Televisie 2013

Televisie 2013 april 21 en 22 in The Boxx : Dit jaar was het aloude MCC gevoel nu echt vervangen door de Tech Data Mobile aanpak, de overname door de breedspectrum distributeur van wat ooit Pon’s eiland in de mobiele markt was is nu duidelijk. Het blijft nog een aparte divisie en de goede initiatieven blijven behouden, zoals de Televisiebeurs in Nieuwegein ieder jaar, maar er waait een andere wind, meer focus en minder toevalllig aanpalende productgroepen.

Luc van Huystee is de nieuwe aanvoerder en legt een heldere visie neer. Niet alleen over distributie, maar ook hoe mobiel past in de hele ICT. Daarin kan Tech Data Mobile nog een iets andere rol spelen, door het samenbrengen van diensten en producten voor het kanaal, dat daarmee ook de klanten een overzichtelijk pakket kan aanbieden. Niet alleen de standaard hardware, maar zeker ook de link naar de providers en dienstverleners en met inzicht in de margeverhoudingen, zeker ook de accessoire-sector en reparatie. Integratie van clouddiensten en inspelen op trends als BYOD vragen deskundigheid en dat kan Tech Data Mobile nog enige tijd een eigen positie geven, op de duur zal de convergentie van mobile en ICT een verdere integratie van deze divisie in de grotere Tech Data structuur onvermijdelijk zijn.

Op de Televisie 2013 bleek echter, dat men de oude MCC-erfenis toch leuk beheert en zeker de band met de brede klantenkring en de traditie waardeert. Het was al het 17e event op rij, de formule is duidelijk, men wil de brede branche in twee dagen welkom heten, met leuke entertainment en ruimhartige catering kan ook het winkelpersoneel tot in de vroege avond komen kijken naar wat er niet alleen aan hardware maar ook aan bijkomend spul op de markt is. Met 32 deelnemende organisatie bood de Televisie 2013 dan ook een breed overzicht, met de nieuwste spullen van bijvoorbeeld Blackberry, Huawei en Alcatel. Met 3000 bezoekers en de zeer slimme combi met parallel lopende trainingen (900 man) heeft men echt een ijzersterke aanpak, die goed gebruik maakt van de lokatie, alleen qua parkeren loopt men wel tegen de grens van het Nieuwegeinse complex aan. Het lijkt erop, dat de focus iets meer verschuift naar de zakelijke markt, de Apple arrogantie met haar duidelijke consumenten-insteek is ook voor de branche en veel retailers een signaal om meer te kijken naar altrnatieven in de markt, en zeker Blackberry scoort daar goed in met BB10. Nu laat Apple de laatste tijd weer iets meer marge voor het onafhankelijke kanaal, jarenlang viel er niet te verdienen als je niet van de familie was, maar de opkomst van Samsung en Android heeft wel duidelijk gemaakt, dat de i-filosofie toch niet iedereen aanspreekt.

Wat minder goed naar buiten kwam, misschien ook omdat Nokia toch minde breed dan voorheen in de markt hangt, is de positie van Windows Phone. Men doet z’n best, met veel reclame en zakelijk gezien de Office-integratie tussen mobiel en desktop, maar Windows 8 blijkt een lastige stap. Voor wat betreft Windows Phone, de eerste pogingen met Windows Phone 7 en 7,5 blijven nu al nare herinneringen hangen, ontevreden gebruikers van een Lumia 800 zijn deels sfeerbepalend. Het uitbrengen van halfgare OS-versies, remember Vista, brengt imagoschade met zich mee.Die oudere 7 en 7,5 waren en zijn beperkt, onvriendelijk, werken alleen via de Zune brug gebrekkig samen met de desktop of laptop en leverden geen breed enthousiasme op. Met Windows 8 dreigt overigens een soortgelijke situatie, het is een stabiel en technisch goed oS, maar de stap is te groot, het is net iets te eigenzinnig, Microsoft moet stappen terug gaan doen met Blue en laat eigenlijk, zeker in de mobiele sector, te veel ruimte voor Blackberry en Android.

Focus: smart is de standaard

De focus op de mobiele sector van Tech Data Mobile klinkt overtuigend en heeft de wind mee, desktop spul wordt gezien als achterhaald, de hele ICT wordt met Cloud en MDM meegenomen in een vlucht voorwaarts. Het Nieuwe Werken speelt daarbij een rol, al ziet Luc van Huystee daar wel de beperkingen van in. Als men een dag per week thuis wil werken heeft dat zeker voordelen, zegt hij, maar dan wat hem betreft wel op dezelfde dag, het moet geen duiventil worden, onderling contact en het netwerken binnen het bedrijf vragen toch wel om duidelijke fysieke aanwezigheid. Dat de mobiele branche steeds meer ICT-taken gaat inpalmen, wordt ook onderstreept doordat men steeds grote smartphones uitbrengt. De trend is naar 4,5 inch en groter, en de Phablets van 6 inch en meer komen nu van alle kanten, terwijl blijkbaar de meeneembaarheid van pad daar ook de 7 en 8 inch pad populair zien worden.

Onoverzichtelijk

Even langswandelen bij de providers op zo’n branchevent maakt helaas duidelijk, dat men vooral oog heft voor korte termijn winstmaximalisatie, abonnementen slijten al dan niet samen met telefoons, maar dat het belang van de gebruiker daarbij niet voorop staat. Ongelooflijk complexe constructies, onoverzichtelijke combinaties van bellen, sms en data, met wat extra winstpakkers als beveiligingsdiensten, cloud-opslag maar vooral verborgen winstpakkers voor de providers domineren het aanbod. Er zijn ook wel weer tegenkrachten die wel proberen daar dan weer van te profiteren met simpel gemaakt aanbod, maar in het algemeen is het een moeras aan mogelijkheden met veel drijfzand. Buitenlandkosten, belsecondes, bundeloverschrijdingen de uit de hand lopen, apps en content alleen via een gekokerde constructie (Apple, Microsoft) kunnen men bereiken, te grove loktarieven voor een paar maanden, gemeen beperkte databundels, men verbergt het leuk met lokkers als gratis bellen met beperkte groepen of bij dezelfde providers, maar het komt allemaal neer op uitmelken. De gebruikers voelt zich te vaak belazerd, ziet na de vakantie vreemd hoge rekeningen, maar slechts een kleine groep begrijpt het hele spel. Heel veel gebruikers zijn overgeleverd aan de kwalijke praktijken, dan helpt het niet als je zoals nu met Vodafone Red hele paginagrote advertenties moet doorworstelen om uit te vinden wat nu voor jou ideaal is. Dat daarbij de vergelijkingssites zoals Bellen.com steeds meer advertentiefuiken zijn begint ook door te dringen, maar de “gewone”, minder digibewuste consument kan het echt niet meer aan, laat zich wel verleiden door mooie kreten en sluwe verkooppraatjes, maar is uiteindelijk teleurgesteld omdat ie veel minder gebruik maakt dan voorgespiegeld van al dat moois en er meer voor betaalt dan verwacht.

Het rondlopen op z’n Televisie beurs is wat dat betreft ontnuchterend, als zelf de branche, die klanten moet adviseren, voor het lapje wordt gehouden en met gimmicks en aanbiedingen gelokt moet worden door standbemanningen (geselecteerd op mooi en hip en of ze Maxima leuk kunnen nadoen lijkt wel) die ook niet in twee woorden kunnen uitleggen welk dataverkeer er hangt aan Office365 en Skype gebruik en hoeveel nieuwe email accounts je wel niet opgedrongen krijgt bij dergelijke diensten, hoe kan de eindklant dan vertrouwen krijgen in z’n adviseur, z’n dealer, z’n vertrouwde winkelier? De focus op toegevoegde waarde, zeker voor de kleinere retailer en etailer in de storm van discount outlet en megastores de enige reddingsboei, wordt door het bewust ondoorzichtig maken van het aanbod wel moeilijk. Korte termijn winst, maar op lange termijn zie je bedrijven als KPN toch verliezen, overgenomen worden en dat is leuk voor deaandeelhouders zoals bij Vodafone, maar jammer voor klanten en personeel.

Mobiliteit: de echte concurrentie

De Chinese fabrikanten rukken op, niet alleen Lenovo ,naar ook ZTE en Huawei hebben de ambitie naar een derde plaats in de mobiele markt te groeien, en een leverancier als Alcatel (nu ook een puur Chinese fabrikant) heeft haar aanbod zodanig uitgebreid, dat men qua hardware zeker mee kan met de grote merken. Wat opvalt, is de relatief beperkte focus, men kijk naar wat andere merken doen, experimenteert nog wat verder met draagbare mobiele devices in kleren, als armbandhorloge en in brillen, maar de echte concurrent herkent men niet. Dat is namelijk het vervoer, de gebruiker (en de organisaties waar die gebruikers werken) wordt geconfronteerd met de keuze tussen fysiek en virtuele mobiliteit. Neem ik vandaag het vliegtuig, de auto of de trein of doe ik het via een videoconferentie of sharesessie, skype ik of reis ik? Daar ontstaan ook tussenvormen, auto’s worden uitgerust met steeds meer telecom en spraak en aanraaktechnologie zorgen dan ook voor steeds effectievere interfaces. Maar ook de trein groeit als werkplek, emailen in het vliegtuig krijgt ruimte, onderweg werken en communiceren maakt ook fileleed draaglijker. Op termijn is het dus niet de concurrentie tussen Apple en Samsung die bepalend zal zijn, maar die tussen GM, Ford en de telecom branche.

Blackberry

Met de nieuwe modellen van de Canadese eigenheimer gaat het goed, de grote klanten komen weer terug, zoals de Duitse overheid, de strikte scheiding tussen privé en zakelijk en de goede beveiliging tellen daar zeker mee. Of de Z danwel de Q10 het helemaal gaan maken blijft de vraag, wel zie je Blackberry wat terugkomen van de consumenten-insteek, het wordt weer BB10 voor de CEO. Verstandig, de enorme marketing karavanen en acties van Samsung en Apple richting consument kan misschien Microsoft nog even aan, maar een vette niche opzoeken zoals Blackberry is niet onverstandig. Met enterprise servers (BES10) en nu een toenemend aantal apps wil men de zakelijke klant bedienen en ook helpen met de ontwikkeling van MDM-aps in verticale applicaties en markten.

4G

Zelfs Alcatel komt met 4G, maar er blijkt, in ieder geval volgens Huawei dat ook ambitieus haar kracht als grote leverancier van professionele telecom naar de mobiele markt wil richten, zijn de pad-gebruikers en de phablet-fans (6,1 inch meet de wat grotere 3G unit, naast de P2 met kleiner scherm maar wel 4G, allebei 449 euro) verschillende gebruikersgroepen. Van alle kanten zijn er 4G modellen, die er goed uitzien, steeds dunner en met steeds wat grotere schermpjes (we gaan naar de 4,6 tot 5 voor smartphones) maar hoe onderscheid je je van de concurrentie. Huawei doet dat met 3x3 deal met langer garantie, pick up & return service en data removal security voor drie jaar. De verschillend zijn klein, ze 4 G smartphones zitten wel boven de 450 euro, maar het is de vraag of de providers hier echt mee gaan scoren. Via WiFi wil men zeker content bekijken en snel werken, maar de onduidelijkheid over de bundellimieten heeft de markt zeer gedaan, daar plukt men nu met 4G de zure vruchten van.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom