CES

CES 2012 Las Vegas: serieus in hebbedingen. Nu Microsoft haar laatste keynote op de CES heeft gehouden (maar wel speculeert op een tablet achtige opvolger van de Xbox) lijkt het erop, alsof de status van deze toch belangrijke beurs is gedegradeerd tot gadget-beurs. Dat is gezien het aanbod aan elektronische hebbedingen misschien leuk bedacht, maar het zijn toch de producten die voor de audio/video, bruingoed en steeds meer ook de grijsgoedhandel de omzet brengen.

Voor een aantal productgroepen zit daar de klad in, omdat nieuwe productvormen en de convergentie van gebruiksdelen, met name van informatie en ontspanning de meer specifieke producten overbodig of minder gevraagd maken. Zo worden de aloude Hifi installaties steeds minder gevraagd, maar wil men nu wel goede geluidskwaliteit aan een iPod of MP3/4 speler ontlokken. De Consumer Electronics Show is in die zin ook een graadmeter voor de voortschrijdende kannibalisering van de oude bruingoedhandel door convergentie-producten. Een televisie is tegenwoordig, plat, digitaal, met internet-toegang en liefst nog wat extra functies als koppeling aan de media-server, besturing van het smart-home systeem en gaming opties. Een computer is niet meer een productiviteitstoestel, maar ook een basis voor entertainment en content-downloaden, en krijgt steeds meer CE-trekjes. De combinatie van TV en computer was er al als all-in-one, maar rukt steeds meer op met opties voor al dan niet thin clients achterop het steeds grotere, meer energiezuinige, plattere en qua kleur en beeldhoek verbeterde beeldscherm. Op zich is de vraag naar televisies stabiel en zelfs teruglopend, maar schermen en dan vooral multi-inzetbare schermen blijven gevraagd, zij het dat er een duidelijke prijsdruk is. Gewone platte televisieschermen (wel met digitale tuner) gingen al massaal in uitverkoop. Er is overigens wel sprake van een nieuwe generatie televisies, Apple werkt aan iets en Lenovo, toch eerder een Chinese ICT-fabrikant, kwam met een 55 inch 3D TV met Google-TV, ingebouwde webcam en eigen CPU, dus eigenlijk al een thin-client Internet TV voor breed huiskamergemak. Lenovo wil blijkbaar breder, men kwam ook met een game-laptop, een 15,6 inch model met full HD, I7 Intel en Nvidia GeForce GTX660M grahics.

Er komt ook een breed aanbod in Ultrabooks, de snellere en steeds goedkopere grotere broertjes van de netbook, die Intel druk promoot. Er komen iets van 60 modellen op de markt, meest met 14 en 15 inch schermen, het zijn dus gewoon middenmoot notebooks.

Grote CE-merken

Microsoft en Apple dus niet, maar de andere grote CE-merken kunnen de CES niet laten lopen. De Aziatische fabrikanten, grote en kleine, komen gemakkelijker naar Las vegas dan naar Berlijn (IFA), de pacifische handelsbetrekkingen en verbindingen zijn steeds beter, de supersnelle Maersk containerschepen doen er met 30 mijl/uur nog maar 5 dagen over, laden en lossen in 2 uur. Zeker Chinese goederen komen zo veel sneller in de VS dan de Azie-Europa verbinding, grote supermarktketens als K-Mart halen al 93% van hun spullen op die manier uit China. Op de CES was dus het nieuws vooral Aziatisch, met merken als LG en Lenovo, Asus, Acer, Sharp en Huawei komen met nieuwe modellen en daar zitten vooral veel tablets tussen, want tablets en pads zijn in. Dunner, sneller en met de nieuwste software, met realtief nog weinig Microsoft en vooral veel Android. Ze worden dunner (Huawei), sneller, quadcore en goedkoper, want er komt een stevige prijzenslag, van klein tot groter mobiel wordt goedkoper. Dat de beeldschermen nog groter worden en home-theater ook wel aanslaat, probeert Sharp met extreem grote beeldschermen te ondersteunen. Sony gokt op de games en gaat de Playstation Vita groots promoten, terwijl Nintendo in de achterkamer de Wii U laat zien. Na een paar jaar proberen is de vaart wel een beetje uit de 3D hype, LG, Panasonic en Sharp gaan er nog vol voor, maar het lijkt er op dat 3D op z’n best een luxe-ding voor het topsegment is, en dan praten we over 80 inch super-schermen. Met speciale consoles zoals die van Nintendo is er nog wel wat mee te doen in de games markt, maar niet als mainstream.

Gadgets

Las Vegas is altijd vol met slimme vondsten, de smartphone en koffie-optie is er nog niet, maar men probeert steeds weer nieuwe combinaties te ontwikkelen. De virtual reality bril, in de negentiger jaren even een hit, maar verdwenen omdat er epilepsie-gevaar was, is weer terug, maar nu voor 3D televisie en gaming. Sony heeft zo’n bril, maar er is nu ook een bril met eigen intelligentie en Android waarmee 3D a la Nintendo mogelijk is.

Behoefte aan ontmoetingsplek

Het distributiekanaal heeft steeds minder behoefte aan grootschalige evenementen, ze zijn duur en de bezoekers blijven liever thuis en kijken op internet wat er aan nieuws is. Het is daarom ook de vraag of langzamerhand dit soort beurzen niet beter virtueel kan worden. Aan de andere kant, de CES (zomer én winter versie) is qua product-lanceringen altijd een hoogtepunt, heeft wel concurrentie van de IFA en beurzen in Azië, maar voor de VS is ht nog altijd een belangrijk trefpunt en mediacirus. Het verandert wel, in de loop der jaren hebben we heel wat producten en productgroepen zien komen en gaan, zo was de CES voor de goedkopere huiscomputers zoals de Commodore 64 wel degelijk een goed platform, destijds was er een macht aan accessoires en software te vinden op de CES. De wat serieuzere computer haalde het echter niet als CES-categorie, destijds pakte de Comdex die markt. Maar ook de Comdex is verleden tijd, Shelley Adelson is tegenwoordig groot-ondernemer in Casino’s en pakt zo leuk wat mee van de CES, maar echt grote computerbeurzen zijn er niet meer. Wel is de Comdex er nu virtueel, 15 en 16 november 2011 was er weer een, een alternatieve ontmoetingsplek voor de industrie.

Smartphone-jaar 2012

De mobiele telefoon was ooit ook een groot item op de CES, maar verloor die positie aan gespecialiseerde events, overigens net als de Hannover CeBIT, het Barcelona MWC pakte die markt. Nu echter het distributie en retail-model voor smartphones weer wat verschuift en het steeds meer dozenschuiven wordt, iets waar de CE-branche beter in is dan de gespecialiseerde IT- en Telecom-zaken, komt de Smartphone weer terug op de CES., met bergen tablets en pads, tegen steeds lagere prijzen en met steeds nieuwere versies van Android, nu in 4.0. Vrij algemeen wordt 2012 aangeduid als het jaar van de smartphone, er wordt in 2012 volgens onder meer GfK meer omgezet in smartphones dan in notebooks. Dat gaat zeker op in de VS, waar na behoorlijke aanloopproblemen met 4G dit jaar een brede overstap wordt verwacht en de nieuwe modellen staan al te dringen. De Amerikaanse CEA verwacht een duidelijke groei, in 2012 gaan de samrtphones 22% van de CE-omzet uitmaken, tegen 15% voor notebooks.

In Europa lopen we iets voor, met name in Duitsland is de overstap naar de internet-capabele handy snel gegaan, en ook in ons land breekt de smartphone nu door en verdringt de oudere simpele mobiele telefoon. Bij die overgang is de rol van de providers wel cruciaal, na een tijdje unlimited data-aanbiedingen zien we nu in de hele wereld beperkingen, maximering van het debiet, en slimme trucjes om vooral via internationaal dataverkeer de klant te melken. Amerikanen, die met hun iPhone naar Europa komen en niet opletten, betalen bijna 20 dollaar per MB en dat loopt snel op als je wat surft. Binnen Europa zijn daar nu wel beperkingen aan, maar ook hier zijn de providers geneigd nog even via de achterdeur de klant te melken. Het zou kunnen zijn, dat de nu nog niet smartphonende bellers daardoor juist niet overstappen naar 4G. Ze willen wel internetten en mailen, maar doen dat dan via Wifi, in de trein of ergens op een plek waar wifi hotspots zijn. Het is dus zinnig een onderscheid te maken naar wel en niet 3G/4G en alleen wifi toestellen, of dat nu smartphones, smarttablets, pads, netbooks, ultrabooks of laptops zijn.

Dat er dit jaar zowel in de smartphones als in de pads een prijzenslag aagt ontstaan is te verwachten. Nokia moet haar Windows 7 modellen in de markt zetten RIM verliest marktaandeel met de Blackberries en de Playbook (ondertussen met een upgrade) is al aanzienlij afgeprijsd. De markt blijkt zeer prijsgevoelig, een heel goedkope tablet in ons land van The Phone House voor 119 euro raakte (te) snel uitverkocht en er waren heel wat teleurgestelde kopers, die het nu met een Archos moeten doen. Archos heeft overigens ook een wat beter uitzeind model op de markt gebracht, nog steeds in het budget-segment.

Dat ook de ereaders goed lopen, maar mogelijk te veel investeringen vragen om mee te kunnen doen, bleek uit de plannen van Barnes&Noble, de grootste boekenketen in de VS en met de Nook ook een speler van formaat, om haar ereader business af te splitsen. Die heeft tot nu toe alleen maar grote verliezen opgeleverd, verkocht niet erg goed, maar het bedrijf denkt zelf dat men daarmee een goede digitale basis heeft opgezet in het boekenvak. Er komen ook nieuwe fabrikanten in beeld, Huawei, een grote fabrikant van telecom apparatuur, gaat ook in smartphones en ook LG komt met high-end modellen zoals de LG Spectrum met een zeer scherp 4,5-inch True HD IPS-scherm van 1280x720 pixels.

Tablets

Er komt vast wel een iPad3 dit jaar, maar ondertussen rukt de concurrentie op. Sneller, dunner, minder energiegebruik, met Android 4.0. Acer geeft een beetje de richting aan met de eerste quad-core tablet (Iconia Tab A700) met een Full HD 1080p-scherm. Qua uiterlijk niet echt anders, maar dus met een snellere CPU waardoor ook HD video bereikbaar en acceptabel wordt.

Apple

Je kunt er niet omheen, Apple is trendpionier in de CE en hoewel de concurrentie stevig z’n best doet en qua marktaandeel ook wel wat wint, zijn de iPhones en Ipads en in hun kielzog ook de Mac en vooral de fraaie Airbooks de paradepaardjes van de markt. Ze zijn dus ook op de CES te vinden, niet zozeer als eigen product van Apple, maar als basis voor talloze accessoires, extra’s, apps en audio-video-systemen die het beeld/geluid van de i-apparatuur dan nog groter-breder-beter maken. Tasjes, houders, combinaties met andere apparaten, laders, batterijen, laat het maar aan de Taiwanese ondernemers over om steeds wat nieuws en leuks te bedenken. Apple vaart er wel bij, de handel verkoopt graag wat extra’s met een leuke marge, het bevrucht elkaar best aardig. Dat het aandeel Apple ondertussen na de dip afgelopen zomer zo’n 30% beter is en boven de 320 beweegt is leuk voor de aandeelhouders, maar geeft ook aan dat men nog heel wat nieuws verwacht dit jaar. Dat kan de Jobs erfenis zijn, het duurt even voor zijn invloed verdwenen is en de nieuwe leuke dingen die hij bedacht uitgelopen, maar in 2012 gaat het vast nog erg goed met Apple. Vaan Apple wordt dit jaar een brede aanval op de consumentenmarkt verwacht met eigen televisietoestellen (met natuurlijk de extra diensten en mogelijkheden van iTunes) maar op de CES ontbreekt de leider in CE helaas, Apple is qua beursdeelname traditioneel uitgesproken zuinig en in zekere zin arrogant.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom