De grote pad en de koffietafel metafoor

HP, Lenovo en Sony brengen grote tafelpads, van 20 inch of meer en dat betekent een nieuwe categorie en vormfactor. Naast de meeneempads dus nu tablepads, tablets van superformaat, die met meerdere mensen bediedn kunnen worden. Qua user interface nog in de startblokken, want zo’n groot ding kun je niet draaien, en dus moet er een mogelijkheid zijn om net als bij een bordspel, voor iedereen een eigen zichtstukje en interactieplek te realiseren.

Vooralsnog komt men met Monopoly als de interessante speltoepassing voor de huiskamer, maar dat is wel erg beperkt, er kan veel meer. Qua software en vooral interface design moet hier nog heel wat gebeuren en kan met spraakbesturing (onderscheid maken naar spreker bijvoorbeeld en dan het beeld draaien) of aanraken of zelfs Kinect-achtige bewegingssensors hier een nieuwe terrein worden opengelgd. Microsoft was wel langer bezig met de overgang van verticaal (het beeldscherm voor je) naar horizontaal, het scherm play en dan met aanraakscherm besturen, maar Apple bracht de doorbraak met de iPad en Microsoft hobbelde er te laat achteraan met de surface, maar dan in kleiner pad formaat. Dat platte touch screen was op zich met de iPad geen nieuw idee, de diverse tablets met verschillende Microsoft operating systemen waren er al en faalden in de markt, maar Apple bracht een zo aantrekkelijk design en een voor de consument aantrekkelijke interface, die werkelijk was toegespitst op aanraakscherm en horizontaal gebruik, dat de iPad de wereld snel veroverde. De iPad bracht dus een hele nieuwe manier van computeren naar het grote publiek, de eerdere pogingen van Microsoft in die richting faalden. Was de tijd en de techniek er rijp voor, of was het vooral de aantrekkingskracht van het i-denken, dat deze ommekeer bracht, en speelde het genie van Jobs, die vooral goed was in het vervolmaken van concepten, hier niet een grote rol? Hij bracht de computer op tafel, het woord koffietafel-gebruik is wel passend, maar gaat voorbij aan wat er werkelijk aan de hand is, een echte omschakeling qua interface.

We gaan anders om met een pad dan met een laptop, desktop systeem of de huiskamer-TV en dat is fundamenteel en iets waar Microsoft wel mee bezig was, maar qua markt nu hijgend achteraan komt, nadat de kleien pads en de tablet het allemaal mogelijk maakten en het publiek went aan W8 en platte schermen plat. Heel lang was de desktop-metafoor met muis en toetsenbord de standaard manier van mens-computer interactie, en dan liefst in de van Xerox (Parc) overgenomen varianten van Microsoft en Apple. Voor spelletjes waren er wat meer mogelijkheden, maar bijna twee decennia lang zaten we vast aan dat verticale beeldscherm en voor de meeste gebruikers de Windows of Mac aanpak met icoontjes die uit de papieren bureau-wereld kwamen zoals een prullenbak en file-folders.

Pogingen om met virtual reality brillen of spraaktechnologie de interface-aanpak te veranderen waren kortstondig nieuws, maar zijn blijven steken in niche-toepassingen. Men belooft steeds doorbraken op dat gebied, maar spraakbesturing en herkenning blijven prutserig, 3D en virtual reality wordne steeds weer gepusht, maar het lukt niet echt. Een eerste duidelijke verandering kwam met het aanraakscherm, maar het was de stap van verticaal naar horizontal die de hele gebruiksmodus van de computer op z’n kop zet.

De mogelijkheden van een horizontaal of anders gericht scherm worden nu ook serieus genomen, de Apple iPad ontwikkelde zich, maar dan wel van andere fabrikanten en zelfs zonder Micrsoft als Surface meespelers in dit formaat tot een tabletop-device, men legt het ding plat op de koffietafel of de kantinetafel en gaat alleen of met meerdere mensen surfen, spelen, emailen en daarbij draait de iPad naar de diverse gebruikers toe. Dat is een heel andere manier van werken en spelen, meer eenbordspel interface zal ook wel leiden tot een ander interface design, de aanpassingen gaan nog verder dan het wisselen tussen staand en liggend beeldformaat.

De platte touch-schermen brengen dus ook een paradigma-verandering in het ICT-gebruik, we gaan van ook qua communicatiepatronenen van verticaal naar horizontaal. Dat is een andere manier van toegang en gebruik van data, maar ook een andere manier om samen met de computer te werken. Ook organisatorisch is de iPad dus een overgang van verticaal/hierarchisch naar een horizontale organisatie, dat had men eerst niet in de gaten, maar vanaf de werkvloer is die trend binnengedrongen. Plotseling kon iedereen niet alleen indrukwekkende presentaties maken (en met het retina-scherm van de nieuwe iPad zeer indrukwekkende qua beeldkwaliteit, maar dat paste in een andere werksfeer, samen rond een vlak beeldscherm, draaien, kijken, niemand de baas, allemaal meedoen. iPads binnenhalen betekent dus meer dan wat andere hardware, er komt een andere werkmodus mee, een andere manier om informatie en werk te delen. Dit gaat zeker voor grotere organisaties een enorme cultuurschok betekenen, die langzaam maar zeker de hele machts-piramide van de bedrijfshierarchie zal aantasten.. Minder managementlagen, andere communicatievormen, naast sociale media zijn ook horizontale overlegstructuren via tablets een bedreiging voor de oude garde aan de top, van piramide-organisatie naar teamwerk, matrix-structuren en projecten in plaats van afgebakende taken.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom