next -index- prev

E-mail: onbetrouwbaar medium

Is het Internet eigenlijk niet meer dan oude wijn in nieuwe zakken, een vraag die steeds meer gesteld wordt. Natuurlijk, het gaat sneller en makkelijker, maar welke echte nieuwe activiteiten ontstaan er. Postorderen, telefonische verkoop, telex-bestellingen, het bestond al allemaal en krijgt nu een nieuw jasje. Vrijwel ieder bedrijf heeft tegenwoordig e-mail, maar het lijkt er steeds meer op dat we het echt als vervanger van bestaande media als fax, telex of brief gaan zien. Er zijn zogenaamd veel toepassingen, maar mensen die nooit brieven schreven geven het na een paar keer prutten wel op, je elektronische brievenbus raakt vol met ongevraagde junkmail en de echte propagandisten van e-mail blijken een beperkte groep. De mensen die vroeger al naar alternatieven zochten voor briefverkeer, zoals journalisten die als eersten de portables en modems omarmden zijn nu ook fervente e-mailers. Handelsbedrijven werkten al met telex en de fax is alomtegenwoordig, maar wat blijft er aan echt nuttige vooruitgang over na een tijdje cyberspacen? Leest u alle e-mails, gebruikt u filters, opent u attachments, houdt u verschillende aliassen en sub-mailboxen aan? Er zijn nu ook onderzoeken, die bevestigen wat we allemaal wel weten, namelijk dat e-mail vooral een slordig medium is.
In de tweede e-mail reactietest van Tijdschrift voor Multimedia bleek wel een lichte verbetering ten opzichte van vorig jaar, maar toch blijft maar liefst 39% van de e-mail aan bedrijven en instellingen onbeantwoord. Dat is de conclusie van de e-mail-reactietest onder 165 bedrijven en instellingen dat het tijdschrift in mei heeft gehouden. Let wel, het gaat hierbij niet om zomaar wat mail, maar om de web-sites van bedrijven waarop men een e-mail contact aanbiedt.
Vorig jaar bleef nog 43% van de post zonder respons. Bij de 61% van de e-mails waarop wel een antwoord werd gestuurd, gebeurde dat bij driekwart van de gevallen binnen 5 dagen. Na een tweede mailtje kwam er alsnog reactie van een derde. De slotsom luidt dat 22% totaal niet reageert. De positieve uitschieter van vorig jaar, de verzekeringsbranche, komt dit jaar als slechtste uit de bus. De computerbranche komt nu als beste uit de test.
© NetInfo