next -index- prev

Mindere PC-verkoop Q1: lome zomer?

Zoals al werd voorzien, zijn de PC-verkopen in West-Europa in het eerste kwartaal over het geheel genomen behoorlijk tegengevallen. Tijdige hardware-vervanging in 1999 in verband het millennium leidde op de zakelijke markt tot een katertje. Wereldwijd was er nog wel een verkoopgroei van 15% maar dat was vooral te danken aan de sterke stijgingen in de ontwikkelingslanden en Oost-Europa. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika bedroeg de verkoopgroei volgens de laatste cijfers van IDC zo'n 11%. In West-Europa hing de vlag er anders bij met een gemiddelde verkoopstijging van niet meer dan 8%. In sommige landen met een hoge PC-verzadiging als Nederland en Zweden was er zelf een daling van de verkoop in aantallen. De schattingen van diverse onderzoeken daarover lopen uiteen van een daling tot 4% tot 10%. In Nederland gingen nog dik 400.000 stuks over de toonbank, niet slecht, niet bijster goed, maar wel te verklaren door het goede afsluitende kwartaal van vorig jaar waarin er vooral nog veel PC privé projecten werden uitgeleverd. Duidelijk is wel dat de pijn wordt gevoeld door distributeurs en dealers die op de `corporate markt' zitten. Die melden de een na de ander tegenvallers. De vraag van het kleinere MKB en de consument bleef wel gezond groeien en een dealer verkoopt natuurlijk nog wel meer dan standaard business-PC's. Er zijn er dan ook zat die een `normale' verkoopgroei van 10-20% hebben gehaald.

Vrouwen bloot, handel dood
Het grotere bedrijfsleven gaat na de Y2K-vervanging maar langzaam over tot nieuwe investeringen. De groei op de consumentenmarkt en in het MKB heeft die afnemende groei in desktop/server-verkoop niet kunnen compenseren. Voor de komende kwartalen is IDC echter helemaal niet pessimistisch. Er zijn projecten vooruit geschoven en de markt gaat volgens IDC in het tweede en derde kwartaal weer aantrekken. Aan de andere kant lijkt er een teruggang te komen bij PC privé projecten, die aantallen hebben de PC-markt de laatste jaren voor een belangrijk deel getrokken, maar die markt schijnt nu wat opgedroogd.
In de gehele EMEA-regio kwam de verkoopgroei nog uit op 11% (7,7 miljoen stuks), zoals gezegd vooral door de opkomende markten buiten West-Europa. In Afrika en het Midden-Oosten werden groei-percentages tot 50% gehaald. Wat in heel Europa wel hard blijft groeien zijn de notebooks, elk kwartaal weer ongeveer 30% meer. `De teruggang van de groot-zakelijke markt is voorzien', zegt een IDC-analist, `maar dat is geen blijvende trend. We Verwachten de rest van het jaar een sterke opleving, bedrijven zullen Windows 2000 gaan implementeren en opnieuw PC's gaan vervangen. De doorgaande groei op deconsumenten-markt zal ervoor zorgen dat de totale PC-markt in Europa dit jaar op een gezonde verkoopgroei van 16% zal uitkomen.'
Het eerste kwartaal was niet florissant voor de A-merken. Of dat zal aantrekken is afwachten. Op de consumentenmarkt werkt de hitte-golf van mei in elk geval niet mee. `Vrouwen bloot, handel dood', is een gezegde dat opgeld doet. En de altijd slappe vakantiemaanden moeten nog komen. We denken dat het een lome periode wordt en dat een aantal distributeurs in de knel kan gaan komen.
De afnemende verkoop komt vrijwel uitsluitend voor de kiezen van de marktleiders. Compaq, Fujitsu-Siemens en IBM kregen klappen. Compaq zag de verkoop met 1% dalen tot 1,3 miljoen stuks. Fujitsu-Siemens verkocht 863.000 systemen wat een afname van 3,4% betekent. De grote klap was voor IBM: een verkoopdaling van 20% tot 554.000 stuks. Hewlett-Packard en Dell hadden een goed kwartaal. Dell bleef qua marktaandeel op plek drie en noteerde 11,2% groei, HP zelfs een toename van 39%. Een geruststellende gedachte is dat al die (huis-)merken onder de top 5 (52% van de totale markt) bij elkaar een hele goede groei van 21,1% hadden. Hierbij zitten notebook-fabrikanten als Toshiba, Acer en Nec en de fabrikanten en klonenbouwers die het wat meer van de consumentenmarkt en het MKB moeten hebben. Bedrijven als , Apple, Gateway, Tiny Computers of Vobis hadden sterke verkoopstijgingen. Compaq heeft het voordeel dat het ook aardig wat thuis-PC's wegzet, al voelt het daling bij business-PC's en de prijsconcurrentie bij MKB-systemen. De PC-reus blijft met een aandeel van 15,3% de markt leiden. Nummer twee Fujitsu-Siemens zit op 10% marktaandeel. Die moeten het in grote mate hebben van de Duitse thuismarkt, in Nederland is met name de consumenten-verkoop tegengevallen. Een groei van 11% is voor Dell mager, Dell bleef wel nummer drie met 9% marktaandeel. De opleving van HP is wat vertekend omdat het vorig jaar een slap eerste kwartaal had. IBM verkocht wel beduidend meer notebooks. De verkoopdaling van 20% laat vooral zien dat het de prijzenslag bij de desktops en thuis-PC's niet kan volhouden.

IDC, http://www.idc.com


© NetInfo