Content en de toekomst van de TV (of de PC)

De trend is dat content steeds vrijer wordt, steeds makkelijker te vinden en binnen te halen. Kan de overheid, de rechter of de wetgever hier iets mee, behalve afknijpen en vervolgen wat wat men dan als illegaal bestempeld? Zijn er alternatieven voor SOPA, ACTA of BREIN.

Muziek, eboeken, video; we kunnen het legaal of illegaal downloaden, peer-level delen, zelf maken en op Flickr, YouTube of onze Facebook pagina zetten. Het draait om content, om inhoud, liefst in een aantrekkelijke vorm. De grote sociaaal-culturel omslag of overgang van de Facebook generatie is die van product naar proces. Die omslag vertaalt men wel als de trend naar de beleefeconomie, de ervaring is wat telt en is belangrijker dan het product. Maar content blijft een factor, vaak gaat het chatten, mailen, facebooken toch over een bepaalde tv-uitzending, een muzieknummer, een foto of deze of gene film. Ook verschuift de verdeling producent-consument, we worden steeds meer allemaal ook producent, niet alleen van content-producties, maar onze meningen, commentaren en feedback worden ook een product, waarmee we kleinere of grotere groep om ons heen beïnvloeden. Zelfs ons surfgedrag is al handel, wij zijn zelf product aan het worden.

Content is king

Het blijft een basisprincipe. Wie de content in handen heeft, kan geld verdienen mits men een distributiemodel ontwikkelt dat snel, gemakkelijk en naar vele platformen de betreffende content toegankelijk maakt.

Apple liet ons die wijsheid met iTunes weer pijnlijk voelen. Apple kreeg zo greep op de muziekcontent die op cd’s aan z’n eind begon te komen. Maar Apple’s voorbeeld werd gevolgd. Google, Amazon, YouTube, Sony, Nokia; iedereen wil content bieden, liefst zo dat men er wat aan verdient. Dat laatste lijkt (haast) overbodig, maar YouTube bijvoorbeeld is nog steeds geen moneymaker, mar lift mee met Google.

Daarbij lijkt het erop, dat wie het alleen probeert, snel in de problemen komt, samen doen en met partners werken werkt beter. Apple had zelf geen muziek, maar maakte deals met de studio’s en zette een prijspeil dat voor kopers en verkopers van de content acceptabel was.

De toekomst van de moderne media - en daar hoort de televisie nog steeds bij, zij het dan digtaal en als IPTV en VOD - draait dus nog steeds om content. De aloude dvd-speler raakt achterop, BluRay en 3D schieten niet op. Nieuwe vormen en vooral alternatieve videoservices via het internet komen wel op. YouTube, Netflix, Pandora, Hulu, ze bieden snel en makkelijk wat de consument vraagt, niet gevangen in omroep, uitzendschema’s of televisienetten, maar on demand en nu! De zogenaamde over-the-top (OTT) videoservices gaan via internet naar een kastje bovenop de TV (de settop in vele vormen) en de TV kan ook een PC, tablet, gameconsole of mobieltje zijn. OTT is een hele nieuwe manier om content te vermarkten, met inkomsten uit abonnementen, pay-per-view, maar ook uit meer gerichte commercials. Disney, met een enorme bibliotheek aan content, maakte net een tienjarige deal met Comcast en gaat haar “content-kapitaal” meer gericht commercialiseren via onder meer OTT, maar dan betaald en niet free-to-air zoals via Hulu. Disney is een traditionele contentstudio, maar ook nieuwkomers zoals Google proberen hier een marktpositie te ontwikkelen. YouTube wil meer originele content, stopt 100 miljoen in producties, maar dat blijft relatief gering vergeleken met wat de game- en filmindustrie investeren in nieuwe content.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom