next -index- prev

Netperikelen: de web-car, virussen en E-business

Internet in de auto, een mail-adres voor alle negenjarigen, elektronische kaartjes. Zowel de b-to-b e-business als de criminaliteit nemen intussen toe.

De Internet-auto
Na al het gedoe met GSM handsfree, dure navigatiesystemen en digitale radio is het nu de beurt aan Internet in de auto, de Web-car of het AutoPC-idee van Microsoft. Een logische stap want Internet kan route & file-informatie geven en het email- en telefoonverkeer afhandelen. Om te voorkomen dat er weer door car-webbing veroorzaakte ongevallen en processen komen, voorzien de autofabrikanten meteen maar in speech control (L & H kondigde al aan dat een Frans automerk een spraak gestuurd computertje in een midden-klasser gaat inbouwen). Spraak gestuurd Internetten in de auto wordt een betaalbare en straks waarschijnlijk wijd verbreide accessoire-optie.
In de VS zijn General Motors en Ford al druk bezig met het introduceren van met Internet uitgeruste auto's. GM probeert deze zomer haar OnStar-technologie al in een miljoen Web-auto's onder te brengen. OnStar biedt de gebruiker een `voice activated' web-portaal compleet met virtuele adviseurs; draadloze e-mail; draadloze verbindingen met nieuwsdiensten (beurskoersen, sport, weer); verkeersinformatie; een 24-uurs ondersteuning bij pech.
Ford biedt iets dergelijks in de vorm van de draadloze optie Sprint PCS. Voor de duurdere modellen komt er tevens een een veiligheidssysteem RESCU (Remote Emergency Satellite Unit). Ook wordt er gedacht aan multimedia-_applicaties in de auto. De meerprijs voor een Webcar zal laag zijn. Wel is er momenteel nog sprake van maand-abonnementen.

E-mail op de basisschool
Onderwijs-minister Hermans is gebrand op een verspreiding van ICT onder de jongste jeugd. Vanaf groep 5 krijgt iedere leerling kind komend schooljaar een eigen email-adres. De meeste leerlingen zullen er op school minder mee kunnen doen fan thuis of bij vriendjes.
Een eigen e-mail adres en meer computers op school - het budget daarvoor kwam definitief op fl. 100,- per leerling, een stuk minder dan de `voorhoede-scholen' die fl. 300, - krijgen - moet de basisschoolleerlingen via Kennisnet in verbinding brengen met Internet. Nu maar weer hopen dat alles compatibel blijkt en de leerkrachten voldoende basiskennis hebben om die 9-jarigen op het Web op te helpen.

Net-crimes
Met het stijgende Internet-gebruik nemen misbruik en criminaliteit navenant toe of het nu gaat om vandalisme, inbraken, sabotage, bedrijfsspionage of financiŽle manipulaties of het misbruik van bedrijfsnetwerken door het eigen personeel medewerkers. Zo steeg in de VS het aantal bedrijven dat aangifte deed van inbraak op de eigen bedrijfsveilige netwerken tussen 1996 en 2000 van 42% tot 70% van het totale aantal bedrijven. De corporate networks hebben veel te stellen met computervirussen (85% heeft daar last van), oneigenlijk gebruik van Internet door de eigen medewerkers (79%), ongeautoriseerd intern rond snuffelen (79%), `denial of service'-attacks (27%) en andere inbraakpogingen van buitenaf (25%). Daar wordt de systeembeheerder niet echt blij van. Zeker als daarbij ook nog persoonsgegevens en de privacy-wetgeving in het spel zijn. Ook de Websites blijven niet verschoond van Net-criminelen. Meldingen vanuit de VS zijn dat in 64% van de gevallen sprake is van ordinair vandalisme, 60% ondervindt last van DOS-aanvallen, 19% van opzettelijk misbruik van personeel. De financiŽle fraude valt met 3% nog mee. Goed nieuws is dat beveiligingssoftware steeds beter wordt, justitie gaat steeds meer over tot vervolging en bedrijven doen steeds meer aangifte. Het slechte nieuws is dat met name de diefstal van belangrijke informatie (ook voorkennis) en financiŽle malversaties sterk toenemen. Daarbij zijn er tal van bedrijven die het zich absoluut niet kunnen veroorloven dat een site of netwerk een dag plat ligt.

B2B
Business-to-Business handel op Internet neemt een steeds groter deel van de e-commerce koek in beslag. Met name de grote portals als Yahoo! en AOL en distributeurs nemen de kans waar. Veilingen, productbemiddeling, het selectief op aanvraag informatie geven, gezamenlijk inkopen en videonetwerken worden echt big business. Wat het laatste betreft heeft Lucent onlangs een HDTV-videonetwerk opgezet. Het gaat om een bi-directioneel IP video-protocol met distributie over een internationaal glasvezel-netwerk. Ook Oracle wil met haar E-business netwerk deze kant uit.
In Nederland gaat het allemaal nog relatief langzaam. Naar verwachting is eind 2000 circa 56% van de bedrijven bereikbaar via Internet en zal circa 12% ook serieus met B2B-webhandel bezig zijn.

E-kaartjes
Het elektronische toegangskaartje en coupon komt er aan. Tal van websites bieden de mogelijkheid om elektronische kaartjes of kortingscoupons te reserveren voor shows, beurzen, bioscopen, hotels et cetera. De consument zou zo'n e-kaartje in in een PDA of GSM-telefoon kunnen inladen en de toegang bij de kassa of controlepoort afhandelen. Het bedrijf Regisoft heeft inmiddels de eerste toepassingen bedacht.

U.S.


© NetInfo