next -index- prev

Co-buying, veilingwoede, ADSL wipt kabel

Netperikelen

In deze aflevering aandacht voor een aantal web-verschijnselen. Gezamenlijk inkopen op het Net is een trend aan het worden. De veilinghuizen veilen elkaar kapot. ADSL lijkt de kabel bij webcasting af te troeven. En hoe zit het nu eigenlijk met het Internet-gebruik van vrouwen.

Co-buying
Niets maakt de Nederlander meer wakker dan het halen van prijsvoordeeltjes. Internet is daarvoor het geijkte verkenningsmedium. Behalve het kijk & vergelijk maakt het Net via het gezamenlijk kopen ook kwantumkortingen bij een leverancier mogelijk. Bekend bij de detailhandel, degene die het grootst inkoopt kan de hoogste kortingen bedingen. De slimme consument probeert op Internet al geruime tijd de detaillist te omzeilen en regelrecht bij grote postorderbedrijven of grossiers in te kopen. Een eenling koopt echter hoogstens enkele stuks maar een heel contigent gelijkgestemde kopers kan bij een massabestelling eveneens een forse korting bedingen. Hoe breng je nu een groep kopers die hetzelfde product zoeken bij elkaar? Heel simpel door het inschakelen van bemiddelaars op basis van provisie. De bemiddelaar stelt een site open waarop consumenten kunnen aangeven wat voor soort artikelen zij zoeken. Gelijksoortige aankopen worden op merk en type gerangschikt tot het aantal belangstellenden voldoende groot is om een lucratieve bestelling bij de fabrikant of importeur te plaatsen. Een firma als Letsbuyit.com is al in dertien Europese landen met succes actief. In Nederland is er al www.samenkopen.nl en daar komt binnenkort ook nog Knockdown.nl bij. Beide firma's verkopen in principe alles wat los en vast zit als er maar voldoende belangstellenden zijn. De kopers moeten wel enige wachttijd (tot er voldoende gegadigden zijn) voor lief nemen.
Heeft u overigens ook het idee dat je aan de benzinepomp getild wordt? Waarom kan het in Duitsland en BelgiŽ allemaal een tot twee kwartjes goedkoper? Gewoon een kwestie van gezonde concurrentie en slim inkopen. United Consumers uit Eindhoven ziet een aardig gat in de benzinemarkt. Dit bedrijf bedingt 5% korting bij de grote oliemaatschappijen voor degene die rond de 1.000 liter of meer brandstof op jaarbasis willen afnemen. Als het met benzine lukt komen ook het massaal inkopen van telefoontikken, KiloWatt-uren elektriciteit, een jaar lang supermarkt-boodschappen in aanmerking. Voor alles is er een voordelige markt bij georganiseerde grootafname door een consumentenpool.
Overigens is het niet allemaal goud wat er blinkt bij co-buying. De Amerikaanse pionier Mercata kan inderdaad fikse kortingen bij een kleine 400 vaste leveranciers bedingen. Dat wil echter niet zeggen dat het product elders op het Web niet nog goedkoper kan zijn. De minder gevraagde producten kunnen zelfs een stuk duurder uitvallen dan bij reguliere Web-aanbieders.

Veilingen
Een ander opkomend voorbeeld van e-commerce zijn de web-veilingen. Van oude automobielen tot gloednieuwe camcorders, het is maar wat de gek er voor geeft. De inzet begint laag met een symbolische gulden of een tientje voor een echt kostbaar stuk. Dat is uiteraard een lokkertje want na de eerste bieders loopt het eindbedrag voor eenmaal ander maal snel op. Het veilen lijkt de exploitanten van de sites geen windeieren te leggen. Met name hun provisie en bijkomende advertenties leveren wat op. Een beursgenoteerde club als QXL slokte al Ricardo (en de veiling.nl van Marc de Hond) op. Kortom, men veilt elkaar soms zelfs kapot.
Of de consument daar nu ook daadwerkelijk beter van wordt valt nog te bezien. Inderdaad is een veiling door een erkende site-exploitant een aardige manier om aan redelijk geprijsde of lang gezochte objecten te komen. Het risico blijft natuurlijk de staat waarin het verkeert of arriveert. Bij dure stukken is het verstandig om uw geld voor de definitieve aankoop te parkeren bij een bonafide bemiddelaar. Die houdt het geld vast totdat de koper zegt tevreden te zijn of het object ongeschonden retourneert.

ADSL wipt de kabel
De kabelexploitanten hebben al enige tijd aardige aanbiedingen voor de fervente Internetter: voor een vast bedrag tussen de fl.70,- en fl.100,- heeft men elke maand ongelimiteerd web-toegang zonder telefoonklikken. Aardig voor ouders met webwezens die de telefoonkosten tot gigantische hoogte opdrijven. Ook is de kabel in principe sneller dan het oude 56k telefoonmodem. Hoewel, als het gebruik in de buurt toeneemt zakt die voorgespiegelde kabelsnelheid snel in elkaar. Bovendien is er enige kans dat de buren over diezelfde kabel in uw PC gluren.
KPN laat zich de lucratieve telefoonmarkt voor Internet natuurlijk niet zo maar afsnoepen. Die zet van de zomer het ADSL-offensief in vol ornaat in. Het streven is om in 2001 circa 95% van de bevolking toegang te bieden voor fl.55,- tot fl.65,- per maand. ADSL is in theorie langzamer dan het kabelmodem maar verschaft elke gebruiker zijn of haar individuele lijn. Geen vertraging door een groot aantal andere Internetters in de buurt. Zelfs TV-kijken wordt via webcasting en streaming MPEG-2 of -3 zonder meer mogelijk. Daar gaan de aandelen kabelbedrijven, als ze niet snel een antwoord op deze dreiging weten te formuleren. Ook vanuit de lucht komt er een nieuwe digitale dreiging. Waarom naast digitale TV en radio ook geen digitale Internet-links. Met behulp van het WAP- en BlueTooth-protocol kan straks iedereen overal ter wereld Internetten zonder een specifieke modem-aansluiting. De overheid is de digitale ether inmiddels al met dollartekens in de ogen aan het veilen.

Vrouwen
Een bekend vooroordeel is dat Internet een mannen-domein is. Die zijn meer techno-freak en het aanbod met o.a. pornosites is daar volledig op afgestemd. Daarnaast zijn er de onderzoeken die beweren dat mannen verhoudingsgewijs nog altijd meer op het Net zitten dan vrouwen. Er is echter Internetgebruik en Internetgebruik. Het pure surfen, downloaden van programma's en het bezoeken van louche sites blijkt inderdaad vooral een mannenaangelegenheid te zijn. Chatten, web-winkelen, onderwijs en e-mail is echter andere koek. Daar zijn de vrouwen maar licht ondervertegenwoordigd. Ze zitten doorgaans wel korter maar waarschijnlijk toch een stuk effectiever op het Net. Er zijn zelfs onderzoekers die zeggen dat de Internet-tijd per vrouw een stuk rendabeler is dan bij de man. Zulke bevindingen zijn van grote invloed op de e-commerce. Winkelen op Internet wordt wellicht net zo n boomer voor vrouwen als het overige Internetverkeer voor mannen. In Nederland beschikt al 64% van de huishoudens over een PC en koopt ruim 30% wel eens iets via Internet. Postorderbedrijven, modehuizen en woningwinkels spelen daar al op in. Reden te meer om eens aan vrouwvriendelijke en -aantrekkelijke sites te gaan denken.

U.S.


© NetInfo