Real Time Advertising

Real Time Advertising is een trend die zeker de retail in de gaten moet houden. Nog niet zo lang geleden konden winkelketens als de Bijenkorf met Dolle Dagen veel volk op de been brengen, met mediacampagnes en brede kortingen, de aanpak die men in de VS ook wel gebruikt om het kerstseizoen te beginnen na Thanksgiving. Maar ook daar blijkt dat de consument zelf de cross-media koppeling maakt tussen internet met real time informatie, adviezen van experts en vrienden combineert met outlet-bezoek.

Men komt de winkel binnen met de nieuwste informatie (vaak op de smartphone) en bedrijven die daar niet op inspelen door zowel online als via digital signage in real time in te spelen op wat de klanten zoeken, worden minder aantrekkelijk. Een klant die denkt die rode jurk in maat 38 te komen kopen, maar merkt dat die als sinds een paar uur is uitverkocht, druipt teleurgesteld af. Met real-time en steeds up-to-date gehouden informatie kan men echter sturen, zorgen dat de klant informatie krijgt die relevant en actueel is en ook nog zorgen voor het evenwichtiger leegraken van de magazijnen. Het inspelen of zelfs manipuleren van de klantwensen is tenslotte wat marketing doet.

Actuele informatie dient niet alleen op de websites en via tweets en mailings beschikbaar te zijn, ook op straat, in het openbaar vervoer, op de billboards (de Out of Home(OOH)-media) en in de winkel moet alles kloppen en op elkaar afgestemd zijn. Dat vereist een breed marketing denken, cross-mediaal inkopen en aansturen, en veel coördinatie. Met één actie overal real-time product, prijs en acties kunnen aanpassen aan de situatie, wensen van het publiek is niet eenvoudig, er komen veel partijen bij kijken, een dergelijke vorm van geïntegreerde cross-platform informatie en reclame is voor de meeste bedrijven nog toekomstmuziek, hier ligt een kans voor reclamebureau’s en mediabedrijven met een brede visie.Apple up, Microsoft down

De resultaten van Apple waren weer boven verwachting, de iPhone 6 was een topper en hoewel de iPad het wat minder doet, zijn omzet en winst top. Microsoft daarentegen worstelt, wil Windows 10 gratis maken met een abonnement in het verschiet, en komt met de Hololens wat achteraan hollen nadat Google de Glass liet vallen.

Nadella moet beseffen, dat je niet misser op misser kunt blijven stapelen, dat Windows 8 en 8.1 een te ambitieuze poging was verloren terrein (de tablets en pad markt) even binnen te roeien en dat verzadiging in de productiviteitsmarkt blijft dreigen. Microsoft is bezig met een grote koerswijziging en gratis Windows 10 verstrekken is een duidelijk signaal, men wil de OS-wereld weer binnenhalen. Een upgrade van XP naar W10 gratis verstrekken zou misschien nog meer effect hebben, de hele zakelijke wereld weer op een lijn onderd e Microsoft vlag kunnen brengen, maar zit (nog) niet in de lucht.

Apple doet het financieel erg goed, maar gaat de Watch wel echt een nieuw terrein openen, is de afzet niet vooral bij meelopers en nakomers, die nu toch ook eens Apple willen hebben? Van echte vernieuwing is eigenlijk geen sprake meer bij Apple, het is meehobbelen met de technologie, die ook anderen al brengen.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom