next -index- prev

VNU stapt ook in Ilse

Terwijl wereldwijd het belang van consumer-sites in de dot.com wereld door in ieder geval de speculanten steeds meer wordt betwijfeld, gaat uitgever VNU toch fors in de slag en maakt Ilse tot haar speerpunt op Internet-gebied. Voor een bedrijf met zo'n enorme `content'-productie op zo veel deelmarkten een vreemde stap, een aanhaken bij een trend die eigenlijk al voorbij is. Het wild en onbeheerst in nieuwe hype-media stappen past natuurlijk wel in de traditie van VNU, dat bij eerdere probeersels om uit de print-hoek te komen ook niet zo gelukkig was. Om nu een toko met een man of dertig tot speerpunt van het hele VNU Internet-gebeuren uit te roepen en de eigen probeersels op dat gebied daar ook in onder te brengen is echter een vreemde stap, die eerder blijk geeft van gebrek aan vertrouwen in de eigen kwaliteit dan van diep inzicht in de gang der dingen.
Men vreest blijkbaar dat de Internet-slag met de bestaande titels anders niet slaagt, er moet hulp van buiten komen, maar is het op zich best succesvolle Ilse dan niet te klein en qua content-wortels te beperkt? VNU is al jaren bezig met websites voor haar uitgaven, de business en computer-uitgaven hebben daar ruime ervaring mee, waarom dan nu alles in handen leggen van Ilse.
Het debacle met Startpagina heeft VNU-directeur Pim de Wit blijkbaar niet geleerd dat Internet property glibberig spul is. Zo heb je een van de drukste portals, zo is dat verdampt omdat de onderliggende links en toeleverende substarters niet mee willen. Want niet alleen bleek de overname van Startpagina.nl voor 30 miljoen slecht geregeld, door het gedoe eromheen bleek dat bijvoorbeeld de onafhankelijkheid en eerlijkheid van de portal in het geding kwam. En dan nu weer 58,7% in Ilse, dat zal zeker de Newconomy aandeelhouders blij maken die toch wat bezorgd zullen worden omdat de ongerealiseerde koerswinsten in wat andere deelnemingen niet meer dan dat bleken, maar wat wint de VNU hier eigenlijk. Een goed bezochte site, maar wat is de prijs en had men met dat geld niet zelf zoiets op kunnen zetten. Wie ziet hoe clubs als Wanadoo en andere free-netters met relatief geringe inspanning honderdduizenden abonnees weten te trekken, dan had VNU met haar macht in de print-media toch ook wel een gezamenlijke portal kunnen opzetten voor haar bladen. Zoekmachines zijn te koop, en hoeveel is die naam Ilse nou helemaal waard? Honderd miljoen, honderdvijftig of bijna niets, er zijn genoeg voorbeelden van hippe portals die snel vergeten raakten zoals TIP of het NET. Je krijgt hier het gevoel dat de oceaanstomer VNU zich toevertrouwd aan een klein en dapper tuffertje of loodsbootje, maar zit dat wel op de goede koers. Strategisch doordacht klonk het allemaal niet, eerder moest Pim de Wit blijkbaar bewijzen dat-ie wat durfde of moest de schande van startpagina.nl zo snel mogelijk worden afgedekt? Ilse is een veel te klein clubje, en dat volstoppen met wat extra VNU-mannen die het zelf blijkbaar niet kunnen zal de management-kracht van Ilse mogelijk te boven gaan. En dan zit VNU met de brokken. Waarom geen strategie waarbij de diverse bladen zichzelf omvormen tot content-creatie units die media-onafhankelijk werken en hun doelgroep-expertise op verschillende manieren naar de markt brengen. Steeds meer blijkt toch dat de merkwaarde van bijvoorbeeld bestaande kranten een betere uitgangspositiegeeft op de Internet-markt dan het scheppen van hele nieuwe merken.
De kracht van de VNU is niet alleen haar content-creatie, maar ook de fysieke distributie via een goed vertakt en efficiŽnt opererend netwerk van bladenmannen. VNU heeft in dat opzicht eigenlijk een kroonjuweel. Ook de kranten hebben wel een soort bezorgdienst, maar de VNU zit veel dichter bij een integrale afleverservice, nu nog van papier maar met de potentie ook andere zaken zoals CD's en wat al niet af te leveren en aan de deur betaald te krijgen, de makke van e-business zolang er geen micro-payments mogelijk zijn.
Met Ilse lijkt VNU nog net op tijd mee te gaan in de slag om de mind-share van de consument, maar loopt het risico dat men op het verkeerde paard wedt en Ilse over een paar jaar niet meer dan de zoveelste nieuwe media flop zal blijken.

L.S.


© NetInfo