Kerstwens 2014

De feestdagen, met iedereen gezellig met een padje op schoot rond de buis, maken duidelijk dat de ICT niet meer weg te denken is uit het moderne leven. De een doet kruiswoordraadseltjes, de ander chat, vergelijkt oude films met wat er op de TV draait, en we praten over wat er zoal aan warrige informatie binnendruppelt. Iedereen kan even mee-googelen en bijdragen aan het gesprek, maar wie met een koptelefoon z’n eigen ding wil doen, dat mag ook.

Nu kunnen we dit digitale degeneratie noemen, teloorgang van de kerstgedachte of het Klaas en Zwarte (sorry, politiek correct wordt het Grieten-) Piet geloof, gezelligheids-armoede, maar het is de realiteit anno 2103. We wensen elkaar geen Nieuwjaar meer, maar sturen een standaard Google berichtje of Facebook like, twitteren wat of gooien er misschien een virtuele tegoedbon voor iTunes tegenaan.

De meer optimistische visie is dat dit de toekomst is, we zijn allemaal altijd met elkaar verbonden, niet alleen de familieleden en vrienden, maar ook via de NSA luistert er altijd iemand mee. Men weet daar waar iedereen met een mobieltje op zak zich bevindt en dus hoeven we ons niet alleen te voelen. Gaat er iets echt mis, dan wordt dat allemaal in de gaten gehouden en doorgepiept. Dan kan Obama zelf op z’n Blackberry maatregelen nemen, hij mag geen iPhone gebruiken omdat die afgeluisterd kan worden!

Nu is het probleem, dat bij dat gezellige digivieren er wel allerlei problemen naar voren komen, die ook wel gespreksstof bieden, zo aan de kersttafel. Een virusaanval hier, phishing daar, gekraakte website, gekeylogde betaalcodes en hardware die zo maar bluescreens ophoest. Het is me allemaal overkomen, binnen een maand nog wel, en dat heeft meer impact dan de wintertenen van ome Koos, de stormschade, het natte weer of de nare ziektes die her en der opduiken. Ik ben een vrij standaard gebruiker van al het digitale moois, en dus gemiddeld kwetsbaar voor ellende. Maar het is eigenlijk meer ellende dan ik aan kan, en dan moet ik ook nog kiezen welk abonnement ik moet nemen op m’n nieuwe smartphone, welk model en welke apps, wat ik moet doen met m’n oude XP-beestjes en hoe ik m’n langzamerhand allemaal illegaal (not genuine) geworden Microsoft zooi, die ooit zo mooi legaal begon, weer in orde krijg. Bellen met de diverse leveranciers helpt niet, dat weet je na eindeloze wachtpartijen, jouw probleem is altijd net niet standaard en dus niet oplosbaar. Het ligt altijd aan jezelf en Europa doet wel invallen, maar niks aan consumentenfrustratie.

Als er stapels HP systemen uitvallen omdat er door een rare IE11 update van Microsoft (KB2670838) bluescreens komen kun je nergens terecht. Na zelf prutsen met hardware, toch even nieuw geheugen proberen, krijg ik dan via insiders bericht dat dat veel vaker voorkomt, maar de service balie bij m’n discounter wijst eerst op de net verstreken 2-jaars garantie en wil niks weten van de EU garantie die veel langer loopt.

Irritant, de ICT komt al decennia weg met het leveren van meuk, halfklare programma’s, eindeloze update cycli en onbetrouwbare diensten en producten. Gelukkig, roepen dan veel van de lezers van Dealer-Info, want dat is onze handel, we leven van krikkemikkige hardware, haperende diensten, malware en bluescreens, Microsoft is onze heiland met die XP-begrafenis. Het is toch nog een goed jaar geworden omdat al die ouwe troep nu eindelijk eens vervangen moet worden. En Winows 8 en 8.1, laten ze het niet te mooi maken, niet te duidelijk en zeker niet al te automatisch, we leven van de fouten en missers, spul moet kapot, anders hebben we niks te doen en te factureren. Het ICT-ecosysteem dankt z’n bestaan aan wat er mis gaat, aan onduidelijkheid, aan maar vervangen in plaats van repareren. De economie is gebaat bij deze kringloop, vraag het maar aan Rutte!

Het zal wel, maar het valt me op dat zelfs een kleine software-ontwikkelaar tegenwoordig naast z’n technische kennis welhaast ICT jurist moet zijn en liefst ook nog een graad in computer-security moet hebben. Een computer dealer moet niet alleen z’n eigen producten kennen, maar ook weer de kwetsbaarheid ervan, de security en de weg kunnen wijzen in het doolhof van diensten, abonnementen en licenties. Ik zie dan ook steeds meer de noodzaak van een nieuwe vorm van dienstverlening, de ICT-coach zoals Dae Punt die noemt.

Ik pleit voor een nieuw soort professional, de ICT-coach, die gebruikers helpt bij de keuze, aanscaf en gebruik van al dat digitale moois, hardware, software en diensten. Zo iemand moet goed opgeleid zijn, maar we moeten ook kunnen vertrouwen op de actuele kennis, dus een stevige certificering en bijscholingsverplichting is wel nodig. Gezien het belang van deze functie lijkt het me, dat hier stevige toetsing en misschien zelfs door de overheid gereguleerde registratie gewenst is. De register ICT-coach, waar je op kunt rekenen en die je eventueel kunt aanspreken op kunstfouten. Fout advies op dit gebied of nalatig fouten verhelpen kan nare gevolgen hebben. We zijn zo afhankelijk geworden van al deze technologie, dat we dit niet kunnen overlaten aan prutsers.

Dus waarom de ROC’s, HBO’s, Hogescholen niet voorzien van een opleidingstraject ICT-coaching, met niveau’s en specialisaties, een consument kan andere wensen en eisen hebben dan een bedrijf. Het zal geen gemakkelijke opleiding worden, juist omdat het allemaal zo snel verandert. De nadruk zal moeten liggen op zelf informatie vergaren, gebruik maken van allerlei hulpbronnen en logisch denken, en op gevolgen leren koppelen aan oorzaken.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom