Retail en e-retail

De samenleving wordt door de hele internet- en cyberspace ontwikkeling nogal door elkaar geschud. Alles verandert, oude waarden verdwijnen en tradities gaan onderuit. Het gedoe rond V&D is kenmerkend voor wat er ook in het straatbeeld verandert, en dat is geen geVsoleerd geval. Blokker, Halfords, Schoenenreus, Harense Smid, It’s Electronics, er zijn meer stenen formules die het moeilijk hebben of ondergingen. De online verkoop, de concurrentie van e-commerce krijgt vaak de schuld, maar is dat wel zo? Er stond ergens dat V&D aan de verhuurder 10% van de omzet als huur moest afdragen, dat is misschien in de textiel nog haalbaar, maar in de ICT al lang niet meer, als je daar 10-15% marge maakt op basishardware is dat veel, alleen op accessoires is de marge hoger. Dus is het begrijpelijk dat je dat soort artikelen niet meer ziet bij V&D, dat toch een hele ICT historie heeft, denk maar aan de tijden met de MCN club van Maurice en de Vendex Headstart. Achter het hele V&D verhaal zit natuurlijk ook de afbraakpolitiek van de private equity clubs zoals KKR, maar die zijn weer gefinancierd door de pensioenfondsen en hun vehikels als AlpInvest. Daar zit de echte ellende, dat men speculeert met geld van anderen, enorme risico’s loopt, maar vooral de belanghebbenden dubbel naait, want KKR verkocht weer panden duur aan andere pensioenfondsen met mooie beloftes, die nu niet uitkomen.

De formules die onderuit gaan zijn natuurlijk in zekere zin verouderd, hebben niet genoeg ingespeeld op de online ontwikkelingen, zijn niet meegegaan met de trends, bieden de klant niet genoeg waarde of zitten op plekken die door de weilandwinkels en buitenplaats centra beconcurreerd worden. De binnensteden verkrotten, omdat gemeentebesturen vooral geld wilden verdienen aan grond en nieuwbouw, en de leegstand niet incalculeerden. De overheid heeft ook voor zichzelf veel te wild gebouwd, en de verhuurders (vaak pensioengeld) zitten met de zeperd.

De les is wel dat stenen en online steeds meer door elkaar groeien, dat mensen op straat en in de winkel op hun smartphone checken wat er te koop is, wat hun vrienden ervan vinden en ook wat in voorraad is, want je wilt je aankopen toch liefst nu in handen hebben. De stenen plek voor service, afhalen van online bestellingen, en het gevoel van vertrouwdheid en aanraakbaarheid van producten is belangrijk.

Real Time Advertising : dit is een trend die zeker de retail in de gaten moet houden. Nog niet zo lang geleden konden winkelketens als de Bijenkorf met Drie Dwaze Dagen, de Maffe Marathon en Inspiration veel volk op de been brengen, met mediacampagnes en brede kortingen. De aanpak die men in de VS ook wel gebruikt om het kerstseizoen te beginnen na Thanksgiving. Maar ook daar blijkt dat de consument zelf de cross-media koppeling maakt tussen internet met real time informatie en adviezen van experts en vrienden combineert met outlet-bezoek. De omni-channel aanpak, de klant op allerlei manieren bereiken en alle communicatiewegen gebruiken kan daar op inspringen. De nieuwe, digitaal vaardige klant surft, chat, sms-t, twittert, maar kijkt ook in de bus naar schermen, naar billboards en leest ook nog de krant of een magazine, vaak al op een tablet of smartphone.

Men komt de winkel binnen met de nieuwste informatie (vaak op de smartphone) en bedrijven die daar niet op inspelen door zowel online als via digital signage in real time in te spelen op wat de klanten zoeken, worden minder aantrekkelijk. Een klant die denkt die rode jurk in maat 38 te komen kopen, maar merkt dat die al sinds een paar uur is uitverkocht, druipt teleurgesteld af. Met real-time en steeds up-to-date gehouden informatie kan men echter sturen, zorgen dat de klant informatie krijgt die relevant en actueel is en ook nog zorgen voor het evenwichtiger leegraken van de magazijnen. Het inspelen of zelfs manipuleren van de klantwensen is tenslotte wat marketing beoogt en sales moet waarmaken.

Actuele informatie dient niet alleen op de websites en via tweets en mailings beschikbaar te zijn, ook op straat, in het openbaar vervoer, op de billboards (de Out of Home(OOH)-media) en in de winkel moet alles kloppen en op elkaar afgestemd zijn. Dat vereist een breed marketing denken, cross-mediaal en omni-channel promotie en publieksaandacht inkopen, genereren en aansturen, en veel coördinatie. Methodes als ‘Location Based Advertising’ en ‘Situation Based Advertising’ en inspelen op wat de klant aan devices en diensten gebruikt, identificatie van de klanten, relatiemanagement, databasebeheer en zelfs big data technieken moeten geVntegreerd worden. Met één actie overal real-time product, prijs en acties kunnen aanpassen aan de situatie en de wensen van het publiek is niet eenvoudig, er komen veel partijen bij kijken, een dergelijke vorm van geVntegreerde cross-platform informatie en reclame is voor de meeste bedrijven nog toekomstmuziek. Hier ligt een kans voor specialisten, reclamebureaus en mediabedrijven met een brede visie. Op kleinere schaal is het leveren van POS-displays waarop klanten van winkels de website kunnen benaderen en eventueel in de winkel online bestellen interessante handel voor PC-specialisten. Ook zien we steeds meer winkelpersoneel met een pad (vaak iPads) rondlopen, die via apps toegang geven tot productspecificaties en back-office informatie.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom