Gaming

Nederlanders besteden zeventig procent meer tijd aan games. Gaming of spelletjes spelen op de computer, de PlayStation, Wii of Xbox, maar ook op de mobiele smartphones, iPad’s en dergelijk meeneemspul neemt fors toe.

Dat is leuk, en voor sommigen goede handel, maar ook een heel snelle handel, het topspel van vandaag is morgen al oud, gekraakt of de leverancier liet z’n site even slippen zoals Sony overkwam. Wie wil weten hoe snel, een bezoek aan de oude games bak bij MediaMarkt zegt voldoende.

Volgens een recent onderzoek van het niet helemaal onafhankelijke Newzoo besteden we 70% meer tijd aan gamen dan voorheen, nu gemiddeld 4,5 uur per week en doen iets minder TV en radio. Dat komt mede omdat er meer mobiele apparaten zijn, maar ook omdat we op sociale netwerken als Facebook vooral gamen, alleen of tegen en met anderen. Dat is wereldwijd een trend, maar ook in ons land komt men met dergelijke toch wel verrassende cijfers. Voor een stad als Amsterdam, waar nogal wat game-designers werken en we ook wereldwijd beginnen mee te tellen, is dat goed nieuws. Want games vragen werk, net als de filmindustrie die men aan het voorbijstreven is, is het een industrie aan het worden. Er stromen hordes studenten van de opleidingen voor game design, interaction design etc. en die zoeken ook werk, dus meer gamen is meer business. Gamen is overal, roepen de experts zoals Jesse Schell en het begrip game-ification geeft aan dat het spel en interactieve competitie-element, vaak in de vorm van bonussen of punten, langzaam overal in doordringt. Ik wacht op de publieke game-consoles in het Vondelpark, vroeger schaakten of damden we, nu doen we massive multiplayer games overal en altijd.

De laatste weken is er natuurlijk weer veel te doen geweest over het gevaar van al dat spelen, waarbij vaak online persoonlijke gegevens worden gevraagd, om te spelen of om spellen te kopen. Sony heeft een lelijke buil opgelopen doordat miljoenen accounts van spelers in gevaar kwamen, maar ook het feit, dat Facebook door de politie, CIA c.s. wordt gebruikt voor speurwerk is tekenend.

Er is steeds meer zorg over privacy en veiligheid en wat gebeurt er met al die informatie, wie heeft en daar toegang toe. Games zijn zeker niet altijd onschuldig, ze planten beelden van agressie en geweld in ons onderbewustzijn en de techniek wordt al gebruikt voor echte oorlogvoering. In Libie en Afghanistan wordt al gebruik gemaakt van onbemande vliegtuigen, die op afstand door een “soldaat/gamer” bediend worden en al lang niet meer alleen maar verkenningswerk doen. Op dezelfde manier kun je tanks en onderzeeërs bedienen, een leger kan binnenkort alleen maar bestaan uit op afstand bediende wapens, de soldaten zitten comfortabel in een bunker ver weg.

Ondertussen is het ook voor de retail steeds minder interessant om een assortiment games aan te bieden, er zijn wat gespecialiseerde distributeurs die ook wel leuke deals aanbieden, maar je moet vrij diep gaan om de echte spelers te bereiken, die dan ook wel interesse hebben in de snelste en vooral overklokbare hardware, maar het is een niche-markt. Verder is er behoorlijk wat gratis spelsoftware en zijn er voor games ook andere verdienmodellen ontwikkeld, zoals de verkoop van game-punten en tools via virtueel geld, waar de tussenhandel ook buiten staat.

Nationaal Gaming Onderzoek 2011

De resultaten van het Nationaal Gaming Onderzoek 2011, uitgevoerd door Newzoo en ondersteund door Zylom, illustreren hoe de gamingmarkt aan het veranderen is en laten de opmars van het spelen van games als tijdbesteding zien. Een Nederlandse consument besteedt gemiddeld zeventig procent meer tijd aan het spelen dan games dan twee jaar geleden. In 2009 spendeerden Nederlanders 2,9 uur per week en in 2011 4,5 uur per week.

Gaming is populair en ook op mobiele devices neemt het spelen toe, ook door de social networks zoals Facebook waar gamen een van de meestgebruikte toepassingen is. De stijging is met name te danken aan de explosieve groei in het spelen van games op mobiele telefoons, tablets en sociale netwerken zoals Hyves en Facebook. Gezamenlijk zijn deze nieuwe game-platforms in Nederland al verantwoordelijk voor bijna een kwart van de totale gamingtijd. Het totaal aantal gamers is met 8,5 miljoen de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven. Dat is overigens een aantal waar we (red) wel wat vraagtekens bij kunnen zetten, want dan telt men de toevallige patience-speler ook mee, het aantal echte game-fanaten is veel geringer.

Games versus media

Nederlanders zijn volgens het onderzoek hun tijdbesteding anders gaan indelen. Zo zijn zij negen procent minder televisie gaan kijken en twaalf procent minder naar radio gaan luisteren ten opzichte van 2009. De grootste daling zien we bij het lezen van kranten en tijdschriften met maar liefst 33 procent tot 1,8 uur per Nederlander per week. We zijn dan wel weer actiever op het internet met een stijging van tien procent.

Van de tien uur per week die we gemiddeld op internet zijn, besteden we twintig procent aan het spelen van online games.Het spelen op de casual gaming website Zylom.nl is daarbij het meest populair met 66 procent van alle casual gamers (vijf miljoen in totaal). Binnen de doelgroep vrouwen alleen, geeft tachtig procent aan het liefst op Zylom te spelen. Overigens een accent dat wel aangeeft dat dit onderzoek wat eenzijdig is.

Geld uitgeven

De meeste mobiele en online games zijn gratis te spelen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat “zuinige” Nederlanders hier het meeste gebruik van maken. Het percentage Nederlanders dat betaalt voor games is daardoor gedaald naar 39 procent van alle gamers, ofwel iets meer dan drie miljoen mensen. Vergeleken met de andere negen landen waar Newzoo het onderzoek heeft uitgevoerd, scoren we hier het laagste in. We geven aan console games nog steeds het meeste geld uit, al is dat dit jaar voor het eerst minder dan de helft van de totale uitgaven aan games.

Nieuwe markten

Dit jaar zijn ook Brazilië, Rusland en Mexico in het onderzoek onder de loep genomen, met respectievelijk 35, 38 en 16 miljoen gamers. Traditioneel werd in die landen veel games gespeeld en niets uitgegeven c.q. betaald. Dat is nu veranderd. De mogelijkheid om gratis te starten en in kleine beetjes te betalen zoals met mobiele en online games, slaat daar enorm aan. Nu dat de grootte van deze markten, in geld uitgedrukt, vergelijkbaar is met grote Europese landen, verleggen veel gamebedrijven hun aandacht naar deze landen.

Games vooruit?

Toch vrees ik, dat veel gamen niet meer is dan tijdverdrijf en een manier om de zinloosheid van veel van die sociale netwerken te ontlopen. Want het spijt me, maar de gemiddelde tweet, ping, chat of Facebook pagina is net als de sms van een paar jaar geleden bepaald geen hoogstandje of intellectuele stimulans, het is tijd doden en dus gaan we maar wat gamen, dat is wat spannender. Dat we daarmee een slaaf van die moderne media worden, net als van de TV, dat valt niemand op. Je kunt nu al de executie van Bin Laden naspelen, dat is toch supervet! Ik vrees dus, dat de toename in gamen ook een afname in verbondenheid met zich brengt, met minder “echte” contacten en minder menselijkheid. Verslaving aan een beeldscherm en wat daar wordt aangeboden wordt steeds meer een probleem, bij de opvoeding en later, en dat is moeilijk tegen te houden, parental control klinkt leuk, maar de meeste kids zijn heel wat meer thuis op PC of internet dan hun ouders en laten zich echt niet weghouden van wat ze willen zien of spelen.

Toch vrees ik, dat veel gamen niet meer is dan tijdverdrijf en een manier om de zinloosheid van veel van die sociale netwerken te ontlopen. Want het spijt me, maar de gemiddelde tweet, ping, chat of Facebook pagina is net als de sms van een paar jaar geleden bepaald geen hoogstandje of intellectuele stimulans, het is tijd doden en dus gaan we maar wat gamen, dat is wat spannender. Dat we daarmee een slaaf van die moderne media worden, net als van de TV, dat valt niemand op. Je kunt nu al de executie van Bin Laden naspelen, dat is toch supervet! Ik vrees dus, dat de toename in gamen ook een afname in verbondenheid met zich brengt, met minder “echte” contacten en minder menselijkheid. Spelen is, Huizinga stelde het al, een zeer menselijke en nodige activiteit, spelen is leren, ontdekken en groeien, maar dienen de computergames dat doel wel of worden de kids er alleen maar vingervlug en ADHD van?

L.S.


Over Zylom by RealGames

Zylom ziet zichzelf als de Europese marktleider op het gebied van casual games. Deze games worden ook in Latijns-Amerika en Azië aangeboden. Ze zijn casual van opzet, wat betekent dat ze relatief snel te spelen zijn. Zylom biedt meer dan 200 gratis online spelletjes aan, waaronder actie- & restaurantgames en Mahjong. Bovendien distibueert de gamingaanbieder ruim 500 downloadbare spellen, zoals Zoek-en-Vind, 3-op-een-rij en actiegames, die gratis te proberen zijn en daarna gekocht kunnen worden. Houders van een FunPass kunnen alle downloadspellen onbeperkt spelen. Zylom is tevens producent van casual games: de inhouse gamestudio ontwikkelde populaire spellen zoals Campfire Legends - The Hookman, Heart’s Medicine en de Delicious-serie. Maandelijks spelen ruim 20 miljoen mensen in Europa - van wie het merendeel vrouwen in de leeftijdscategorie 20 tot 49 jaar - op zylom.com. Zylom is onderdeel van het Amerikaanse RealGames.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom