BlackBerry 10: eindelijk

BB10, BlackBerry terug in de race. Terug van weg geweest, zou je bijna zeggen en dan hebben we het niet over Nokia dat weer wat winst draait, maar over de Canadese maker van de BlackBerry, die een paar jaar geleden vooral in de volwassen markten (USA en Europa) zo goed scoorde en vervolgens wegzakte.

Na lang aarzelen en uitstel nu toch een nieuw OS en daarmee weer terug in de race, want men heeft werkelijk een stap verder gezet. Onder een andere naam, nou ja, BlackBerry-fabrikant Research In Motion gaat nu gewoon BlackBerry heten en laat het RIM-imago achter zich en met het lang verwachte besturingssysteem BlackBerry 10 is men er weer. Dat moet de redding worden van het bedrijf, dat z’n marktaandeel zag kelderen tot beneden de 5%, maar nog steeds een brede en vrij trouwe gebruikersgroep heeft. In de zakelijke markt is dat aandeel wel 15% en ook veel overheden hebben hun ambtenaren uitgerust met een BlackBerry vanwege de push-mail en de wereldwijde toegang tot email zonder lokale datatarieven en meer recent voor de gratis ping berichtenoptie waar ook jongeren op tippelden.

De twee nieuwe toestellen zijn de Q10, met een fysiek toetsenbord dat lijkt op de eerdere BlackBerry Bold-serie, en de Z10 die een groot scherm heeft. Beide met 4G/LTE en dus duidelijk premium modellen. Spraakcontrole, NFC uitwisseling, scherp scherm, de hardware is goed verzorgd. Het 4,2 inch scherm heeft een 1280 x 768 resolutie, er is 16 GB opslag, tot 10 uur spreektijd en tot 13 dagen stand-by-tijd. De 8MP camera is geschikt voor 1080p HD video opnamen en er past een MicroSD geheugenkaart in. De Nederlandse BlackBerry site vermeldt echter alleen 3G telefonie, geen LTE die hier nu wordt uitgerold.

Marktkeuze

Het bedrijf wil graag de consument binnenhalen, maar in de premium markt is de concurrentie groot en de instapmarkt wordt overspoeld door kleinere Chinese producten. Aan de onderkant zijn een paar grote spelers als Amazon (Kindle Fire) en Google - ook met lage prijzen - al stevig bezig, zeker in de VS. Te veel en te breed de consumentenmarkt ingaan, waar Samsung en Apple maar ook Microsoft/Nokia met veel geld en relaties zich al breed manifesteren, lijkt een te zware opgave voor RIM en zou de beschikbare middelen snel uitputten. Men kan hopen op een hype, mond-op-mond reclame van de oude BlackBerry aanhangers. Maar het wordt niet eenvoudig, ook al omdat men zich vrij vast aan de operators bindt voor abonnementendeals. De echt hippe crowd wil steeds het nieuwste en dat is de BlackBerry nu, maar wil vrij zijn om weer verder te gaan.

Bovendien is er een verschuiving naar enerzijds de 7 inch mini pads en de phablets zoals de 5 tot 6 inch grotere smartphones ook wel worden genoemd en anderzijds naar goedkope budget modellen voor de late adopters in de markt. Het is overigens aardig dat met ook de oudere Playbook kan upgraden naar BB10.

Met BB10 moet BlackBerry daarom - wil men echt scoren - vooral de serieuze gebruiker behagen. Die is vaak multitasking en daar speelt het nieuwe operatingsysteem op in met de ‘peek’ functie, waarmee gebruikers snel kunnen switchen tussen verschillende taken. De aloude push-functie (direct je email binnenkrijgen) is nu binnen beeld gebracht: in een hoekje van een lopend programma kun je zien wat voor bericht er ook nog binnenstroomt. BlackBerry Hub is de communicatie interface, maar ook een agenda. Alles wat belangrijk is, staat dicht bij elkaar, emails maar ook facebook en andere communicaties. De BlackBerry Hub is vanuit elke app met een veegbeweging te benaderen.

De interface is enerzijds erg touch (alles kan met gebaren en vegen), anderzijds maakt men het typen en opstellen van berichten makkelijk door slimme edit- en verbeterfuncties. Bij de smartphone zonder toetsen kan men door woorden bij elkaar te schuiven snel zinnen schrijven zonder echt te tikken. De telefoon gist welke zin men wil tikken op basis van kleine woordjes bovenin, die door te swipen in het bericht komen. Er zijn veel automatische correctiefuncties - zoals spaties - die automatisch worden toegevoegd. Als je de neiging hebt om bepaalde letters verkeerd te typen, onthoudt het toetsenbord dit en maakt subtiele aanpassingen om ervoor te zorgen dat je de juiste toets aanslaat.

De camera wordt bediend door het scherm aan te raken. Tevens is het mogelijk om even terug te gaan in de tijd (de timeshift functie) om een beter shot te kiezen. Na het maken van de foto’s is het mogelijk om deze te bewerken met de geïntegreerde fotobewerkingssoftware.

Dat men heeft nagedacht over wat een serieuze gebruiker wil met z’n smartphone blijkt uit het bestandbeheer. Dat is bij andere mobiele systemen heel beperkt, alles op een hoop en moeilijk om iets te vinden. Bij BlackBerry kunnen documenten nu gesorteerd worden in de remember-app. Zo is het mogelijk om notities, websites, voicememo’s en emails per onderwerp te bookmarken in één map.

Ook een andere applicatieverbetering mikt op de zakelijke gebruikers: Tijdens videoconferenties kan niet alleen het beeld gedeeld worden, maar ook het scherm van de telefoon zelf. Daardoor is het mogelijk om tijdens het videobellen een document of spreadsheet te laten zien of foto’s (screen-share). Ook kan men direct van chat naar videobellen overschakelen. Dit soort multitasking en snel wisselen van applicatie kan een belangrijk verkoopargument worden voor een BlackBerry.

Beveiliging is altijd een zorgpunt en BlackBerry had al goede beveiligingsfuncties die nu nog zijn verbeterd. Het opdelen van data in zakelijk en privé is daarbij zowel voor de gebruiker als voor de werkgever van belang; dingen blijven gescheiden.

Apps

Omdat apps voor mobiele gebruikers belangrijk zijn en voor een deel het succes van smartphones als handige alleskunners bepalen, heeft BlackBerry ook gewerkt aan een breed aanbod aan apps en content. Er zijn er bij de introductie al 70.000. Dat zijn allemaal nieuwe apps. BB10 is wat dat betreft niet compatibel met de oude BlackBerry. De Appstore BlackBerry World bevat games, video’s, muziek en apps. Er zijn ook een aantal Nederlandse apps aanwezig. Bij het aanbod zitten de meestgebruikte zoals Skype, WhatsApp en Facebook, maar ook Kindle (ebooks) en Angry Birds Star Wars. Het is overigens de vraag of zakelijke gebruikers echt veel meer willen, veel apps zijn immers voor recreatief gebruik en de categorie waar BlackBerry het zakelijk gezien van moet hebben vragen om custom apps die voor bedrijven toegang geven tot centrale opslag en diensten. Android apps zijn deels bruikbaar, er is een achterdeurtje om ze te kunnen gebruiken.

In de zakelijke markt speelt ook dat men een eigen mailserver wil hebben. De cloud is leuk maar ook riskant en emails zijn, dat blijkt steeds weer, gevoelig omdat ze veel vertrouwelijke informatie bevatten. In eigen beheer regelen van het verkeer is dus een duidelijke wens in de zakelijke markt. BlackBerry heeft daarom ook een nieuwe bedrijfsserver uitgebracht en men kan een jaar lang de gebruikerslicentie van een bestaande BES-server upgraden. De nieuwe server speelt in op de trend dat er allerlei mobiele devices worden gebruikt binnen de organisatie en kan daarom ook iOS en Android aan, Windows (nog) niet. De mate van integratie en toch ook scheiding van privé en zakelijk verkeer die BlackBerry hiermee biedt en de concurrentie daarmee duidelijk overtreft, is voor grotere organisaties en de overheden een belangrijk punt. De balance-functie maakt het mogelijk dat de zakelijke mail centraal (op afstand) beheerd wordt en zelfs van het (bijvoorbeeld verloren of gestolen) toestel centraal gewist kan worden. Microsoft kan hier ook scoren, maar is traag, de porting van Office naar iOS en Android is er nog steeds niet.

Na iOS en Android gaat BlackBerry proberen weer mee te tellen. De kleinere concurrenten zoals Firefox OS, Ubuntu en Sailfish hebben geen grote installed base, maar zijn vaak wel kleiner en sneller en dus meer passend voor de instap smartphones. Firefox OS is de stap van Mozilla naar de mobiele markt. Men mikt op de opkomende markten met een mager, maar goed ogend OS, dat via de Spaanse hardwarefabrikant Geeksphone ook in Europa wordt uitgebracht.

De uitrol van de nieuwe Blackberries heeft in de VS te maken met de LTE situatie daar. Verizon Wireless gaat ze brengen en vraagt naast een tweejarig abonnement 199.99 dollar voor de aankoop. In Engeland zijn er diverse providers, maar het lijkt erop dat BlackBerry alleen in combinatie met contracten wordt aangeboden. In Dubai kost een lock-free BlackBerry 10 ongeveer 510 euro. In Nederland gaat onder andere Vodafone de BlackBerry Z10 leveren.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom