Sony voor de topschermen en design LCD-monitoren, die zijn overigens niet aan te slepen.
ICP zit al jaren in het midden en wat hogere segment van de markt. Meulenkamp: `De eerste PC koop je op budget, voor een tweede ga je niet naar een dozenschuiver omdat je weet van je eisen en wensen. Daarom geloof ik ook heilig in het distributie/dealer-kanaal. We zijn helemaal niet bang voor het direct gaan van fabrikanten. Daarover praten we elkaar m.i. in de branche gek. Wie direct gaat wordt snel met de harde werkelijkheid geconfronteerd. Het gaat om prijs/prestatie en service. Een grote fabrikant als Acer doet met een 100% indirecte aanpak wat betreft erg goed doet. Daarmee hebben we dealers iets te beiden. Toshiba en Compaq hebben een fantastisch imago maar Acer kan vooral met de notebooks alleen maar gaan plussen.'

International Computer Products,
033-4538800,
fax 033-4538801,
http://www.icp.nl


© NetInfo