CeBIT 2014: rammelend

De CeBIT, ooit de grootste ICT beurs ter wereld, is al jaren aan het krimpen en sputteren, pogend om toch overeind te blijven als fysieke ontmoetingsplek voor een branche, die wel klappen heeft gekregen, maar toch als een belangrijke motor van de economie geldt. Dit jaar was er weer, want zo wordt het eigenlijk iedere keer aangekondigd, een koerswijziging. Alleen voor professionals, geen zaterdag meer voor dagjesmensen en folderjagers, geen grote groepen jongeren die via hun school de Messe-tereinen nog een beetje moesten bevolken, hogere entree en meer focus.

Met als gevolg dan toch weer wat meer exposanten, maar dat werd wel bereikt door heel veel gratis weg te geven en allerlei kunstgrepen, en minder maar meer gekwalificeerd bezoek. Het motto dit jaar was ‘Datability’ en dat werd vertaald naar Big Data, Cloud en natuurlijk security, maar ook de verticale en ERP-software die in Duitsland steeds meer SAP-pig wordt kreeg de ruimte. Qua bezoek was het, op veel minder beursoppervlak, redelijk gevuld, maar volgens veel exposanten toch nog duidelijk minder dan de zeer druk bezochte MWC in Barcelona waar dit jaar 85000 bezoekers kwamen.

Dat de CeBIT zelf als organisatie het contact met de markt aan het verliezen is blijkt onder meer uit hun website, die is zo kunstig opgezte, dat essentiele informatie als de beursdata slechts enige seconden in beeld is en daarna uitvoerig zoeken in menu’s, die deels ook niet werken, vraagt. Het opvragen van fotomateriaal is vrijwel ondoenlijk, dat heeft men zo weggestopt dat normale gebruikers er niet uit komen en zelfs zoekwoorden als robot of smartphone niks opleveren. Aangezien een website het digitale uithangbordje van een evenement is, geeft dat te denken over de kwaliteit van de klantbewustheid van de Messe AG.

Het resultaat van de ambitieuze plannen? Veel minder gevulde hallen, grote gaten en exposanten die wel interessante, maar niet erg relevante zaken toonden. Veel stands uit de wetenschapshoek, hallen vol promotie voor de Duitse landen, universiteiten, onderzoeksinstituten en voor werken bij het leger. Eigenlijk erfenissen uit de tijd, dat in het weekend al die jongeren kwamen shoppen, maar minder relevant voor de zakelijke dealmaker, die z’n relaties wil spreken en geld wil verdienen. Leuk, maar geen scholieren en toch personeelswerving, dat spoort niet echt. Zoals eigenlijk al sinds de hoogtijdagen van de vorige eeuw is de CeBIT aan het zwalken, miste de consumententrends, de mobiele telefonie en komt wat hijgend nu met 3D printing, Smart Home, Robotica en Big Data. Men wil graag internationaal, werft buitenlandse standhouders met instapprijzen, maar de parkeerterreinen tonen steeds minder niet-Duitse nummerborden.

Het zijn manmoedige pogingen om een enorm fysiek terrein met meer dan 30 hallen en halletjes rendabel te exploiteren, want het beurswezen heeft het moeilijk in tijden, waarin men het allemaal via Internet in Hi-Res op afstand kan beleven. Het aantal cameraploegen op het Messe terrein was opvallend, niet alleen van traditionele televisiekanalen, maar heel veel journalisten komen met videoapparatuur, standpersoneel moet tegenwoordig media-training krijgen, want de video-ploegen staan in de rij. Het Nederlandse UX, met interessante innovaties qua smartphone service, moest de Tv-interviews gaan inplannen, zo veel belangstelling was er.

Dus waarom nog naar de CeBIT? Het fysieke contact blijft belangrijk, maar beperkt het publiek toch sterk tot het groot-Duitse zakenleven, dit jaar waren er weer minder Nederlandse auto’s op de uitgebreide parkeerplaatsen, waar een plekje vlakbij Nord-1 toch relatief makkelijk te scoren viel, dat was wel eens anders. Met zo’n vijfendertig jaar CeBIT ervaring zijn die herinneringen aan de echt drukke tijden, met een half miljoen bezoekers, en de opwinding van de eerste golven computers soms pijnlijk. Het Messe terrein is nu groter, mooier, de Messe AG huist in supermoderne gebouwen, alles is qua hardware een factor vijf mooier, moderner en efficiënter, alleen de ziel is er uit. Het is vullen en exploiteren geworden, in een industrie die niet alleen volwassen is geworden, maar de littekens draagt van inzinkingen, een paar slechte jaren achter de rug heeft en eigenlijk niet weet wat de grote trends in de toekomst zijn. De cloud, de tablets en de smartphones, dat is eigenlijk al historie en implementatie, daarvoor hoef je niet naar Hannover. Maar zit er in de robotica, in 3D printing, in Big Data dan wel een perspectief, of is het hype en modieus gedoe, technologie op zoek naar een markt.

Het was opvallend dat op het zeer drukke en geanimeerde Planet Reseller, eigenlijk voor de branche de enige reden om naar CeBIT te gaan, de Google Glass brillen en 3D printers afwezig waren, in ieder geval niet opvielen. Dat Reseller gedeelte van de CeBIT was weer wat groter, met eigenlijk kleinere stands, maar liet zien dat de fysieke contactfunctie van een beurs waarde heeft. Een contactplek, waar leveranciers en het kanaal met elkaar konden praten, waar de grote breed-spectrum distributeurs minder prominent aanwezig waren,die bezuinigen fors, maar iedereen wel te vinden was. Zelfs belangrijke partijen in de markt zoals WD hadden maar een minimaal standje, maar troonden de geïnteresseerde relatie snel mee naar de contactpleinen waar de koffie en broodjes smaakten en het contact olieden. Er is, qua hardware, maar ook qua door het kanaal te slijten diensten en software ook niet zoveel nieuws, wie is geïnteresseerd in welke virussen of malware een nieuwe versie van een security pakket aanpakt, men wil als reseller weten wat de marges zijn, de condities, het verdienmodel.

Het was opvallend dat Samsung, zeker in de convergerende markten en het mobiele spul, wel groot inzette in Planet Reseller, maar andere grote hardware merken niet echt opvielen. Veel klein spul en vrij Duits gericht, naast Chinese en Aziatische aanbieders met nieuwtjes of me-too’s die distributie zochten. Nuttig om wat rond te lopen, maar dit jaar weer minder Nederlandse vertegenwoordigers op de stands, minder hallo en herkenning, dus weer meer groot-Duitse focus, al werd er wel volop Russische gesproken, waren er veel Oost- en Midden-Europese bezoekers en is Chinees de taal om zaken te doen, Japan was overduidelijk niet meer van de partij.

Dat de Messe AG haar best doet om er nog wat van te maken is duidelijk, maar te veel vage standjes bleken te zijn weggeven, te veel politieke steun en opgeklopte publiciteitsstunts. Merkel als altijd, maar ook Neelie Kroes was er weer en sprak met een aantal Nederlandse deelnemers die zich daar zeer gezien in voelden, maar waarom Apple stichter Wozniak aan het einde van de beurs, als de meeste media al zijn vertrokken? Op de IFA in Berlijn werkte die truc met Eric Schmidt van Google, hier was de Presse-afdeling na een paar dagen vrijwel leeg en het Presse restaurant open voor het gewone publiek.

De Code-N

Een hele hal was ingeruimd en echt fraai aangekleed voor een contest rond Big Data, het themea van de Code_N contest dit jaar. Een vijftigtal inzendingen was geselecteerd en dat gaf een aardig beeld van wat je met Big Data en analytics methodes daarmee in de praktijk kunt doen. Kleine standjes, veel ruimte en een soort ontmoetingsplek voor avant-garde ICT, was het idee. Halvulling als je het minder optimistisch ziet. Op de muren had men fraai laten zien, hoe bijvoorbeeld bepaalde woorden in een analyse van alle geschreven teksten (en dat is inderdaad en hele berg lettertjes) in de loop der tijd opdoken, een indrukwekkend kunstproject van Kram and Weisshaar.

Visualiseren is een van de Big Data methodes, en dat kan op allerlei manieren, hier waren creatieve oplossingen om bijvoorbeeld dataverkeer in beeld te brengen. Big data is naast opslag en beheer vooral een kwestie van ‘mining’, hoe kun je sneller, beter, meer bruikbaar spul te voorschijn toveren uit data. Een voorbeeld is het filteren van de relevante gegevens uit DNA datareeksen, dat kan met andere algoritmes beter en sneller. Wel was opvallend, dat vrijwel alle inzendingen te maken hadden met het filteren van persoonlijke data, het maken van profielen en dus privacy-gevoelig waren. Het ethische aspect ontbrak volkomen, het doen van diepgaande analyses van gegevens van klanten, credit checks, dataverkeer analyseren komt allemaal neer op het bewerken van gevoelige informatie. Er waren inzenders, die voor banken dergelijke credit checks ontwikkelden en dat betekent zeker in landen als de VS dat men daarmee een zwaarwegende en bijna onontkoombaar oordeel uitspreekt, want zonder krediet geen creditcard, reizen, e-commerce, abonnementen etc. De data miner gaat daarmee op de stoel van de rechter zitten, maar zonder beroepsmogelijkheid en eenmaal geweigerd gaat die info naar alle andere banken en ben je tot onderklasse gebombardeerd. Dat de Messe AG zich hiermee op uiterst riskant terrein begeeft tekent misschien de sfeer, men is riskant bezig en dat is juist in Duitsland waar privacy toch sterk leeft, gevaarlijk. Dat men als prijswinnaar in de contest vooral een paar buitenlandse firma’s liet winnen en geen risico’s nam met privacygevoelige projecten was te verwachten, maar UK prijswinnaar Viewsy met een klantgedrag-analysetool voor de winkelier was geen echt opzienbarend innovatie. AutoGrid uit de VS was wel een analysetool, voor het electrische netwerk (grid). De Duitse Cosinus sensor was interessant, maar had met Big Data weinig van doen.

Robots

Opvallend en leuke aandachtstrekkers waren de robots, vooral door onderzoeksinstituten als bewijs van hun innovatiedrift getoond. Aansturing, de fijnmechnische uitwerking, de sensorfeedback en het gebruik van distributed intelligence (dus iedere gewricht heeft een eigen snel respons-systeem, net als een biologische gewricht) maken duidelijk dat robotica volwassen aan het worden is. Automatisering van eenvoudige taken is haalbaar, een zelfsturende landbouwtrekker met GPS is geen droom meer, zelfsturende auto’s zijn er, de driverless logistiek tekent zich af. De vraag is alleen hoe snel het gaat, hoe bijvoorbeeld in colonne geschakelde auto’s of vrachtwagens ingepast gaan worden in de bestaande infrastructuur. Gaan we aparte rijbanen voor ‘moderne zelfsturende’ voertuigen reserveren, alleen op grote routes, of komen er nog verdere geautomatiseerde voertuigen die temidden van oudere voertuigen kunnen opereren.

In ieder geval kon men zich op de CeBIT vergapen aan robots die bewogen, keken, reageerden en ook door de pers als een van de grote trends werden afgeschilderd. Nog geen handel, de consumenten robots die door Sony en anderen ooit werden ontwikkeld zijn geen succes geworden, de thuisbutler heeft het nog niet gehaald, maar we hebben wel robot stofzuigers en allerlei embedded intelligence in huis voert taken uit, met het internet of things gaat dat allemaal wel verder, maar meer in de vervangings-sfeer. Een nieuwe microwave, wasmachine etc. heeft een IP-adres en meer embedded computer power, maar de consument gaat z’n bestaande spullen niet echt voortijdig vervangen. Op de CeBIT was het smart home een van de grote thema’s, steeds weer zien we industriebrede samenwerkingen standaardisatie pogingen maar de consument volgt slechts schoorvoetend. Dat een standaard router bij de consument nog moeizaam opengezet moet worden om zaken als IP-adres toegang, camerabewaking en toegang tot het smart home netwerk mogelijk te maken (en daardoor nieuwe veiligheidskwesties met zich brengt) is tekenend. Op termijn opent zich een hele markt voor providers, nieuwe diensten worden mogelijk, op afstand alles regelen, bewaken en aansturen is in de brede internet of things zo’n lokkend perspectief, dat de providers dat nog voor zichzelf willen houden. Hier ligt een kwestie voor Europa, toegang tot het huisnetwerk vrijhouden van de interferentie van de providers. Die kunnen door een router update nu alles plat gooien en feitelijk toegang krijgen tot alles wat er in huis, maar dus ook qua medische monitoring, apparaatgebruik en dataverkeer speelt.

Zeker nu de vastelijns telecommunicatie steeds meer dataverkeer omvat, de kabel of dsl verbinding is, via glas of andere breedband media vooral een dataverbinding blijft is dat de levenslijn voor providers. Mobiele data is natuurlijk de grote groeimarkt, maar blijft beperkt al was het maar omdat dar de snelheden in de praktijk beperkt zijn. Teruglopende omzetten de telecom bepaalden al het beeld op het MCW in Barcelona, maar ook in Hannover zag je Vodafone en Deutsche Telecom vooral verdedigend bezig.

3D printing

Een van de lonkende perspectieven is 3D printing, maar blijkbaar is ook dat nog geen massa product of product voor de massa, want het bleef bij demonstraties en relatief kleine ontwikkelaars die steeds goedkoperen en veelzijdiger 3D printers laten zien. Maar in Planet Reseller land dus geen 3D printers, het is nog niet iets waar de retail sector echt iets mee kan. Mogelijk dat die markt tot ontwikkeling komt als bijvoorbeeld HP of Apple met een goed uitgewerkt model komen, maar voorlopig ziet men het voornamelijk nog als een service business, en dat kan best leuk uipakken, je 3D ontwerpje van een kadootje even laten maken bij de Hema. De specialisten op dit gebied zijn ook minder optimistisch dan de media en de investeerders, die hier graag de grote doorbraak in willen zien. Een van de onderzoekers die liet zien hoe je bijvoorbeeld voor architectuur schaalmodellen echt al praktische 3D printers hebt, maar dan voor een beperkte doelgroep, zag dat 3D printing voor de consument vooral via de keuken zal doorbreken. Een elektrische oven met een menger, kneder en 3D printing functie voor het maken van pizza’s, taarten, toetjes kan in een behoefte voorzien, maar zelf onderdelen voor je brommer maken is misschien een stap te ver.

In het lezingenprogramma van de CeBIT kwam wel aan de orde, dat 3D printen vanuit de Gebrauchsmuster bescherming (vormpatent) geen gemakkelijke kwestie is, zoals overigens ook software patenten, een zaak die vanuit Amerika hier naar toe komt overwaaien en problemen veroorzaakt. De ruzies en rechtszaken tussen Apple en Samsung zijn voor de handel buitengewoon lastig, wat hier mag, kan daar weer niet en omgekeerd.

Google Glass

Om allerlei redenen, de Google Glass units worden hier nog niet verkocht, was de verwachte golf video-enhanced devices er nog niet, een enkele exposant had er wat mee en de onderzoeksinstituten werken er mee aan nieuwe applicaties, maar er waren nauwelijks bezoekers met zo’n ding. In de VS is het helemaal in om als IT-persoonlijkheid met zo’n ding rond te lopen, in Hannover was dat nog niet echt doorgedrongen. Nu kun je ook niet veel meer dan zo’n Google Glass gebruiken voor video-opnamen, die dan qua beeldkwaliteit wel Hi-Res (720P) zijn, maar je hoofd is geen ideaal platform voor rustige opnames. Dus wat doe je met dat materiaal, met je smartphone kun je tenslotte ook filmen. De hype is er dus nog niet en misschien komt de brillenrage dan ook niet verder dan niche-toepassingen. De gezondheids-aspecten, je wordt horendol en moe van het echte gebruiken ervan, de oog-accommodatie vraagt veel energie en zorgt makkelijk voor hoofdpijn, kunnen een rem blijken.

Sensoren

De sensoren in de nieuwe smartphones hebben duidelijk de poort naar nieuwe toepassingen geopend, qua sport, fitness, gezondheid en op de Cebit waren nogal wat bedrijven die met nieuwe sensoren kwamen om nog meer op te pikken, het quantified self genereert steeds meer data. Met spierspanning sensoren kan men bijvoorbeeld het knipperen van de ogen registreren, maar sensoren voor zuurgraad, suikerspiegel en huidweerstand zijn er ook al, terwijl de eerste generatie polsbanden, die vaak te strak en eigenlijk ongemakkelijk waren, ook verbeterd worden. De Cosinus hartslagdetector, als een soort gehoorapparaatje te dragen geeft de trend wel weer, men zoekt naar sensoren waar je weinig last van hebt. Het is nog allemaal vrij vers, maar de gang zit er in, de medische wereld gaat nog wat beleven.

De kanaalverschuiving

De grote distributeurs waren minder zichtbaar, breed spectrum distributie heeft met teruglopende marges, concurrentie van internet-retail en vooral het teruglopen van de prijzen geen makkelijke tijden. Ingram en Tech Data zijn Europabreed aan het herschikken, functies aan het centraliseren en kiezen ook voor goedkope plekken als Sofia voor arbeidsintensieve taken.

Toegang

In Duitsland hebben de providers lang een vrij sterke positie gehad, maar daar wordt nu wat aan gedaan. Zo moet men de klant eerlijk voorlichten over geleverde bandbreedte, is de router dwang (alleen routers van de provider) opgeheven en moet men een speedtest bijleveren, zodat de kalnt kan controleren wat beschikbaar is. Wifi is nog niet zo breed ingezet als elders, providers zoals Kabel Deutschland groeien door de deel-hotspots, meer dan 300.000 klanten hebben nu overal toegang tot gratis bandbreedte van andere Kabel-klanten, in ruil voor het zelf opgeven van wat vrije bandbreedte. De grote providers liepen Dergelijke modellen beperken de afzet van mobiele data, men skypt of surft liever gratis, de omzetten van de grote telecom spelers liepen vorig jaar met meer dan 5% terug, ook mobiel, alleen Telekom verloor minder, maar 2% omzet. De aanbieders concurreren zoals ook bij ons, in Duitsland met complexe aanbiedingen en abonnementsconstructies, met naast mobiel en data ook televisie en vastnetbellen. Onbeperkt dataverkeer is erg duur en bijna geen praktische optie mee, maar dat beperkt het totale dataverkeer, de klantenzijn angstiger en wijken uit naar wifi-opties.

Voor de telecommunicatie vakhandel, net als bij ons erg uitgedund, is schipperen met aanbiedingen, de nieuwste hardware promoten (daar zit de meeste kickback in) en vooral mikken op accessoires de manier om te overleven. Tasjes, audio-interfaces naar home-audio, docking stations daarvoor, en ook proberen naast smartphones ook tablets (liefst van hetzelfde merk) te slijten. Men heeft in het kanaal behoefte aan simpele methoden om smartphones te testen (hardware fouten aantonen is moeilijk), software upgrades voor de klant te regelen tegen betaling en in het algemeen apparatuur, software en methodes om minder digitaal bewuste klanten te helpen. Daar zitten de service-zoekers, die niet via het internet durven of willen kopen, omdat ze beseffen dat ze snel vastlopen in deupgrade en apps-ellende.

Retail trends

Op de Planet Reseller deelbeurs werden ook allerlei lezingen verzorgd, gericht op wat de reseller zou interesseren.

Lok de klanten, zorg dat ze ter plekke via POS systemen niet alleen fysiek het product kunnen zien en aanvatten, maar ook alle informatie kunnen opvragen. Daar mankeert het nog vaak aan, en het winkelpersoneel gaat dan zelf even op internet dingen opzoeken, dat komt niet goed over. Er is behoefte aan in-store apps, waarmee een verkoper met een tablet in de hand snel op wensen van de klant kan inspelen, vragen beantwoorden en daar waar mogelijkheden voor complexere leveringen opduiken ook zelf wat kan regelen.

Het store in store concept, ook in de trendy opzet van Apple stores, dus ruim en stijlvol en met minimalistische display opgezet is wel een trend, naast de alles naast elkaar aanpak van MediaMarkt. Het probleem is dat de klant, die bereid is voor service te betalen en de moeite neemt te gaan winkelen, vaak prijs stelt op onafhankelijk advies, het inzetten van personeel van de fabrikant is dus niet altijd effectief.

Formaten

Qua hardware blijft het een kwestie van experimenteren met formaten en evenwichten qua kwaliteit, gebruiksduur (batterij), processing power en beeldkwaliteit. Tablets vanaf 6 inch, maar ook naar 12,2 inch groeiend, grotere formaten aanraak en tafelschermen, en natuurlijk hele reeksen samrtphones en phablets werden getoond. Daarbij viel op, dat het vaak niet om de devices zelf ging, maar om de inpassing in bredere processen. BYOD is geaccepteerd, maar vraagt nog om implementatie, kun je met apps de historische bedrijfsprocessen wel aan, wat verlies je aan beheersbeheid, wat win je aan toegankelijkheid, wat zijn de veiligheidsrisico’s.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom