next -index- prev

McAfee-dozen passen bij elkaar

`Duidelijker naar retail'

McAfee, de retail software divisie van Network Associates komt begin juni met nieuwe versies van de VirusScan en PC-utilities voor de thuisgebruiker. Door het ontbreken van een retailmanager was het de laatste tijd wat stil rond McAfee-producten. Nu is tijd voor een duidelijker aanwezigheid van McAfee-dozen in PC-shops, vinden Europees productmanager Marc Vos en Sue Alexander die sinds kort als retailmanager het contactpunt is voor dealers in Nederland.

Software ontwikkelen is een ding, maar de verpakking is ook van belang. McAfee heeft zich tot dusver niet veel gelegen laten liggen aan lokale aanpassing van de dozen, toch was dat nodig, zegt Vos. De dozen hebben nu een uniform design en de teksten kunnen per land verschillen. `McAfee is een Amerikaans bedrijf, de productmarketing werd niet zo aan de lokale markten aangepast. Het was nodig meer `fit to market' te zijn. In de VS is het Internet bijvoorbeeld veel belangrijker dan hier, dat vraagt om andere productmarketing. Ander voorbeeld: de spelling, het Engels is anders dan het Amerikaans. Tot slot is de wetgeving in Europese landen veel strenger. Je mag in Duitsland bijvoorbeeld niet zo maar op je doos of web-site zeggen dat je `total protection' tegen virussen biedt, en dan gaat het om het woordje total.'
De nieuwe VirusScan 5 en de Office Pro 2000, waar alle utilities die McAfee heeft inzitten, zijn de eerste pakketten met het nieuwe strakke, wat zakelijker doos-design. Alle utilities komen in het vervolg op de merkt met een herkenbare rode golf voor de standaardversies (een applicatie) en met een extra gouden randje voor de DeLuxe-edities (meerdere applicaties in een pakket). Dat past beter in een winkelschap en geeft eenheid in het beeld. Uitzonderingen zoals de Uninstaller van een jaar geleden die in een felgekleurde doos nog het meest weg had van een pak wasmiddel (`clean up your Windows') zullen niet meer voorkomen. `Dat werkte niet, een winkel wordt met zo'n opvallende doos in de schappen wat rommelig. Dealers wisten niet wat ze het bij de spellen of de kantoorsoftware moesten zetten. We kiezen nu voor een eenvormig design, inderdaad een beetje zoals Symantec dat doet met zijn gele dozen. De dozen passen bij elkaar. Dat maakt het een retailer makkelijker ze te plaatsen en te verkopen. Aparte vormgeving is er alleen nog bij Dr. Solomon's dat voor NAI vooral in Engeland, Duitsland en ScandinaviŽ van belang is en de Virex virusscanner voor de Mac. De DeLuxe-editie met een combinatie van utilities zijn qua prijs/prestatie interessant voor de consument en voor retailers met weinig schapruimte. Over het algemeen willen dodelijker zijn naar retailers en niet al te veel combinatiepakketten meer.'

In quarantaine
Office 2000 Pro (eindprijs ( fl. 229,-, voor Windows 95/98), het pakket met alles er in, heeft een nieuwe gebruikersinterface zonder rol-menu's. De gebruiker werkt steeds vanuit een identiek scherm, of hij nu met de VirusScan, Utilities, de Uninstaller, First Aid (helpdesk), Oil Change (updaten via Internet), Guard Dog (bestandsbeveiliging) of Pretty Good Privacy (email-encryptie) werkt. Daarmee is ook het probleem ondervangen dat de diverse toepassingen voorheen niet goed geÔntegreerd waren. Andere verbeteringen zijn de mogelijkheid om een rescue-disk te maken, een info-knop die de gebruiker aanraadt wattaken uit te voeren en een enkele knop voor alle updates. Bij het updaten van bijvoorbeeld de VirusScan komt de gebruiker nu in de Internet Explorer ook automatisch in een scherm met de `look' van McAfee Office. Ook de interface van de het afzonderlijke VirusScan 5 (fl. 99,-) heeft de nieuwe interface. Dit pakket kan ook draaien onder Windows 200) en is al klaar voor Windows Millennium dat na de zomer uitkomt.
De virusscanner heeft als nieuwtje de mogelijkheid om verdachte bestanden `in quarantaine'te zetten en naar de McAfee-labs te sturen voor analyse en een virus-update. `Virussen die nog niet herken worden zijn soms zo agressief dat de gebruiker bestanden moet deleten. Met de quarantaine-optie wordt van die bestanden een back-up genaakt op een beveiligd deel van de harde schijf. Vervolgens kan het bestand naar een van de zes laboratoria worden gemaild en krijgt de gebruiker binnen 24 uur een update. Het programma kijkt zelf welke van de laboratoria op dat moment beschikbaar is.'

thuis-firewall en browser-buddy
Na de zomer worden de VirusScan en de Office-suite aangevuld met een Internet-versie van Guard Dog (fl. 149,-). Dit pakket voor bestandsbeveiliging (ook de volledige versie van VirusScan 5 zit erin) is uitgebreid met een web-filter om web-pagina's te blokkeren. Het is daarmee een tegenhanger van de Internet Security Suite van Symantec. Vos: `Ander dan andere parental-controls werkt Guard Dog met een woordenlijst. Het afsluiten van web-pagina's gebeurt dus niet alleen maar op basis van de URL's. Het programma filter hele web-sites en ook babbelboxen en e-mail op ongewenste onderwerpen.' Twee ander nieuwe pakketten die eraan koken zijn de een firewall voor thuisgebruik en een `Student Survival kit'. De firewall is gebaseerd op de Gauntlet-firewall voor grote bedrijven van Networks Associates. Dei was natuurlijk de gecompliceerd voor de thuismarkt. Met Internet via de kabel en de komst van ADSL wordt een thuis-firewall geen overbodige luxe. Vos: 'Met ADSl en kabel wordt een continue verbinding aantrekkelijk, dan heb je in feite een statisch IP-adres en staat je PC open voor hackers. Voor een consumenten-firewall zien we vooral in Nederland een markt. In Frankrijk is er bijvoorbeeld ISDN dominant, daar is niet echt een markt voor zo'n firewall.' De survival-kit voor studenten is een combinatie van de VirusScan, PGP en de Uninstaller. Een nieuwe voorziening is de `browser buddy, een programma dat alle wachtwoorden en user-names onthoudt dat een surfer voor allerhande Internet-pagina's opgeeft. Wat handiger dan ze zelf te onthouden of papiertjes aan de monitor te hangen.
Sue Alexander (voorheen o.a. IBM en Epson in Engeland) is zoals gezegd de nieuwe retailmanager voor Nederland en Groot-BrittanniŽ. Zij zal zich vooral gaan richten op de grotere retailers. `De kleinere retailers worden door de distributeurs bediend, anders is het voor ons niet te doen. In Engeland heb je een paar grote retailers, hier in Nederland heb je relatief veel kleinere, dat is een andere markt. McAfee heeft sinds november zonder retailmanager voor de Benelux gezeten. Dat willen we inhalen. De product life-cycle is onder controle en we hebben nu voldoende mensen om met distributeurs en dealers contact te hebben en meer aan marketing te doen.'
In het buitenland is er een wat hardere concurrentie met andere anti-virus bedrijven. In Nederland is het vriendelijker en slaat men in de advertenties en het marketingmateriaal niet direct met citaten uit testen en dergelijke om de oren. Komt daar met Alexander gezien haar Engelse retail-achtergrond misschien verandering in? ` We streven naar meer succes met distributeurs en retailers. De blijven positief blijven, maar er komt zeker een wat mindere laid-back houding en een wat agressiever toon.'

McAfee/Network Associates/,
020-5866356,
020-5866101,
http://www.mcafee.com,
http://www.nai.com.


© NetInfo