next -index- prev

Wanneer barst de e-bom nu eindelijk eens

Insider Column

Een tijdje geleden had ik een prima gesprek bij een bedrijf dat e-Business applicaties maakt, Ars Media. Deze mannen gaven me een overzicht wat er allemaal mogelijk was, e-sales, e-procurement e-advertising, noem het maar op, alles kan via het Net als je er maar een `e' voorzet. Wat mij nou tegenvalt is dat er zo weinig mee gebeurd.
Er zijn nog maar weinig bedrijven die actief gebruikmaken van e-business. We lopen met z'n allen te klagen, hoge personeelslasten, nauwelijks mensen te krijgen, kommer en kwel wat de marges betreft, kortom doffe ellende. Ondanks het reusachtige tekort aan mensen zie je, nota bene juist in de ICT, nauwelijks bedrijven gebruik maken van deze manier van zakendoen, die fors op de personeelskosten kan bezuinigen. Om eens wat voorbeelden te geven: e-procurement, het inkopen via internet. Vrijwel alle grote ERP-software pakketten geven de mogelijkheid om via het Net bestellingen te plaatsen. Die kan je zelfs vrijwel automatisch laten lopen, door de voorraad-administratie te koppelen. Je hoeft dan alleen nog maar een autorisatie te geven om de order door te sturen. Verkoop via het Net kennen we inmiddels wel. Er zijn al wat bedrijven die hun goederen via het net verkopen, alhoewel ook dit relatief weinig gebeurd. Eigenlijk zou elke groothandel een website moeten hebben, waar een klant kan inkopen. Je logt in via je klantnummer, kijkt naar de prijslijsten voor jouw account, loopt door eventuele levertijden heen, en uiteindelijk bestel je. Je bestelling komt niet meer binnen op een fax, waar hij kan zoekraken of blijft liggen, maar rechtstreeks bij de verantwoordelijke, of het nu de verkoper is voor het rayon van de klant, of misschien zelfs bij de administratie voor leveringsautorisatie. Die autorisatie zou je ook nog kunnen automatiseren, door de E-business site te koppelen aan de boekhouding. In dat geval zou de order, geautoriseerd en al, bij het magazijn uit de printer kunnen rollen, terwijl de factuur automatisch wordt uitgeprint bij de administratie. Als je dan ook nog zover gaat om een stuk van je advertising via het Net te doen, met de wel van Amerikaanse bedrijven bekende e-mail box vervuilende mailings, dan bespaar je fors op fax, telefoon en portokosten.
Al met al, e-business is een trend die is ingezet is. Vooral in het bankwezen, geldspaarders bij uitstek. Wie van u levert er nog gewoon acceptgiro's in bij de bank? Niemand toch zeker? Iedereen telebankiert. Waarom? Omdat het de bank veel geld bespaart. Waarom doen wij het dan niet? Waarom weigeren de kleinere groothandels geld te besparen op personeelskosten? De eerste investering in een goed e-business concept kost flink wat geld. Laat je niet gek maken door bedrijven die zeggen een e-business concept voor pinda's te kunnen opzetten. Dit is onzin. Wil je een systeem hebben als hierboven beschreven, dan ben je enkele tonnen kwijt. Maar denk je dan even in hoeveel je kwijt bent aan ieder, ondankbaar personeelslid wat je in dienst hebt. Als je er twee kan bezuinigen, dan levert dat je al anderhalf twee ton per jaar op. Dus die e-business kosten zijn zo gek nog niet, en je kan ze als investering nog afschrijven ook. De conclusie zou moeten zijn dat juist in de huidige tijd, met voortdurende krapte op de arbeidsmarkt, en aldoor maar dalende marges, dat e-business geen goed middel is om voort te bestaan in de IT-groothandelsmarkt, nee, het is de enige manier.

Rob van Cutsem


© NetInfo