Apple Watch: nieuwe richting of meehollen

Apple Watch met Digital Crown als de nieuwe user interface. De nieuwe iPhones zijn leuk, maar niet opzienbarend, meer van hetzelfd en met wat grotere schermpjes. Het was de Apple Watch waar de meeste belangstelling naar uitging. Apple is nu ook partij in de health and fitness markt, maar is dat meehollen of pionieren.

Met wat met natuurlijk als de volgende stap in interface beschrijft, een digitaal wieltje dat richting- en drukgevoelig is en voor scrollen en zoomen gebruikt kan worden, maar wel aan de zijkant van een horloge, wie dikke vingers heeft of een te strakke band zal daar moeite mee hebben. Tim Cook vergeleek die Digitale Kroon met de muis op de Mac en het klikwieltje op de iPod. De Apple watch is, vergeleken met de concurrentie, een leuk ding, maar wat kunnen Samsung en LG of zelfs Microsoft in 6 maanden nog ontwikkelen? Met name het inbouwen van een sim-chip voor echte telefonie is nu de uitdaging, dat bidet de Apple Watch niet en dus zit men vast aan de koppeling aan een iPhone, erg universeel is het ding dus niet, het is voorlopig een iPhone accessoire voor sporters of mensen met een medisch probleem.

De markt zit er al langere tijd op te wachten, maar de aankondiging van de Apple Watch op 9 september betekent niet dat het ding nu al te koop is. Het kerstseizoen wordt niet gehaald, het is een 2015 product en dat geeft te denken. Holt men een beetje achter de concurrentie aan? Samsung en LG zijn al aan de tweede en derde generatie smartwatches toe. Natuurlijk is de Apple Watch helemaal bij de tijd, met een fraai ontwerp en door de koppeling binnen iOS naar de iPhone en iPad komen allerlei nieuwe toepassingen en koppelingen in beeld. Maar is de aankondiging nu bedoeld om potentiële kopers, en er zijn altijd miljoenen ‘volgers’die alles van Apple kopen, even aan het lijntje te houden en de concurrentie wat te pesten, of zit er echt beleid en een strategische visie achter.

Vergeleken met Jobs is Cook vast een betere ‘mensen-manager’ en accepteert een veel bredere product-differentiatie, maar mist de innovatieve visie en geniale vormgevoeligheid van Jobs. Die wist in 1997 met de iMac het toen wegzakkende Apple een nieuw elan te geven, Tim Cook past meer op de winkel en laat maken wat de markt lijkt te vragen en de techniek toelaat, ik mis de magic touch. Het klinkt allemaal te logisch, te veel doortrekken van lijntjes. Dat je bij een klein schermpje een andere interface nodig hebt, het Retina display is overigens wel aanraakgevoelig, en dat men de iPod aansturing in een wat drukgevoeliger vorm aan de zijkant van de Watch zet als ‘digital crown’ is ingenieurswerk, geen revolutie in interfacedesign. Natuurlijk, vingertoppen zijn te groot en te onhandig, maar ik denk dat Jobs wat beters bedacht zou hebben zoals een nagel-interface, aanpasbaar aan de persoonlijke preferenties en nagelvorm. Met name vrouwen zouden dat hebben kunnen waarderen, nu is het prutsen met een interactief wieltje, waar je niet makkelijk bij kunt. Het zijn mogelijk de vrouwen, waar Apple op mikt, de veelheid kleurtjes, bandjes en uitvoeringen wijst daar op. Het ontwerp is, zeggen critici, te vrouwelijk en toch niet sexy met het vierkante dispaly en de afgeronde hoeken, maar dat kan dus juist de bedoeling zijn.

Met een Apple Watch een mode-statement maken is blijkbaar de bedoeling in een wereld waar overigens steeds minder mensen een horloge

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom