Uitkeringsinstantie SVB verspilt 44 miljoen euro

Overheids-automatisering gaat zelden goed, daar zijn ettelijke voorbeelden van zoals het mega-ERP project van de Marine met SAP dat nu tegen de miljard heeft gekost en nog steeds niet goed draait. Nu is het weer de Sociale Verzekeringsbank die bijna 44 miljoen euro afschrijft en Capgemini van het project haalt, dat werkte met Oracle technologie.

Men hoopt nog delen van de ontwikkelde code te kunnen gebruiken, maar na grondige analyse kwam men tot de conclusie dat wat CapGemini al leverde niet aan de verwachtingen voldeed en dat kappen de beste oplossing was. De normale uitbetalingen van AOW, ANW en Kinderbijstand zijn en blijven gegarandeerd, men gaat de oude zooi nu eerst wat bijwerken en oppeppen. Het is overigens een al langer lopend verhaal over knoeierig aanbesteden en experts die het ook niet kunnen, beide partijen verwijten elkaar van alles. Capgemini is al vijf jaar bezig om een toen ook al lopend (sinds 2006) automatiseringsproject tot een goed einde te brengen. In 2008 werd besloten om niet de complete systemen te vervangen, maar een schil te bouwen om de bestaande CRM-, workflow- en database-elementen heen. Vervolgens won Capgemini een Europese aanbesteding als implementatiepartner met Oracle als basis=technologie. Capgemini ging door met eerst een kleiner systeem voor de uitkering aan vrijwillig verzekerden, dat ook is opgeleverd. In 2010 stapte men weer van het schil-idee af en schoof het hele project weer een jaar op. In juni 2013 stelt de IT-afdeling van de SVB bij het testen vast dat er problemen zitten in de door de Capgemini opgeleverde software (in India gemaakt). Oracle kan het ook niet oplossen, de infrastructuur is niet OK, maar die is weer door een ander geleverd, een klassiek verhaal. In 2014 komt KPMG ook nog even meekijken en doorlichten, maar nu valt dus het doek. Het totale traject heeft al 121 miljoen euro gekost met nu slechts een weerkend deelsysteem voor vrijwillige bijdragen als resultaat. Dit soort missers maakt vooral duidelijk dat de overhead als opdrachtgever total niet is ge-equipeerd voor dergelijke grote projecten, iets wat steeds weer blijkt in allerlei projecten, ook buiten de ICT, zoals de HSL. Dat de SVB toch stelt de beoogde besparing van 30 miljoen kosten per jaar gehaald te hebben is een gotspe. Dergelijk gerommel met budgetten en verwachtingen, maar ook de voorlichting aan het publiek (wij betalen de SVB via onze inhoudingen en AOW) betekent dat er een heleboel meer mis is. Het zoveelste mislukte project bij de overhead, waarbij zeer grote namen uit de ICT-branche betrokken zijn. Imagoverlies, maar ook een les, gewoon geen zaken doen met incompetente klanten!

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom