XP-nasleep: nog geen grote paniek

XP-nasleep; Microsoft heeft met de bangmakerij rond het beëindigen van de update service (in de praktijk vooral patching) voor Windows XP de branche en de hele ICT ongetwijfeld een dienst bewezne, want er is goed verkocht, heel wat bedrijven en particulieren stapten over op een nieuwe machine of tenminste een OS-upgrade.

Daarnaast hebben heel veel bedrijven en organisaties, waaronder veel onderdelen van de Nederlandse overheid en semi-overheid, alsnog bakken met geld overgemaakt naar Microsoft om toch nog maar even tijdens de overbrugging support te krijgen. Dat is tamelijk duur, tarieven van honderden euro’s per machine worden genoemd, en dat wordt bliojkbaar gewoon betaald, uit angst en vanwege de zekerheid. Maar het betekent wel dat Microsoft haar patch organistie nog steeds aan de gang houdt!

We zijn allemaal bang gemaakt, en misschien terecht. Het is niet onredelijk om te vermoeden, dat het malware gilde het laatste jaar haar nieuwe vondsten niet heeft uitgeprobeerd, maar keurig bewaard heeft om na het sluiten van de XP verdediging op 8 april rustig de leuke gaatjes in het dan kwetsbare XP te gaan exploiteren. Of dat gebeurt of gaat gebeuren is onduidelijk, ondertussen heeft HeartBleed de gemoederen beziggehouden en is het wat rustig geworden rond XP. Verder zien we dat allerlei security aanbieders nu in het gat springen en zelf patches gaan ontwikkelen en die gaan slijten aan XP-achterbrlijvers of, als ze coulant zijn, die in hun standaard ant-malware pakketten stoppen. De boodschap dat de beste oplossing voor hen, die niet buiten XP kunnen vanwege legacy software, het gewoon de internet kabel eruit trekken is, wordt niet breed gecommuniceerd, daar verdient neiamnd iets aan.

Het is duidelijk een slimme campagne geweest van Microsoft, en iedereen deed mee, de aanbiedingen vlogen je om de oren, de branche wreef zich in de handen, maar de gebruiker, de klant staat eigenlijk in de kou. Het is allemaal heel slim gebracht, een 12 jaar oud operating systeem (een paar generaties terug, of tellen we Vista niet meer mee) dus wat wil je nou? Maar is het ethisch wel zo verantwoord, snijdt Microsoft zich op den duur niet erg in de vingers als mocht blijken dat hier een wereldwijde ramp is veroorzaakt? Ik denk dat bij ernstige problemen er toch nog wel een patch wordt rondgestuurd, misschien via de achterdeur verspreid, want zo’n reputatieschade kan geen bedrijf zich veroorloven.

Wel, dat is nu de vraag, want XP is wel twaalf jaar oud vanaf de eerste verkoop, maar het is gewoon als normal product verkocht tot vijf jaar geleden. En zelfs dat is de vraag. Officieel roept Microsoft dat 5.1 (Build 2600: Service Pack 3) van April 21, 2008 de laatste was, dat is dus 5 jaar geleden, de verkoop van Windows XP licenses aan OEMs stopte nog iets later, op 30 Juni . Maar hoe gaat het echt, operating systemen worden door OEM-fabrikanten op systemen gezet en dan loopt nog behoorlijk door, en dan is er nog de tijd in de winkel, er stond nergens dat XP systemen na 21 april 2008 niet meer geleverd mochten worden. Het operating systeem werd dus nog tot minder dan vijf jaar geleden gewoon verkocht. Voor een hele reeks netbooks liep dat zelfs nog verder door, officieel tot October 2010, dus 3,5 jaar geleden.

Omdat met name OEM producten met XP nog een tijd in de winkel zijn blijven liggen, zijn er nu dus legale XP-kopers, die hun aankoop van misschien zelfs minder dan vier jaar oud nu gedegradeerd zien tot digijunk, rommel die Microsoft nietmeer support. Dat klinkt natuurlijk wat anders dan de verhaaltjes in de media, maar het lijkt erop, dat Microsoft de knop omdraait van een product waarvan de gewone, particuliere koper mag verwachten dat het ongeveer de levensverwachting van de hardware evenaart. Die mogen we best op vijf, zes jaar stellen. Nu hebben we in Europa een tamelijk stevige positie voor de consument, die mag eisen stellen aan wat ie koopt, de garantie en de support.

Wat gebeur er nu, als iemand met een aankoopbon van zeg maar 2010 naar de rechter stapt en Microsoft aanklaagt wegens ontduiking van normaal te verwachten productsupport. In Amerika, waar de kleine lettertjes van de licentie, waar je op moet klikken bij installatie veel meer rechtskracht hebben, maakt zo iemand weinig kans. Maar hier, in Europa, hebben we een ander rechtssysteem, het Rijnlands/Romeinse model en zijn de normale leveringscondities belangrijker dan de lettertjes van een vaag contract. Hier moeten we ons houden aan wat ‘goed huisvaderschap’heet, een erfenis van het natuurrecht van Justinianus en Hugo de Groot, en wat in allerlei Europese regelgeving en voorwaarden ook nog is verankerd.

Hier kan Microsoft niet terugvallen op leveringsvoorwaarden en licentieparagrafen, hier geldt de redelijkheid, niet de letter van het contract. Stel nu dat zo’n klant door kwalijke gaten echt schade heeft geleden (en daarin niet alleen staat) wat gaat een rechter hier dan afwegen. Niet de lettertjes, maar de belangen, zo werkt dat hier. Wat is het belang van Microsoft om niet een redelijke gebruikstermijn te verzekeren, wat is het afbreukrisico en wat is het belang niet alleen van die enkele consument/gebruiker, maar van de miljarden XP-gebruikers. Dat kan een interessante rechtszaak worden, en ik denk dat Microsoft het er dan niet op aan laat komen!

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom