ICT dip

We gaan een moeilijke kerst tegemoet, waarin ongetwijfeld het publiek en masse de tablets en de ereaders zal aanschaffen, maar niet breed zal investeren in traditionele ICT via het ICT-dealerkanaal. Het wordt vechten om een stukje van de tablet-koek, goede en eerlijke voorlichting zijn cruciaal, en op termijn het enige echte wapen van de vakhandel. Die moet wel zorgen om naast de hardware ook de diensten, en dan met name de data-abonnementen, te kunnen aanbieden. De wifi-only pads kunnen nog via de massa-discounters, wie ook 3G data wil op z’n zakplat wil wat meer weten en klopt bij de specialist aan. Maar hier liggen de providers op de loer, ook zij willen een stuk van de koek en komen tegen december met zeer aantrekkelijke acties. Jammer genoeg spelen de rechtszaken, die de grote spelers ook in ons land tegen elkaar voeren, door het hele marketing verhaal heen, wie kan en mag wat verkopen?

Nieuwe harwdare is leuk, maar ook het aantal manieren en diensten om content en apps binnen te halen, legaal en illegaal, neemt steeds toe. Het wordt steeds makkelijker on content via het internet binnen te halen, vrijwel alle grote spelers bieden daartoe sites en diensten aan. Een tsunami aan content, in de tijd dat veel al snel meer en teveel wordt, want hoeveel uur kunnen we per dag facebooken, emailen, internetten en dat nog leuk blijven vinden? Als we Apple en Steve Jobs ergens voor moeten bedanken is het wel het opbouwen van een wereldwijd functionerend afnamesysteem voor content, muziek, films, apps, want dat is de kracht van Apple. Ze maken leuke apparaatjes, maar die dienen allemaal het doel, je verbonden (voelen) maken met de motherlode, de ultieme portal, iTunes. Apple maakte betalen voor content weer fatsoenlijk, en de opmars van Apple als consumenten supermerk begint pas. Met relatief simpele AppleTV nu al iTunes en YouTube in de huiskamer. En met wat er als huiskamerbeeldscherm nog uit Cupertino op ons afkomt wordt ook kiezen uit beeldcontent net zo eenvoudig wordt als een iPad, is het gerucht. Op tijd, want waar UPC, Ziggo en de kabelboeren jaren de tijd hebben gehad hun digitale poppenkast gebruiksvriendelijk te maken, is dat nog knudde en is het weer aan de interface-tovenaars om daar een nieuwe stap in te maken.

Microsoft visie

In een nieuwe video laat Microsoft weer haar toekomstvisie zien, waarin met vooral ingaat op wat real-time kan gaan inhouden. De video toont dat elk apparaat realtime informatie geeft om mensen te helpen met winkelen, reizen en zaken doen, bijvoorbeeld door een vertaalfunctie, die in een bril is ingebouwd. In elk elektronisch device, werktuig of huishoudelijk voorwerp is een touchinterface geïntegreerd die weer in verbinding staat met andere apparaten, zodat informatie overal en altijd opvraagbaar is. Reizen, afspraken, overal zijn digital signage systemen die beelden projecteren, die actueel en realtime informatie geven over waar men is, de agenda en andere zinvolle gegevens voor de gebruiker op dat moment. Beelden overal en bediening door spraak en handbewegingen, een toetsenbord wordt overbodig. Voorts laat men zien dat werken met driedimensionale hologrammen en besturing door het maken van gebaren mogelijk wordt. Computers krijgen in de visie van Microsoft niet langer alleen een passief ondersteunende taak voor dataverwerking en doorgifte naar de gebruiker van externe signalen, maar zullen zelf ook suggesties maken voor activiteiten, aankopen en vertier door verbanden te leggen tussen verschillende datasets. We krijgen de informatie aangeleverd waar en wanneer nodig, via verschillende devices en interfaces, goeddeels embedded technologie die we niet meer als zodanig kunnen herkennen.

Het blijft overigens bij technische wondertjes. Dat die ons productiever, effectiever en gerichter maken is mooi, dat ze ons helpen betere relaties met anderen te bouwen klinkt ook leuk. De basisvraag, wat is informatie, blijft echter onbeantwoord. Het is allemaal doortrekken van de nu bekende technische lijntjes, echt anders denken is er nog niet bij, filosofisch gezien is het dus geen doorbraak en over eventuele nadelen zwijgt men ook maar.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom