next -index- prev

Dataproducts: waarom niet beter dan origineel?'

Toner Products Nederland

Zowel voor inkjet- als laserprinters is er een groeiend aanbod van alternatieve cartridges. Net zo goed, soms zelfs beter en steevast goedkoper dan de originelen. `Dealers bepalen grotendeels wat een klant in zijn printer stopt. Met compatible's kunnen ze klanten een keus bieden' zegt Leo Beekman van Toner Products Nederland dat sinds kort de toner-cartridges van Dataproducts onder de aandacht brengt.

De toner-cartridges van Dataproducts (een Amerikaanse marktleidende producent, onderdeel van de Japanse Hitachi-Koki groep die printers fabriceert voor Dataproducts, Hitachi, IBM, QMS en andere bekende merken) zijn geschikt voor laserprinters van HP, Lexmark, IBM en Canon-faxen. Sinds kort zijn daar donor-rollen voor o.a. Brother-faxen en een inkjet-lijn voor printers van Epson en Canon bijgekomen. Via Toner Products Nederland (voortgekomen uit een kantoorvakhandel in Papendrecht) nestelt Dataproducts zich in Nederland als merk tussen bekende namen Xerox en Lexmark.
In het verleden hadden compatible's (voor de inkjets) geen beste naam, zeker niet bij zakelijke klanten. Wat mindere afdruk-kwaliteit, hogere uitval-cijfers, deden het imago geen goed. Dat ligt inmiddels geheel anders, zegt Beekman. `Vroeger zat er rommel tussen, maar tegenwoordig zijn compatible's minstens gelijkwaardig aan de originelen. De kwaliteit is gewoon omhoog gegaan. De slechte zijn verdwenen, de goede gebleven.'

Imago
Originele cartridges zijn duurder, het idee dat ze ook beter zijn zit vooral tussen de oren. De zakelijke eindgebruiker kiest voornamelijk voor originelen. Naar schatting is 85% van de Nederlandse markt voor de originelen, in de VS is dat overigens nog maar 60%. `De originelen van de printer-merken hebben het imago, maar bedrijven staan nu meer open voor alternatieven. Tegenwoordig geven ze prima afdrukkwaliteit, soms zelf beter dan de originele. Wie naar prijs kijkt kiest voor compatible's. De toepassing speelt ook mee. Voor een fax bijvoorbeeld hoeft de afdruk niet zo perfect te zijn, dan kiezen bedrijven gemakkelijk voor een goedkoper alternatief.'
Wie op jaarbasis voor duizenden gulden supplies inkoopt, kan met compatible's aanzienlijk besparen. Compatible's als van Dataproducts zijn gemiddeld 25% goedkoper. Ook voor dealers is het aantrekkelijk Dataproducts te verkopen. Printers worden goedkoper, de marges slinken, daar valt voor het tussen-kanaal weinig meer aan te verdienen. De tijd lijkt niet ver weg meer dat je bij aanschaf van een 6-pack cartridges de printer er voor niks bij krijgt. De verdiensten komen van de verbruiksmaterialen. De prijzen daarvan dalen niet, sterker nog die blijven stijgen. Voor de printer-fabrikanten zijn hun eigen supplies een melkkoe, op compatible's valt voor dealer doorgaans betere marges te maken. `Op een toner-cartridge al snel vijf, zes tientjes. Voor dealers heeft verkoop van Dataproducts het voordeel dat de klanten een goedkoper alternatief geboden kan worden, met minimaal gelijkwaardige kwaliteit. En de klant heeft keus, dat is ook wel fijn. Vergelijk het met de supermarkten die naast merken de huismerken verkopen. Mensen kijken wel naar alternatieven.'

Geen stunt-artikel
Voor bedrijven zijn compatible's nog vaak een grote stap. Uit het idee van mindere kwaliteit of angst dat een alternatief de printer verziekt? Bij de toner-cartridges van Dataproducts hoeft de gebruiker daar niet bang voor te zijn, stelt Beekman. `Dataproducts heeft hoogwaardige producten. Uitval ligt op 0,5% terwijl dat bij bijvoorbeeld bij HP-cartridges op 3% ligt. Daarnaast neemt Dataproducts de garantie over en vergoedt het de printer als die schade zou oplopen door een cartridge. Dat is nog niet voorgekomen. We willen nu vooral Dataproducts promoten als een perfect alternatief voor HP-cartridges. Ook qua uitstraling, dus geen witte doos maar goed verpakt in een aantrekkelijke doos met handleiding. Dat geeft eindgebruikers en dealers ook vertrouwen in het product. Het is belangrijk dat dealers vertrouwen hebben in Dataproducts. De dealer kan bepalen wat de klant in zijn printers stopt. De klant vertrouwt zijn dealer als die hem een alternatief met een betere prijs/kwaliteit-verhouding aanraadt. Hij stoot zijn hoofd niet, het kost hem geen klanten en hij kan zelf een betere marge maken. Dataproducts wil niet de goedkoopste zijn. Een goede prijs blijft altijd van minder belang dan kwaliteit. Het is geen stunt-artikel dat we bijvoorbeeld via de Macro willen afzetten. We houden de distributie en de support voor dealers ook in eigen hand. Dataproducts is niet zo maar een compatible. Een `originele Dataproducts' zeggen we, gelijkwaardig aan HP-cartridges, want ze worden op identieke wijze gemaakt. Daarbij gebruikt Dataproducts uitsluitend nieuwe drums en cleaning-rols, geen gerecyclede onderdelen. De drum moet gewoon nieuw zijn want die bepaalt de afdrukkwaliteit.'

Toner Products Nederland, 078-6425900, fax 078-6425901


© NetInfo