Moeilijke tijden

Dat de wereldwijde economie in een crisis zit en nu aan z’n tweede of derde dip toe is, valt niet te ontkennen, maar als de crisis erg dichtbij komt, is dat toch een onprettig gevoel. In de ICT-retail is dat helaaas iets wat veel bedrijven kennen, we zijn eigenlijk al jaren aan het krimpen, reorganiseren en overleven. Dat merk je aan het aantal winkels en outlets, ons mailingbestand moeten we iedere keer weer wat indikken omdat er gewoon heel veel zaken opgeheven, failliet of gefuseerd zijn. De tijden dat je soms een heel rijtje computerwinkels naast elkaar zag, zijn voorbij. De overlevenden moeten er nog steeds hard aan trekken met lagere marges, systeemprijzen die steeds verder wegzakken en alleen de accessoires als reddingsboei.Ik heb dat allemaal meegemaakt via de PC-Dumpdagen en ooit had ik ook een redelijk bloeiende retailzaak. In een moeilijk proces is die verkocht, overgedragen maar tenslotte ook teloor gegaan. Zo’n proces brengt veel zorgen, kost veel tijd en pensioencentjes en dus ook nog ongelukkig personeel, stress en frustratie. Ik kan er over meepraten. Het opstarten van een nieuwe toko is stukken eenvoudiger dan het ordentelijk en netjes opdoeken van een bedrijf, zeker als dat een jaar of twintig bestaan heeft en het personeel je al lange tijd trouw was. Het ontslagrecht wordt nu zogenaamd soepeler, maar je gaat wel opdraaien voor de WW-uitkering, dus het blijft een enorm dure grap als je niet drastisch de stop eruit wilt trekken door een faillissement. Veel bedrijven in onze sector hebben een zwaar negatief eigen vermogen, als ze afwikkelingskosten, ontslagregelingen en dergelijke eens even gaan meerekenen. En dan ook even rekenen dat je soms vast zit aan jarenlange contracten (kopieermachines waren in dat opzicht lastige dingen), ook voor diensten, de accountant, een boekhoudpakket en telecom, die je niet zomaar kunt opzeggen. En als ik in mijn kelder kijk naar de kasten vol ordners en mappen, die ik om het netjes te doen ook zeven jaar dien te bewaren, dan zit ook daar nog een leuke kostenpost.

Waar de computerspecialist, mede dank zij de nog steeds voortgaande ontwikkeling van hardware, software en diensten nog wel wat te doen heeft, is het voor uitgevers gespecialiseerd in de ICT geen makkelijke tijd. We glijden langzaam weg uit het papieren tijdperk, maar geld verdienen met je website is niet eenvoudig. Het kost een boel mankracht om een leuke site op te zetten en vooral in bedrijf te houden, als je tenminste nieuws en relevant commentaar wilt brengen. Dat werk vertalen in duidelijke inkomsten is moeilijk. Natuurlijk, Google en Facebook hebben miljarden inkomsten, maar reken dat eens om. Op 900 miljoen gebruikers verdiende Facebook vorig jaar iets van 1 miljard dollar, per gebruiker dus iets meer dan 1 dollar per jaar, geen vetpot.

We zien dan ook de laatste jaren blad na blad fuseren, verdwijnen, kleiner worden. Zeker in ons segment, waar Dealer Info echt de oudste was (eind 1989 de eerste uitgave) is de spoeling steeds dunner. We zagen al heel wat concurrenten heen gaan. Minder adverteerders, minder abonnees. Ik verklap geen groot bedrijfsgeheim als ik wijs op ons steeds dunner en minder regelmatig uitkomende magazine. Ook voor ons moeilijke tijden dus en daar kun je een uitdaging in zien, maar is dat realistisch? Zijn we langzamerhand geen blaadje aan het maken voor de laatste der Mohikanen, de overlevers waarvan ik vermoed dat ze net als ik wel eens aan hun pensioen denken? We zijn er nog, ook dit nummer weer en eigenlijk met veel plezier, maar het kan zomaar het laatste zijn.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom