next -index- prev

Not so easy everything

Een paar maanden geleden analyseerden we de aanpak van easyEverything, de keten Internet-arcades met nu vestigingen in Engeland, Rotterdam en Amsterdam. Initiatiefnemer Stelios, een griekse ondernemer die ook EasyJet van de grond tilde, is ondertussen over de red tape aan het struikelen. Bij de opening van de Amsterdamse vestiging met 650 `seats' was al duidelijk dat hij wel vol zelfvertrouwen en een soort macho-ondernemersvisie de markt stormenderhand wilde veroveren, maar dat lokale omstandigheden, de lokale politieke verhoudingen, vergunningen, overwegingen als openbare orde en de interactie met de directe omgeving hem niet erg interesseerden. Dat Rotterdam en zeker Amsterdam qua samenstelling van de bevolking en dus qua bezoekers al erg verschillen en dat Stelios van bijvoorbeeld hangjongeren weinig begreep, gaat hem nog geld kosten. Rotterdam moest al even dicht en ook in Amsterdam komt nu de overheid vragen om vergunningen en eist het (gedeeltelijk) sluiten van de horeca, waar easyEverything zei 30% van de omzet te realiseren.
En wie er geregeld langsloopt (zoals ik) ziet dat de enorme berg fietsen voor de deur ook niet lang meer getolereerd zal worden, dat achterin (wie zette die rijen schermen dwars?) groepen allochtone jongeren vooral sekssites bezoeken en dat als de toeristen weg zijn en de prijs omhoog moet zo'n mega-internetcafe moeilijk rendabel valt te maken. Ik geloof er nog niet in, behalve dan als Stelios de zaak snel verkoopt aan de PTT/KPN, want die kunnen er helemaal niks van, en benen maakt. KPN kan langzamerhand een soap produceren over hun Internet-probeersels, noem het maar NEP-NET. Hun straat-units (wel eens die interface geprobeerd?) verdwijnen, hun Internet-café's zijn me-too missers, hun ADSL is een ramp (hoe kan ik m'n abonnement opzeggen?) en door de hele Internet-santenkraam nu onder een nieuwe vlag bij elkaar te schuiven hoopt men nog het tij te keren. Maar wie begrijpt er iets van digitale klanten, van dienstverlening, van menselijke maat bij KPN, dat volgens trotse DIK honderden miljoenen investeerde in haar nieuwe naam, maar binnenkort toch wel gewoon Nedcom of TelefonicaNL, BTNED of AT&Tulip zal gaan heten.

L.S.


© NetInfo