next -index- prev

`Verstandig winkelen op Internet'

Het winkelen op Internet zal in de komende jaren een steeds grotere vlucht gaan nemen, zegt iedereen. Steeds meer Internet-handelaren en tussenpersonen diene zich aan. Maar waarom willen mensen eigenlijk op Internet winkelen en wat is verstandig web-winkelen op Internet voor zowel consumenten als dealers?
Op Internet is alles te koop. Van een verse krop sla of pizza tot een supersnelle PC-kloon. Moeilijk is het ook niet. Verkoopsites zijn zo op te sporen of dringen zich zelf al op met banners omdat slimme detectieprogramma's uw belangstelling al in kaart gebracht hebben. Maar wat zijn nu de voordelen van on-line winkelen en kan je niet beter naar een bekende winkelier om de hoek gaan? Er zijn vele redenen om op Internet te gaan winkelen. Tijdbesparing, koopjes jagen, het vinden specialistische of zeldzame artikelen en het maken van een vergelijkend warenonderzoek.

Tijdwinst?
De tijdbesparing berust voornamelijk op het niet naar de winkel hoeven. Online shoppen kan 24 uur per dag van elke plek met toegang tot het Net. In de auto stappen, in de file staan, een dure parkeerplaats, in de winkel te zoeken, aan de kassa te wachten, met spullen sjouwen, dat hoeft niet meer. Simpel en snel, lijkt het. Toch is het niet allemaal goud wat er blinkt. Zoeken op Internet kost ook (veel) tijd, de telefoonklikken zijn nog steeds niet gratis, creditcards rekenen transactiekosten. Bovendien kan het lang duren voordat een bestelling wordt bezorgd en het ruilen van verkeerde of defecte artikelen kan omslachtig blijken. Een tip bij online shoppen is derhalve eerst kijken of het wel de moeite loont. Een pizza bestellen en op een CD-tje uit de VS wachten is een haalbare kaart. Een pak melk bestel je niet op het web. Een groot aantal verkoopsites geeft duidelijke gegevens over het op voorraad zijn, de te verwachten levertijd en wijze van verzenden. Extra service is een tracking-systeem waarbij de bestelling op zijn logistieke distributie-route te volgen valt. Dit type dienstverlening verdient veruit de voorkeur boven on-line leveranciers die hun klandizie in het onzekere laten over hetgeen er na de bestelling gebeurt.

Koopjes
Een tweede belangrijk argument zijn de prijsvoordelen die mogelijkerwijs op Internet te behalen zouden zijn. Die lagere prijzen kunnen voortkomen uit de de lagere kosten die een digitale winkelier hoeft te maken, een grotere omzet en gezamenlijke inkoop. Meer dan een site, grote toeleveranciers, enkele medewerkers en een geschikt transactiesysteem voor de betalingen is niet nodig. Vanuit slechts een locatie kunnen al wereldwijd zaken gedaan worden. Een lagere kosten-marge verlaagt de eindprijzen. Op Internet kan grootschaliger zaken gedaan worden dan vanuit een fysieke winkel. Groter inkopen levert in het algemeen grotere kortingen op. Een toenemend verschijnsel is het gezamenlijk supergroot inkopen door detaillisten op het Internet. Wat detaillisten kunnen, kun je als consument echter. Op Internet zijn diverse sites waar je met meerdere personen tegelijk producten kan aanschaffen en prijzen bedingen. Een ander voordeel komt uit de hoek van extra aanbiedingen en voordeelcoupons. Op het Internet wordt om de klant gevochten en daar kan de koper zijn of haar voordeel mee doen.
Ook het koopjesjagen heeft echter een keerzijde. Er kunnen allerlei verborgen kosten zijn. Bijvoorbeeld verzend & verzekeringskosten (met name luchtpost en expres kunnen flink oplopen), te betalen invoerrechten, handelingskosten, creditcard- toeslagen, garantie bedingen. Minder fraaie trucs zijn alvast een korting door de importeur (rebates) in de prijs schetsen of het artikel niet compleet leveren. Let met name op bij de kortingen die vaak alleen in het land van herkomst blijken te gelden. Die $ 100 terug op bank of girorekening kan je dan wel vergeten. Echt crimineel vinden wij het weglaten van bijbehorende accessoires zoals accu's voor videocamera's, tassen, software bij computers of extra moeten betalen voor de fabrieksgarantie. Dan ben je beslist niet goedkoper meer uit. Hetzelfde gaat op bij de voordeelcoupons. Vijftig piek korting is niets waard als de Internet-verkoper het artikel fl. 60,- hoger prijst als een ander. Het is op Internet al net zo als het vergelijken van de pakken reclamefolders die dagelijks in de brievenbus vallen. Veilingen op Internet kunnen zowel grote voordelen opleveren als uiterst riskant blijken. Aan de ene kant blijft het natuurlijk wat de gek er voor geeft, maar als er weinig gekken tegelijk met jou bieden kan een aardig artikel voor een appel en een ei gekocht worden. Aan de andere kant zijn ongecontroleerde veilingen een open deur voor fraude, vervalsingen en het afzetten van slechte, niet goedgekeurde, gestolen of gewoon kapotte artikelen. De volgende voorzorgsmaatregelen kunnen een hoop ellende voorkomen:

Speld in hooiberg
Een belangrijk voordeel van online shopping voor zowel de klant als de winkelier is dat er wat meer maatwerk mogelijk is. Het op de specificaties van de klant samenstellen van producten is voor lokale winkels beperkt mogelijk. Ook is het op voorraad houden van een groot assortiment verschillende uitvoeringen vaak ondoenlijk. Hoe groter het bereik en de omzet des te meer maatwerk tegen aantrekkelijke prijzen er mogelijk is. Bekende voorbeelden zijn het configureren van je PC-tje op maat.
Sommige artikelen zijn in Nederland moeilijk of in het geheel niet te vinden. Dan brengt het Internet mogelijk uitkomst. Verzamelaars en liefhebbers behoren tot de eerste frequente Internet-kopers. Hoe kleiner de markt voor het gezochte artikel of product in Nederland des te groter de kans dat het op Internet gevonden wordt. Wel zijn daarvoor enige kennis van zaken en een goede zoekmachine nodig. Wie gewoon het woord antiek intikt kan lang zoeken naar dat specifieke klokje. Beter is dan om specificaties zoals de stijl, tijdperk en veiling of beurs aan te brengen.
En andere ingang bieden de zogenaamde `personalized shoppers'. Een soort Internet-robotjes die met de vraag van de klant en diens specificaties het Web opgaan. Zij benaderen zowel verkopers als adverterende privé-personen. Is er een match (d.w.z. een aanbieding, artikel, vakantie, woning etc. dat aan de gestelde eisen voldoet) dan krijgt de opdrachtgever een e-mail retour en kan daarop zelf verder actie ondernemen. Dit soort gepersonaliseerde winkelrobotjes zijn nog volop in ontwikkeling maar worden geleidelijk steeds beter. Het Internet is sterk in het verstrekken van informatie. Wil je meer weten over het aan te schaffen artikel, vraag de aan de site gekoppelde productinformatie op. Tal van wederverkopers bieden links naar de Internet-pagina's van de fabrikanten. Daarop vallen alle specificaties, installatievoorwaarden, geschiktheid voor bepaalde landen etc. op te halen. Raadpleeg vooral ook eens de nieuwsgroepen die al met het product aan de slag zijn. Dat loont met name bij PC-, AV-apparatuur, software en duurdere gebruiksvoorwerpen. Verder kan een kijkje op de Best-Sellers-pagina informatie opleveren over hoe populair het product bij andere kopers is.

Kleine lettertjes
Er zijn een aantal zaken die je bij het kopen op Internet nauwlettend in de gaten dient te houden. Als eerste de bekende kleine lettertjes. Zijn die niet direct op de pagina beschikbaar dan toch opvragen. In die kleine lettertjes kunnen allerlei vervelende voorwaarden staan over service of garantie achteraf, extra kosten bij retourneren, het zenden van een vervangend product als het gevraagde niet in huis is, de termijn waarop iets geretourneerd kan worden, niet goed geld terug of alleen een waardebon? Hoe lang duurt het terugstorten van je geld eigenlijk? Er zijn een aantal hoog oplopende geschillen over kwesties als het retourneren van PDA's en digitale camera's binnen 7 dagen, terwijl alleen het bezorgen al 10 dagen in beslag nam, het niet terugstorten van de handelingskosten bij producten die niet aan de verwachtingen voldeden en gezeur dat defecte artikelen alleen in de nog gesloten verpakking geruild konden worden (hoe kan je dan uitvinden of er iets defect is??).
Gelukkig zijn er ook Internet-verkopers met een uitstekende after sales services. Die lossen elk probleem in no time op zonder gezeur of extra kosten op. Toch blijft het altijd raadzaam om bij een eerste contact de geboden service bij een aankoop ui te testen, door het snel bevestigen van de order met de juiste levertermijn en het exacte factuurbedrag, het stellen van gebruikersvragen, het informeren naar een extra accessoires. Dat geeft al een aardig idee van hetgeen er verder te verwachten valt.

Virtuele beurs
De aankopen via het Internet zullen op een of andere manier goed geregistreerd (zodat je het juiste artikel in huis krijgt) en afgerekend dienen te worden. Daarvoor gebruikt de moderne Internet-winkelier een soort virtuele beurs bestaande uit een speciaal bestel/order-formulier gekoppeld aan een beveiligde creditcard-faciliteit. Het orderformulier is gekoppeld aan de elektronische winkel zelf. Daar kan de klant eerst rustig de aangeboden waar bekijken en de prijs opvragen (let als particulier op prijzen met en zonder BTW) en de artikelen in het virtuele winkelwagentje kieperen. Is de bestelling gereed dan kan het orderformulier het totaal bedrag gaan berekenen. Dan komt het invullen van de cliëntgegevens. Een aantal zorgvuldige Internet-verkopers laat dit deel van de procedure al door een zelf in te geven privé-wachtwoord afschermen. Wel bestaat hierbij het gevaar dat de klant dit nummer vergeet.
Tot slot het opgeven van het creditcardtype, -nummer en de vervaldatum. Dit deel van de transactie dient goed afgeschermd te zijn tegen meekijken van derden. Controleer als klant ter dege of de verkoop-site jou die garantie ook geeft. Zo niet, dan bestaat er zeker een risico op diefstal en misbruik van creditcardnummers. De winkelier zelf test de validiteit van de creditcard-houder bij een creditcard clearinghouse. De genoemde methoden zijn allen qua veiligheid redelijk tot goed. Tegen vastberaden hackers is echter niets bestand en het kopen op Internet zal daarom altijd enig risico met zich meebrengen. De meeste virtuele beursen controleren op invoerfouten. Echter, de klant blijft zelf verantwoordelijk voor een eventueel verkeerde bestelling.
Een vervelend bijverschijnsel van bestellen op Internet is dat de winkelier jouw Internet-adres kent. Dat is handig voor het doen van nieuwe aanbiedingen. Alleen gaan sommige aanbieders daarbij alle perken te buiten. Binnen de kortste keren puilt je mailbox uit met ongewenste reclame van zowel de oorspronkelijke verkoper als daaraan gerelateerde resellers. Geef, als dat mogelijk is, altijd op dat dit soort acquisitie niet op prijs wordt gesteld.
Samenvattend doet de verstandige online winkelaar op het volgende:

U.S.


© NetInfo