Steve Jobs overleden

Steve Jobs is overleden en daarmee verliezen we een van de pioniers van de computerindustrie, maar ook een geniale marketeer die goede begreep wat de klant zoekt en wil en daarbij LSD wel als grote inspiratiebron durfde te nomen. Zijn aftreden onlangs was dus inderdaad een signaal dat het niet goed ging met z’n gezondheid. Terwijl Apple onder de niewue leider Cook met de iPhone 4s toch wat teleurstelde, de 5 kwam er niet, bij geruchte omdat de ingebouwde projector in het nieuwe model te veel warmteproblemen gaf en men dus maar een upgrade uitbracht van het 4 model met snellere hardware.

Als we kijken naar de opstelling van Apple de laatste maanden, waarin met name veel energie is gestoken in rechtszaken, claims en ruzies met andere fabrikanten, dan zou het erop kunnen duiden dat er een andere sfeer heerst bij Apple. Van fabrikanten en ontwikkelaars horen we over claims en tegenclaims, maar ook dat de nieuwe iPhone5 al bij een aantal ontwikkelaars en partners lag en vrij breed tenminste een aantal details bekend waren, zoals de mogelijkheid van een projector. Er ging wat fout, plan B kwam er, en de 4S kwam veel later dan verwacht, het lijkt op een patch met wel snellere hardwrae, maar verder niet wat men oorspronkelijk wilde.

Apple ka, ondanks de juridische gevechten, niet voorkomen dat andere de tablet-markt opgaan en met name qua prijs lager gaan zitten. In Nederland, waar we met die subsidie-cultuur zitten, valt dat niet erg op, maar elders betaalt de consument toch liever wat minder voor z’n 600 of meer euro tablet.

Nu zien we wel dat Apple in de smartphones goed scoort, maar wel in een mobiele markt die in Nederland en het Westen vrijwel vlak ligt, maar waarin anderen zoals Samsung wel actiever worden, ten koste van Nokia. Voor de tablets is de positie van Apple echter minder, men verkoopt wel meer omdat de iPad2 echt onbetwist marktleider is, maar het marktaandeel loopt terug, ofwel met name Samsung begint echt te groeien, terwijl aan de onderkant de goedkope tablets via Blokker en mass-merchandisers en in de VS via Amazon de markt opkomen en stevige prijsdruk veroorzaken. Dat zijn wel beperkte dingen, met oudere Android en minder mogelijkheden, maar ze liggen qua inkoop veel lager, vanaf 60 dollar en voor de consument is een prijs van 150 euro wel aantrekkelijk, dat brengt een nieuwe klantengroep binnen. De ICT-retail, waar nu veel non-Apple tablets verkocht worden, moet oppassen dat ze hier de boot niet gaan missen en met name moeten ze abonnemneten gaan bieden, WeCompany biedt hier pasklare oplossingen (wel alleen met KPN).

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom