De “empowered” consument: betalen door doorhalen

De consument anno 2011, met toch iets van een stevige recessie nog steeds in de lucht om over na te denken, is voorzichtig, maar vooral digitaal gaan denken. Tegelijk met al het gedoe rond de banken en pensioenen is er een niewe lichting kleinere, draagbare, aanraakschermapparaten op de markt gekomen, die het denken over computers, ict, internet en cyberspace ingrijpend heeft verandert, vooral bij het grote publeik. Zonder internet kun je niet leven, niet als burger meedoen, niet betalen en niet genieten. Vooral dat laatste hakt er in, want als je niet ieder moment je favoriete muziek kunt beluisteren, je eigen hippe newsfeed, twitter of blog aan het staan, dan tel je niet meer mee. De digitaal bewuste burger loopt nu rond in z’n eigen digitale wolkje en over PAN’s of personal digital networks spreekt niemand meer, maar we hebben allemaal een smartphone of iPad onder handbereik.

De entertainment en media industrie is door die ontwikkeling deels verrast, deels zag men nieuwe kansen. Jammer van de BlueRay, die heeft de plek van de DVD niet kunnen overnemen, maar zinkt weg in de online content aanbieidngen. Jammer van de CD en de fysieke muziekretail, maar muziek haal je nu van het net en muziekwinkels hebben een heel andere rol gekregen, ze zijn nu meer ontmoetingsplek en fan-trefpunt. De hele CE-retail is eigenlijk verandert, er zijn nog steeds hardware kanalen, waarin grote ketens als MediaMarkt de toon zetten, en de kleine specialist zich vooral op dat specialist zijn moet toeleggen, maar de rol van bijvoorbeeld telefoonwinkels is helemaal veranderd. Niet meer jagen op abonnementen, maar meer een aanraakplek voor de nieuwste modellen smartphones, en een fysiek contactpunt voor de providers, die steeds meer telefoonwinkels en ketens overnemen. De consument weet ondertussen wat ie wil, begrijpt wat sim-only betekent en zal vooral bij gebrek aan krediet te verleiden zijn tot de aanschaf van een duur abonnement met (bijna) gratis tostel, want wie legt nou 600 euro plus neer voor een iPhone, Gamebook of Blackberry?

De providers hebben het ook steeds moeilijker, T-Mobile moet fors inkrimpen, KPN preekt paniek over onmatig datagebruik, maar het is vooral het knabbelen an leuke winstpakkers als internationaal dataverkeer waardoor men de pijn voelt van een afbrokkelende markt, die vaste lijnen steeds meer vergeet en de glasvezel alleen nog ziet als een combinatiemedium voor IP-net en Telefonie en TV.

Er gloort hoop voor de providers, want met de NFC-functionaliteit (betalen door doorhalen) van de volgende generatie smartphones gaan we met het mobieltje betalen, en dan willen de providers wel leuk even meedoen met een klein percentje, ze zien de massale geldstromen van Visa etc. hun kant opkomen. De rol van de banken als digitale betalingsinstantie, in ons land door de Giro eigenlijk veel eerder dan elders gestandaardiseerd, wordt bedreigd door betaalsystemen, die zijn geïntegreerd met de samrtphone en zaken als credit-cards overbodig maken. DE vraag is of de providers dat aankunnen, qua veiligheid, qua image, qua techniek. De overwinsten die providers hebben weten te genereren door sms-tarieven, slimme trucjes als ellenlange spraak bij een bezette verbinding, extreem hoge tariven voor buitenlands verkeer, slechte toegankelijkheid bij klachten en problemen, het heeft veel kwaad bloed gezet. Men wantrouwt providers nog meer dan banken, dus er zal duidelijke aarzeling zijn bij de NGC-acceptatie voor betaalverkeer in de retail. De consument is wantrouwig, is goed geïnformeerd en “empowered” door zijn eerdere ervaringen en gaat niet zomaar mee met de nieuwste trucjes en techniekjes.

Dat kan in andere landen misschien anders gaan, in de VS is betalen met papieren cheques nog gebruikelijk en dan is even doorhalen natuurlijk een stuk makkelijker. Hier, waar iedereen pint, is de winst in gemak maar beperkt, en moet worden afgewogen tegen het wantrouwen in een systeem, waar geen fysieke handeling meer bij nodig is. We hebben bij de OV-chip gezien dat de invoering toch veel tijd neemt, dat men het niet helemaal vertrouwt en er enige druk nodig is om de overgang te bewerkstelligen.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom