Apple werkt aan TV

Na de iPod, iPhone en iPad zit er nu misschien een iSee of iTV aan te komen, want Apple zou werken aan de ontwikkeling van een TV-toestel. Nog meer Apple in de huiskamer, is de opzet en natuurlijk ook een dienst om daar meer films en content te brengen. De man achter iTunes en IPod, Jeff Robbin zou het project leiden.

De TV, met een simpele user-interface en spraakbesturing a la Siri, zou ook draadloos content synchroniseren met andere Apple devices en iCloud accounts. Apple heeft op dit moment de Apple TV, een apparaatje dat in de TV gaat en toegang geeft tot iTunes, NetFlix en YouTube. Onder de nieuwe opperkok Cook moet Apple nu z’n positie als marktleider en innovatie-vulkaan gaan waarmaken zonder de inspiratie van Steve Jobs. Zijn laatste iGo move sluit een periode af van ongekende groei en merkbekendheid voor Apple. Jobs was geen aardige man, eerder een eigenwijze tiran die z’n mensen stevig aanpakte en weinig tegenspraak duldde, maar kreeg postuum toch een soort digitale heldenstatus. Een nieuwe biografie laat echter ook zien, dat bijvoorbeld z’n ruzie met Eric Schmidt en Google heftige vormen aannam.

Steve Jobs

Met het overlijden van Steve Jobs verliezen wij (én Apple) één van de pioniers van de computerindustrie, maar ook een geniale marketeer die goede begreep wat de klant zoekt en wil. Hij was een typische Californische ondernemer, tamelijk new-age georienteerd en iemand die het psychedelische LSD wel als grote inspiratiebron durfde te neomen. Een beetje een vreemde man dus, die ook flink op z’n bek ging, maar terugkwam en bewees dat ie vooral de psychologie van de markt goed begreep.

Apple moet verder, maar zijn er nog nieuwe geniale producten onderweg, of gaat men nu wat prutsen en upgraden van wat er ligt. Men stelde onder de nieuwe leider Cook met de iPhone 4s toch wat teleur, terwijl Samsung nu wereldwijd meer smartphones verkoopt dan Apple. De wel verwachte iPhone 5 kwam er niet, bij geruchte omdat de ingebouwde projector in het nieuwe model te veel warmteproblemen gaf en men dus maar een upgrade uitbracht van het 4 model met snellere hardware.

Als we kijken naar de opstelling van Apple de laatste maanden, waarin met name veel energie is gestoken in rechtszaken, claims en ruzies met andere fabrikanten, dan zou het erop kunnen duiden dat er een andere sfeer heerst bij Apple. Van fabrikanten en ontwikkelaars horen we over claims en tegenclaims, maar ook dat de nieuwe iPhone5 al bij een aantal ontwikkelaars en partners lag en vrij breed tenminste een aantal details bekend waren, zoals de mogelijkheid van een projector. Er ging wat fout, plan B kwam er, en de 4S kwam later dan verwacht. Het model lijkt op een patch met wel snellere hardware en wel een nieuwe iOS5 versie, maar niet echt wat men oorspronkelijk wilde. De 4s verkoopt goed, 4 miljoen in drie dagen, maar mist wel de LTE (snel 4G telefoneren) aansluiting, iets wat Samsung en Google met de nieuwe Galaxy Nexus wel gaan bieden. En met het spraakcommando-speeltje Siri van iOS5 bleek iets mis, ook als de telefoon uit staat kan een ander er berichten mee versturen.

Tablet-markt, van verticaal naar horizontaal

De iPad bracht een hele nieuwe manier van computeren naar het grote publiek, eerdere pogingen van Microsoft in die richting faalden. Was de tijd en de techniek er rijp voor, of was het vooral de aantrekkingskracht van het i-denken, dat deze ommekeer bracht. De platte touch-schermen brengen (en dat is nog niet echt opgemerkt door de pers) ook een paradigma-verandering in het ICT-gebruik, we gaan van verticaal naar horizontaal. dat is een andere manier van toegang en gebruik van data, maar ook een andere manier om samen met de computer te werken. Ook organisatorisch is de iPad een overgang van verticaal/hierarchisch naar een horizontale organisatie. IPads binnenhalen betekent dus meer dan wat andere hardware, er komt een andere werkmodus mee, een andere manier om informatie en werk te delen. Dit gaat zeker voor grotere organisaties een enorme cultuurschok betekenen. Minder managementlagen, andere communicatievormen, naast sociale media zijn ook horizontale overlegstructuren via tablets een bedreiging voor de piramide-organisatie.

Wereldwijd komen nu de pads via de onderkant van de organisatie binnen, de behoefte aan desktops neemt af, wel vraagt de overgang naar de cloud en office overal forse investeringen in netwerk-resources, servers, routers en opslag. Daardoor kan Intel nog omzetwinst boeken, maar zien we de paniek bij bedrijven als HP, Dell en ook software-giganten als Oracle toeslaan.

Meer concurentie

Apple kan, ondanks de juridische gevechten, niet voorkomen dat anderen de tablet-markt opgaan en met name qua prijs lager gaan zitten. In Nederland, waar we met die subsidie-cultuur zitten, valt dat niet erg op, maar elders ziet de consument die 600Îvoor een tablet wel.

Apple scoorde in de smartphones goed, maar wel in een mobiele markt die in Nederland en het Westen vrijwel vlak ligt, en waarin anderen zoals Samsung wel actiever worden. Voor de tablets is de positie van Apple nog die van onbetwist marktleider is, maar het marktaandeel loopt terug, ofwel met name Samsung begint echt te groeien. Dit terwijl aan de onderkant de goedkope tablets via Blokker en mass-merchandisers en in de VS via Amazon de markt opkomen en stevige prijsdruk veroorzaken. Dat zijn wel beperkte dingen, met oudere Android en minder mogelijkheden, maar ze liggen qua inkoop veel lager, vanaf 60 dollar en voor de consument is een prijs van 150 euro of minder wel aantrekkelijk, dat brengt een nieuwe klantengroep binnen. De ICT-retail, waar nu veel non-Apple tablets verkocht worden, moet oppassen dat ze hier de boot niet gaan missen en met name moeten ze zelf bundels en abonnementen gaan aanbieden.

De jongste ontwikkelingen in de smartphone en mobiele wereld komen echter niet van Apple, maar uit een andere hoek. Niet alleen de stap naar 4G en het inbouwen van nieuwe hardware als video-beamers, maar ook virtualisatie.

Meerdere profielen of touchtops

Mobiele virtualisatie, waarbij de gebruiker op dezelfde hardware andere “touchtops” laat draaien is een noodzaak, nu men steeds meer de tablet zowel voor zakelijk als voor privé doeleinden gaat gebruiken. Die werelden moeten gescheiden worden, uit privacy en veiligheidsoverwegingen, maar ook omdat het gebruik sterk verschilt. Aan de ene kant een profiel met toegang tot databases en zakelijke toepassingen binnen een strakke, maar veilige opzet. Aan de andere kant de wirwar van creatieve media-speler en social netwerk applicaties, volgeladen met apps en vertier. Verizon en Telefonica zijn al, samen met VMware, bezig een dergelijke virtualisatie te implementeren, op basis van Android.

Steun van de operators

In veel markten, zeker waar subsidies zoals wij die ook hier kennen een bepalende factor zijn in de markt, is het niet de klant maar de operator die feitelijk bepaalt wat verkocht wordt. Een mooie deal tussen operator en fabrikant betekent ook een leuk aanbod voor de klant, maar minder voor de fabrikant. De eigenschappen van het apparaat tellen minder mee, de gemiddelde bundelklant let daar minder op dan op z’n maandkosten en gaat mee met de promotiekreten van de provider. Natuurlijk telt merkbekendheid mee, dat geldt zeker voor Blackberry en Apple, die zo goed lagen bij het publiek, dat de operator hen niet kon passeren. Maar de tijden veranderen, een grote storing van Blackberry kost niet alleen de steun van de gebruiker, ook de operators gaan aarzelen. Blackberry was al, met vooral voor zakelijke gebuikers een interessante wereldwijde email-dienst zonder extra roaming kosten, door de operators wat weggeschoven. Die willen geen onbeperkte deals meer, maar flink verdienen aan internationaal dataverkeer, zolang dat nog kan.

Apple, dat tot nu toe tamelijk arrogant de providers kon dicteren wat ze mochten verkopen, moet het hebben van innovaties die de klant doen vragen om de i-producten. Als de innovatie wat stilvalt, en die indruk bestaat, dan zullen de providers direct naar alternatieven kijken en dat gaat Apple marge en marktpositie kosten.

De providers hebben het toch al moeilijk, omdat de klant die ze eerst met onbeperkte data-bundels lekker hebben gemaakt, nu oploopt tegen behoorlijk geknepen debiet-maxima voor digitale downloads en wie nog wel quasi onbeperkt is loopt tegen geniepige fair use limieten aan. De mooie tijd van onbeperkt surfen en downloaden is voorbij, en de klant beseft dat en voelt zich bedrogen. Men gaat tellen en ziet in dat de subsidiedeals feitelijk duurder zijn dan sim-only. Die trend dat kan voordelig zijn voor de onafhankelijke retailers, die de tabelts en smartphones kunnen leveren, installeren en helpen een goed abonnement te kiezen uit het onoverzichtelijke aanbod. En wie zelf apps kan maken of aanbieden, liefst in verticale markten, is nu spekkoper.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom