Mooi binnenlopen en toch onderuit

Facebook ging naar de beurs en kreeg even een gekapitaliseerde marktwaarde van 96 miljard $, er werden even wat mensen erg rijk, maar dat klapte behoorlijk in, na een week nog maar 30 beurskeurs ipv 38, teleurstelling alom. Speculanten voorop, die snelden natuurlijk naar de beurs, er zou voorkennis zijn, de insiders verdienden wel, de sukkels krgen de citroenen.

Maar ook in de brede ICT is de te veel gehypte beursgang van Facebook een signaal, men ziet een tweede internet bubble al klappen, ook andere beursgangen zoals van Groupon waren overdreven en zakten weg, omdat men de zaak bleek te hebben opgeblazen. Daar werkte iedereen mooi aan mee, want er viel wat te verdienen en nu zijn de druiven zuur, voor de beurs, de speculaten en de pers, die het mee omhoog blies. Ook in ons land waren er journalisten die niet helemaal zonder eigenbelang, Facebook de hemel in prezen, maar nu komt de terugslag. De vraag is of de nieuwe internet-bedrijven zoals Facebook wel staying power hebben. Voor Google, dat concurrenten als Yahoo wel wegblies, is dat minder de vraag, maar Facebook is een specifiek social networking fenomeen, met een beperkt verdien model. Vorig jaar kwam er 1 miljard binnen aan advertenties, maar bij een beurswaarde van 60 miljard is dat maar net 1,4% rendement. Bij 900 miljoen Facebookers is de gekapitaliseerde waarde nog wel zo’n 65 dollar per Facebooker, en was de verwachting dat die op termijn zo’n 10 tot 12 dollar per jaar aan winst gaan opleveren, bij een omzet van missschien 15-20 dollar als Facebook zich niet te dik maakt, maar dat zou dan 10-15 miljard omzet betekenen en dat haalt men nu nog lang niet. Het gaat op termijn om de omzet aan clicks, advertentieinkomsten, directe verkoop van Facebook spul, marketinginformatie etc. Dat is eigenlijk niet zo veel, voor een krant, waar adverteerders ongeveer 1/3 tot de helft betalen, is dat per jaar al gauw honderd euro of meer, dus misschien is die beurswaarde van Facebook wel realistisch. Het hang af van het ontwikkelen van het business model en in feite van de ontwikkleing van de marktverhoudingen, zeker met Google en Amazon, die allemaal in dezelfde vijver wissen en persoonlijke data als handel zien, om meer te verkopen of die gegevens door te stoten.

De diepere vraag is of Facebook (of Hyves etc.) iets biedt, waar men op termijn belangstelling heeft en daarvoor zou een diepgaande analyse van de gebruikspatronen van faebookers nodig zijn. Op basis van eigen ervaring denk ik, dat na een half jaartje fanatiek Facebooken voor de wat oudere gebruiker de lol er wel van af is, voor jongeren kan het wat langer duren. Maar is er na zeg 24 maanden nog wel een echte band met je Faecbook identiteit, of verveelt het dan. Zoland er nu nog groei is in nieuwe gebruikers (en die is er nog steeds), kan Facebook mooie cijfers laten zien, maar blijft dat doorgaan? Zijn de volgende miljard facebookers ook zo actief en wat kalft er af aan de achterkant? Eigenlijk dus de vraag, of sociale netwerken wel echt in een blijvende behoefte voorzien, ik persoonlijk heb daar altijd aan getwijfeld. Dat ook Facebook nu bezig lijkt een eigen smartphone te ontwikkelen, is ook wel een signaal, dat men daar druk over een ander verdienmodel nadenkt.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom