Jobs vertrekt

Steve Jobs weg als CEO bij Apple. Het zat er natuurlijk aan te komen, het herhaaldelijk ziekteverzuim van Steve Jobs gaf wel aan, dat de oprichter en inspirator van Apple zich zou gaan terugtrekken. Zijn opvolger is Tim Cook, overigens met de blessing van Jobs. Het vertrek is nu officieel aangekondigd, waarschijnlijk mede vanwege de gezondheistoestand van Jobs; en een golf reacties geeft wel aan, dat dit voor Apple en de hele ICT een belangrijk moment is. Zeker de laatste jaren groeide Jobs uit tot de profeet van de i-golf, de apparatuur die sterk persoongebonden alle diensten en mogelijkheden van internet en de hele content-industie binnen vinger-, hand-, oog- en oorbereik brengt. Zelfs al kan hij beschouwd worden als een tikje alternatief, een echte new-age californier, zijn talent en visie op wat de gebruiker belangrijk vindt zijn ongeëvenaard, alleen Jack Tramiel (Commodore en Atari) is vergelijkbaar, hij probeerde overigens ooit het nog jonge Apple over te nemen.

Steve Jobs heeft met iPod, iPhone en iPad de user-interface naar de digitale wereld drastisch veranderd, niet alleen door het gebruik van aanraakschermen, maar door een revolutionaire en innovatieve aanpak van de hele interface. Met name de iPad markeert de overstap van een verticale (beeldscherm) interface naar een horizontale (tafel) interface, waardoor ook het hele paradigma van de tot nu toe bekende toegang via een venster er tenminste een volwaardige concurrent heeft bijgekregen. Ondertussen zijn andere interfaces dan Microsoft Windows, op zich al een beetje namaak van de Mac, nu zeker in de mobiele wereld al groter met Android en Apple’s iOS aan de top.

Apple deed het goed, vooral omdat men (met Jobs aan de leiding) inzag dan content, platform en OS samenhangen en die als één pakket aanbood, veel beter dan IBM of Microsoft, de giganten van de vorige ICT-golven. Het zijn nu Google en Apple, die vechten om de toppositie in de ICT, CE en content-access markt. Dat de beurswaarde van Apple een paar maanden geleden die van Microft overtrof, was wat dat betreft een signaal.

De positie van Jobs wordt als cruciaal gezien, dat bleek al bij eerder verzuim wegens ziekte, ook bij deze aankondiging gingen de aandelen van het concern direct omlaag op de beurzen. Natuurlijk heeft het bedrijf al rekening gehouden met het vertrek, het is niet helemaal onverwacht, maar het blijft de vraag of echte grote stappen, zoals die met de iPhone gemaakt zijn, mogelijk zijn onder management, dat niet het charisma en de op zich niet erg tolerante leidersschapsstijl van Jobs heeft. Hij leidde Apple niet op een erg menselijke manier, vanaf het begin draaide het bij Apple om het product en de omzet, menselijke verhoudingen kwamen pas daarna. De interne structuur van Apple is dan ook altijd vrij hard en gericht geweest, geen echt open bedrijf, je ging ervoor of je ging weg, was de opzet. Niet lekken naar buiten, een stevige interne controle en werken zoals Jobs dat wil, anders opzouten. Het heeft wel gewerkt, de resultaten indrukwekken, Jobs heeft in feite twee mal Apple groot gemaakt, eerst met de Hobby computers en de eerste Mac, na een (vrij langdurig) vertrek kwam hij via een overnamedeal van z’n nieuwe bedrijf terug om de zaak weer uit de modder te trekken en deed dat met veel aplomb, onder meer met de iMac.

Na de comeback heeft Steve Jobs 14 jaar als CEO van Apple gefuntioneerd, dat hij in de jaren zeventig met Steve Wozniak oprichtte (1976) en toen in 1977 met de Apple II-computer aan de basis stond van de computers thuis en in het onderwijs. Zeker in de VS werd de Apple II de eerste computer voor velen, in de rest van de wereld was dat vaak de Commodore 64, die wat goedkoper was. De zakelijke AppleIII was te laat en te beperkt, IBM pakte die markt met de IBM PC. Apple kwam in 1984 met de Macintosh, waarmee een hele nieuwe grafische (muis)-interface werd geïntroduceerd, die men wel deels had afgekeken van wat Xerox Parc ontwikkelde en op de Lisa al had uitgeprobeerd. De Lisa, die een jaar voor de Mac uitkwam, was echter te duur was voor de massmarkt. Met de Mac kwam ook het thema us-and-them naar boven, ook in de reclame met de befaamde clip. De Mac was de computer voor “the rest of us” en dat thema heeft men steeds doorgezet, de Mac (en later de i-producten) was voor de creatieven, degenen die vorm en interface waardeerden. mac waren nooit echt goedkoop, maar men betaalde voor het imageo, om er ook bij te horen. Think Different was de marketing leus, die duidelijk aansprak bij de creatieven en van daaruit ook een breder en vooral modebewust publiek bereikte.Design stond en staat voorop, een esthetisch uiterlijk en interface zijn Apple’s handelsmerk geworden, de doelgroep is wel breder geworden dan wat wel aangeduid wordt als Enneagram 3 types, maar de zakelijke markt blijft een moeilijk punt voor Apple, men heeft meer op met de consument en dan vooral de mondige, creatieve en individualistische klant met een ruime portemonnaie..

Na de succesvolle introductie van de Mac bleek de visie en vrij eigenwijze stijl van leidinggeven van Jobs niet meer helemaal te passen bij wat de toenmalige Raad van Bestuur wilde en vertrok Jobs. Hij ging een eigen computer ontwikkelen, met een eigen OS, dat meer naar Unix neigde.Met NeXT wilde hij de onderwijsmarkt en de zakelijke gebruikers bereiken, maar dat luke niet helemaal. Hij had, doordat z’n aandelen Apple gignatisch meer waard waren geworden, echter tijd en geld genoeg, en NeXT bleek een interessant speeltje, dat voor op OS gebied wel iets betekende. Jobs kocht ook nog de computer graphics divisie van LucasFilm, dat werd Pixar en daar werd Jobs CEO tot Pixar in 2006 verkocht werd aan Disney, Jobs kwam toen in de RvC van Disney.

Apple ging zonder Jobs wel bergafwaarts, met een aantal topmannen die blijkbaar toch niet helemaal begrepen hoe de markt in elkaar zat, missers zoals de Newton uit 1993 waren duidelijke signalen en ook het mac-marktaandeel zakte weg. Apple verloop z’n positie, de Mac en de Mac portables bleven wel verkopen, maar er zat geen vaart meer in het bedrijf. Na twaalf jaar kwam Jobs in 1997 terug, toen Apple NeXT kocht vanwege het OS, dat later als OSX ook langzaam iOS werd, maar waarschijnlijk ook vanwege het aandel dat Jobs nog steeds had in Apple.Apple had toen geld nodig, Jobs peuterde 150 miljoen dollar los van Microsoft en ging aan de slag. De iMac was de eerste treffer en bracht Apple weer in beeld, maar met de iPod (2001), de iPhone en iPad maakt Job Apple tot een CE-topper voor mobiele devices.

Apple-stores

Voor de retailer is natuurlijk belangrijk of Apple nu doorgaat met de Apple-stores. Distributie lag altijd moeilijk bij Apple. Je hoorde erbij of niet, Apple een beetje doen was en is eigenlijk niet haalbaar, je ziet dat ook ketens als Mediamarkt vrij groot zijn meegegaan, na de iPhone werd Apple ook voor hen een A-merk qua schapruimte.
Apple is ondertussen gegroeid tot brede CE-aanbieder, en op mobiel gebied feitelijk marktleider, en heeft ook eigen Apple stores, in Amsterdam zou er één op het Leidseplein komen. Fysieke aanwezigheid, vooral op hippe plekken met een mono-merk presentatie is wat Apple nu nastreeft, en de productlijn groeit nog steeds, behalve de logische opvolgers als de iPhone 5 dit najaar komen er vast nog meer i-producten en diensten. Apple is ondertussen een zeer sterk merk, meer een levensstijl icoon dan een product, met Apple tel je mee in de creatieve kringen, en daarbij komt ook, dat alle i-producten met elkaar samenwerken, de lijnen en diensten vormen een samenhangend geheel, met een vrij grote compatibiliteit.

Voor de gemiddelde ICT-retailers is Apple dus een keus, je moet er helemaal voor gaan en dat is vaak lastig, veel kleinere bedrijven zitten te dicht in de Wintel-wereld.

De prestaties van Jobs zijn ook te vertalen in kentallen. Hij wist het marktaandeel in de VS van Apple in de PC-markt, met moeilijke aanvangsjaren, van 4,4% in 1998 naar 9,1% in 2011 te brengen, ook wereldwijd maakt Apple met de Macs een comeback. Met de iPhone, niet de eerste maar zeker de meest opzienbarende smartphone, is het VS marktaandeel nu 25,1% en hebben Nokia en Motorola zware tegenwind, terwijl Samsung tegen octrooikwesties met Apple is opgelopen. Apple heeft nu een omzet van boven de 100 miljard dollar op jaarbasis en maakt 25% winst op die omzet. De aandelen Apple zijn ongeveer 70 keer meer waard geworden sinds Jobs terugkwam in 1997.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom