Aanvallen op het internet 

Veiligheid is steeds meer een kernprobleem in de ICT. Malware, virussen, achterdeurtjes, social engineering, iedere dag krijg ik wel aanbiedingen, lokker, emails van m’n banken en meer van dergelijke irritante en soms gevaarlijke troep. 

G Data zette de gevaren van internet op een rij in nieuwe whitepaper, waar ik even wat uit overneem. De meeste infecties van computers worden tegenwoordig opgelopen door eenvoudigweg op internet te surfen. De recente aanval Liza-moon, waarbij miljoenen legitieme websites door middel van een SQL-injectie werden besmet met schadelijke code, is daar een goed voorbeeld van. Het besmetten van websites kan ook op andere manieren. G Data zet alle mogelijkheden en daarmee de gevaren voor internetgebruikers uiteen in zijn nieuwste whitepaper “Aanvallen op internet”. 

Een leven zonder internet is bijna niet meer voor te stellen. Het web levert ons veel diensten en mogelijkheden waar wij nauwelijks meer zonder zouden kunnen of willen. Maar cybercriminelen weten het internet ook goed te gebruiken voor hun doelen. Zij kapen computers, stelen data en identiteiten en gebruiken populaire internetdiensten om malware en spam te verspreiden. Enkele jaren geleden werd de meeste malware verspreid via bijlagen in e-mails. Nu hebben de bedreigingen zich grotendeels verplaatst naar het internet. 

Ralf Benzmüller, Hoofd van het G Data SecurityLab: ”De recente aanval Lizamoon, waarbij schadelijke scripts werden geïnjecteerd in SQL-databases is één van de grootste in zijn soort. Het toont heel duidelijk aan hoe kwetsbaar internet, en in het bijzonder webservers zijn. Slechteconfiguraties, onregelmatige update systemen, onzorgvuldige webmasters die hun wachtwoord prijsgeven door in phishingtrucs te trappen, of door het standaardwachtwoord niet te vervangen, het zijn allemaal factoren die ertoe kunnen leiden dat de internetgebruiker wordt blootgesteld aan malware. Om het internet op te schonen, zouden alle gebruikers goede security-software moeten gebruiken. Daarnaast zouden webmasters en webhosts zich actiever 

moeten inzetten voor het beveiligen van websites.” In de whitepaper “Aanvallen op internet”, beschrijft G Data dat er niet een bepaald soort website is dat een groter risico vormt dan andere. “Sociale netwerksites, blogs, nieuwssites, etc. Het onderwerp van  de website geeft geen enkele garantie voor immuniteit voor SQL-injecties , cross scripting of geïnfecteerde banners,” zegt Benzmüller. 

Web exploit kits om webservers te infecteren 

Het blijkt niet nodig om een expert te zijn om websites te kunnen infecteren met malware. Op de ondergrondse zwarte markt zijn web exploit kits te koop voor $500,-. Met deze kits kan een aanvaller op geautomatiseerde wijze webservers analyseren op beveiligingslekken en het systeem infecteren. Als de site eenmaal geïnfecteerd is, hoeft de aanvaller alleen maar te wachten op zijn slachtoffers. In het geval van Lizamoon dienden bezoekers van de geïnfecteerde websites een nepsecurity-product (scareware) op hun systeem te installeren. Maar bij andere technieken is alleen al het laden van een website genoeg om ongemerkt schadelijke code in het besturingssysteem van de bezoeker te injecteren (drive-by-download). 

Voorzorgsmaatregelen 

Omdat internetgebruikers er niet vanuit kunnen gaan dat de websites die zij bezoeken veilig zijn, kunnen zij het beste zelf alle mogelijke voorzorgsmaatregelen treffen om hun pc te beschermen. Het gebruik van een degelijke beveiligingssuite is van essentieel belang, maar niet afdoende. Het is ook nodig om het besturingssysteem, de internetbrowser en alle andere software op de pc (flash player, PDF reader, etc.) regelmatig te updaten. 

Jodium of iPad2 

25 maart Vandaag kunnen de gadgetliefhebbers op pad. Kiezen ze voor een iPad2, die ligt bij Mediamarkt voor dezelfde 499 als de eerste iPad, die daar nu 120 euro minder kost. Naast de  de nieuwe iPad is er vandaag ook de Nintendo 3DS, een draagbare spelcomputer die beelden ook driedimensionaal kan weergeven. De Nintendo 3DS is de opvolger van de DS en biedt een 3D ervaring zonder dat daarvoor een speciale bril nodig is. Verder verwacht ik een run op Jodium pillen, samen met Foliumzuur vrij makkelijk te krijgen, want die radioactiviteit uit Japan komt de komende maanden wel hier overwaaien en je jodium-intake zo hoog houden, dat je lichaam geen jodium naar de schildklier gaat halen uit de omgeveing, is wel verstandig. 

Atoompaniek 

17 maart Smelten ze wel, smelten ze niet, en wat zijn de gevolgen? Zullen grote delen van Japan onbewoonbaar worden, hoe zit het met lange termijn effecten, ik moet steeds aan Hiroshima en Nagasaki denken. De atoomproblemen en de tsunami in Japan zijn wereldwijd zorgpunten, menselijk en economisch en zal ongetwijfeld ook voor de ICT gevolgen hebben, maar mogelijk ook een nieuwe golf Japanse innovatie-energie doen loskomen, dat volk klimt snel uit ellende is wel gebleken, maar de laatste jaren waren ze wat ingeslapen. 

Het grote nieuws in de kranten en bladen over ICT gaat tegenwoordig vooral over gadgets en hebbedingen en natuurlijk is zo’n iPad een leuk ding, maar stevenen we niet af op een quasi-monopolie fuik? Daar zijn we goed in in de ICT-wereld, Intel was en is oppermachtig en rekent voor z’n nieuwste chips geen kinderachtige prijzen. Qua harde schijven zijn er nog maar een paar fabrikanten. Nu Western Digital Western concurrent Hitachi GST gaat overnemen is dat weer minder en viel het u niet op, dat harde schijven de laatste jaren niet meer zo snel in prijs dalen als daarvoor? In de telecommunicatie transmissie sector (de communicatie-internet abonnementen, de tikken, MB’s en de dikke datapijpen), waar ongeveer de helft van de wereldwijde ICT omzet zit, is ook sprake van maar een paar aanbieders en een vrij onduidelijke marktwerking. 

Natuurlijk, mooi die iPad2, en met de oude modelletjes drukt Apple de concurrentie leuk weg, want wie kan een iPad-workalike ontwikkelen en op de markt brengen voor rond de 300 dollar? De schaalgrootte van de productieruns van Apple is zodanig, dat ze niet alleen de beste prijzen krijgen, maar ook concurrenten weg kunnen houden. Dat is niet alleen op wereldschaal, de retailer in Nederland merkt het ook, verdienen aan Apple is een exclusief kunstje. Maar is op termijn allemaal een iPad, iPhone of iGame wel zo’n goed idee? Net zoals we sinds midden jaren 80, remember CP/M, allemaal door Gate’s z’n vensters naar data en content turen, dreigt nu een verappeling van de interface. Die is misschien stukken vriendelijker dan Windows, maar in brede zin ook net zo beperkend, want we werken dan volgens Jobs z’n aanpak. En die is, net als die van Microsoft, net zo min altruïstisch en humaan, maar gewoon gericht op geld verdienen en marktmacht. Jobs stevent snel af op een echte machtspositie voor Apple in devices, content delivery en online-advertentie exploitatie. Dat vertaald zich in miljarden, waarschijnlijk tientallen miljarden persoonlijk vermogen, overigens geldt dat ook voor de mensen achter Google, Facebook, Amazon en eBay. Daar worden, op basis van feitelijke monopolies of half-monopolies, schatten verdiend, via de beurs of gewoon als winst op omzet. Cyberspace is wat dat betreft voor sommigen echt een goudmijn gebleken, mede omdat de overheid er weinig invloed op had, het is nog steeds een soort Wilde Westen, we zijn afhankelijk van de media en de publieke opinie om bijvoorbeeld Google in toom te houden. De nieuwe rijken zijn wat dat betreft ongrijpbaar geworden, ze kunnen kiezen wat en waar ze met hun fortuinen doen, veel kans op een opstand der gebruikers is er niet. 

Het is mooi dat Bill Gates en z’n vrouw hun geld nu besteden aan wereldwijde gezondheidsprojecten, maar z’n filantropische stichting investeerde wel in Monsante (van de genetische gemodificeerde zaden, die na een keer oogsten verder onvruchtbaar zijn) en is ook de vaccinatie-aanpak niet onomstreden. 

Nu heeft alles z’n tijd, en niemand leeft eeuwig, dus ooit zal de wal het schip Apple ook wel gaan keren, de gezondheid van Jobs blijkt een belangrijke factor, de man is toch de grote kracht achter het bedrijf. De houding van Apple met betrekking tot Adobe Flash is veelzeggend, Jobs zei nee en dat was het. Via de Wallaby Flash-to-HTML conversie van Adobe is daar nu een omweg gevonden, maar het was wel een staaltje powerplay van Apple. Nu zijn er best signalen, dat Apple het niet helemaal voor het zeggen heeft, met name Google met Android is goed bezig en daarbij speelt vooral mee hoe de ontwikkelaars van apps varen. Bij Apple moeten ze fors laten meedelen, en het is leuk dat er enorme markt is opengegaan, maar bij Android hebben ze meer ruimte. App-ontwikkelaars zijn de basis van het succes van Apple, de app en vooral de App Store heeft het hele denken over software-as-a-service een andere wending gegeven. Maar nu zijn, door de wat hebebrige 30% houding van Apple, de ontwikkelaars verder aan het kijken, maken apps voor Android en ook de uitgevers zoeken naar alternatieven. Er zijn signalen, dat de populariteit van Android ook dat platform tot een geldmachientje kan maken, het MMO spel Pocket Legens van Spacetime Studio heeft twee keer zoveel spelers via Android dan via iOS. Apple heeft nog een voorsprong, vooral het betaalsysteem is nog soepeler, maar dat is tijdelijk, neem ik aan. 

iPad2;  niet verrassend, wel op koers 

De reacties op de iPad2 aankondiging waren enerzijds lovend, anderzijds zag men geen al te grote stap, het gaat om verbeteringen die logisch en mogelijk zijn, zoals de camera’s. De indutrie blijkt wel wat geschrokken te zijn, door de verkoopcijfers so far van de iPad, maar ook omdat de dual core iPad2 toch net weer iets vooruitloopt op wat de andere fabrikanten in de kast hadden staan als nieuwe modellen. Dus stelt men die uit, gaat nog wat sleutelen zoals HP, wacht op de Windows Phone 7 update die na de zomer wordt verwacht zoals Nokia, of stelt de prognoses wat bij, zoals Samsung blijkbaar doet. Volgens Digitimes zijn in Taiwan de productieverwachtingen voor altenratieve tablets dan ook al wat teruggedraaid, en je ziet dat ook marktonderzoekers Apple een erg sterke positie op de tabletmarkt in 2011 toeschrijven. 

Steve Jobs presenteerde zelf , vanwege z’n ziekteverlof onverwachts, de tweede versie van de tablet iPad, de iPad2 die 33% dunner, dubbel zo snel is, multitasking heeft, en er weer wat hipper, dunner en sexier uitziet. De iPad2 is al vanaf 25 maart in ons land verkrijgbaar en in de VS bij AT&T en Verizon. Die laatste provider heeft met de iPhone4 afgelopen weken enorm gescoord. 

De aankondiging was goed getimed, en de CeBIT verloor flink wat media-aandacht door de Apple aankondiging, men wist de topjournalisten uit Hannover weg te houden. 

De iPad 2 heeft 2 camera’s, geen flash, iets gtroter scherm, maar de schermresolutie is met 1024 x 768 pixels onveranderd en er is een nieuwe iOS 4.3 versie (initieel als beta), ook voor andere Apple mobiele devices. De camera aan de ene kant is voor FaceTime-gesprekken met andere appelaars. Er kunnen meerdere videofeeds tegelijk worden bekeken. iMovie (5 dollar) wordt een universele appvoor videobewerken op de iPad2. 

Het vernieuwde iOS besturingssysteem verbetert deprestaties van Safari en brengt iTunes home sharing; een soort mini WiFizender om met andere Apples te communiceren en contentte delen, je krijgt dus een Personal hotspot, Android heeft dat overigens ook al. Een 16GB WiFi iPad2 kost 499 $ in de VS.De iPad was een wereldhit, alleen al in ons land was de Apple tablet in december vorig jaar goed voor zo’n 25% van alle consumenten PC-verkopen (laptops, desktops, All-in-Ones) en dat loopt behoorlijk door. 

Dit jaar is doorstoten naar een 35% marktaadeel voor alle Tablets met daarvan 70-80% voor Apple niet onmogelijk en dat zou dan neerkomen op zo’n 250.000 stuks. Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de appreciatie in de zakelijke gebruikssfeer van de tablet en met name de IPad, die naturulijk jiet echt past in de corporate ICT-structuur. Hier kan ook meespelen, dat de distributie vrij vast door Apple gestuurd wordt, grote keten mogen meedraaien, maar zo maar even Apple dealer worden is niet zo simpel en er wat aan verdienen is helemaal een kunst, dan moet je als retailer behoorlijk wat wegzetten wil je in aanmerking komen voor uiteindelijk een redelijke marge. 

Maar Apple zit vooraan in de populariteitscurve, en het is werkelijk de vraga of het bijvoorbeeld Samsung lukt met de Galaxies bij te blijven; de gebruikersreacties in de VS waren niet onverdeeld positief. De Motorola Xoom zou ook een kanshebben kunnen zijn, maar mist de distributie in ons land, tenzij een grote provider hier met een leuke deal komt. 

Het blijkt dat verschillen in bundel- en kostenopzet voor dit soort produkten in de markt erg belangrijk kunnen zijn. Verizon heeft met een iets andere en ogenschijnlijk betere deal dan AT&T toch flink wat klanten weten te trekken. 

Apple zelf claimt 15 miljoen iPad’s verkocht te hebben in 2010, dat zullen er tot de iPad2 misschien een 19 tot 20 miljoen worden, de oude iPad wordt nu voor 380 dollaar uitverkocht. 

Het gebruik van de iPad als eReader slaat ook heel goed aan, de goedkopere Amazon Kindle heeft het in aantallen beter gedaan (in de VS), maar heel veel gebruikers zien de iPad toch als een handige meenemer waar ze ook boeken op kunnen downloaden en lezen, er zijn nu meer dan 100 miljoen iBooks downloads en 200 miljoen accounts, dus ook daar zit de vaart er in. 

Dat apps maken voor iOS voor de ontwikkelaars, zelfs bij de heftige 30% heffing die Apple claimt, een goede zaak is, blijkt uit de 2 miljard dollar die in 2010 is verdiend door app ontwikkelaars door hun apps te verkopen in de AppStore. In 2011 zal dat zeker toenemen, nu ook de traditionele uitgevers van kranten en bladen steeds meer overstappen op apps om hun waren digitaal te slijten. Daar zit een gok in, want via gewone PDF’s en Paypal en andere micropayments is er een alternatief voor de uitgevers (zonder die 30%) maar Apple heeft wel de naam als platform.
 

De nieuwe iPad2 is zoals verwacht weer wat mooier, 33% dunner, 680 gram licht, daarbij niet onzuiniger en toch krachtiger door de Dual-Core processor en de A5 chip met dubbele CPU prestaties en grafisch negen keer sneller, is ook leverbaar in wit, favoriet bij de dames. Dat de batterijduur van 10 uur wat optimistisch is, moeten we voor lief nemen, de prestaties zijn duidelijk beter en dat kost gewoon stroom, dus technisch heeft men wel wat bereikt. 

Wat blijft zijn de Apple eigenaardigheden, een eigen stroomconnector, een vreemde HDMI connector, waarvoor dan weer een adapter (39$) nodig is, maar vooruit, de retailer wil ook wat verdienen aan dat soort dingetjes. 

Op de iPad2 komt ook iOS 4.3 (voor de overige Apple meeneem producten via download) Deze nieuwe versie zal als een gratis update beschikbaar komen voor de oudere iPhone, iPad of iPod Touch. Nieuw zijn de hotspot functionaliteit, een soort WiFi repeater naar andere iOS-devices (net als Android) en een nog snellere browser. 

De personal HotSpot mogelijkheid is handig, want zo kun je een dataverbinding via een iPhone 4 gebruiken om bijvoorbeeld via je iPad 2 middels Wifi toch te kunnen internetten. Ook andere devices kunnen een HotSpot verbinding krijgen via Wifi connect, Bluetooth en USB. De  verbinding is beveiligd met een wachtwoord. 

De Nitro Javascript engine van de Mac computers is nu deel van de WebKit. WebKit is onderdeel van Safari en zo wordt die browser nog sneller zelfs bij complexe websites. De interface is ook weer verbeterd, maar mist nog Flash. De camera’s voor en achter maken natuurlijk leuke dingen mogelijk, FaceTime bellen met beeld, PhotoBooth komt er ook op, de iPad 2 kan zelfs 9 videos tegelijk laten zien. 

De iPad is nog geen echte spelconsole, maar recreatie staat hoog in het vaandel en de user –interface met bewegingssensor en impact-gevoelige touch-screen biedt leuke innovatieve mogelijkheden. Muziekmaak app GarageBand van de Mac is er nu ook voor de iPad. Allerlei muziekinstrumenten zijn (na) te spelen, bij drummen voelt de iPad 2 weet hoe hard je op je drum slaat. 

De beginner kan snel en quasi professioneel gitaar spelen met Garageband Smartguitar,  instrumenten-tracks zijn te mixen, muzikale creaties al la iPad en dat voor 4,99 dollar. 

iTunes Home Sharing biedt de optie alle gedownloade muziek en video via het eigen lokale Wifi netwerk te bekijken en beluisteren, dus de de iTunes bibliotheek op PC of Mac streamen naar een iPad, iPhone of iPod Touch. 

Verkiezingen onduidelijk 

4 maart De provinciale staten verkiezingen zijn voorlopig onbeslist geeindigd, de coalitie heeft misschien wel niet de meerderheid, het handmatig tellen van de stemmen duurde langer, verder hangt het van het stemgedrag van de statenleden af, een zeer ingewikkelde ruilhandel met zeker rond de PVV misschien weglopende statenleden, hoe de eerste kamer en daarmee de steun voor het gedoogkabinet er uit gaat zien. Wel kan de zetel voor de 50Plus partij misschien als pro-Wilders gezien worden. In iedere geval is Wilders niet de grote winnaar, eerder is de PvdA overeind gebleven met brekebeen Cohen dan toch als leider bevestigd, de Afhanistan keus lijkt belangrijk, maar heeft aan de andere kant GL niet echt geschaad, D66 is wel weer helemaal terug. We gaan zien welke statenleden fout gaan stemmen en misschien de colaitie toch aan 38 zetels kan helpen. In ieder geval is de opmars van Wilders iets afgeremd, als Wilders wel was doorgestoten, zou dit kabinet zeker blijven zitten, omdat dan de oppositie het risico van een verkieizng niet zou durven lopen. 

Nieuwe spelcomputer Nintendo in Japan te koop 

27 febr De nieuwe 3DS driedimensionale spelcomputer van Nintendo is te koop in Japan, er waren lange rijen, soms 1500 mensen wilden een 3DS hebben. De 3DS staat tegenover de nieuwe Sony PSP2, die meer op een tablet begint te lijken en biedt een heel bijzondere 3D ervaring, zonder bril. Door de camera inde 3DS wordt de oogpositie van de speler gevolgd en wordt een aan die positie aangepast perspectief getoond, een kleine verschuiving in de stand van de 3DS doet dat beeld veranderen en geeft zo de illusie van een 3D beeld. Nintendo gaat hiermee een hele nieuwe richting uit in games en wil hiermee de teruglopende verkopen weer opvijzelen. In Europa en de Verenigde Staten komt de 3DS volgende maand op de markt. In Nederland is hij vanaf 25 maart te koop. De timing van de nieuwe 3DS valt samen met de GDC Game developers conferentie in San Francisco, die de 28 begon, en waar duidelijk moet worden, in hoeverre developers kiezen voor deze nieuwe uitdaging. Die steun is essentieel, de 3D generatie games in deze vorm kunnen een nieuwe golf game-ethousiasme veroorzaken, maar dat hang ook af van de voorwaarden en de technische moeilijkheden en voorzieningen, en hoeveel steun Nintendo gaat geven. 

Cyberspace Security Raad 

25 Febr In tegenstelling tot elektriciteit is internettoegang geen primaire levensbehoefte. Maxime Verhagen heeft gesteld, dat internet geen primaire levensbehoefte is, in het kader van voorgestelde wijzigingen van de telecomwet. Het is belangrijk, maar minder essentieel voor het dagelijks functioneren. Daarom mogen isp’s wanbetalers blijven afsluiten, terwijl dat bij aanbieders van elektriciteit anders ligt. Maar dan Cyberspace Security, daar is een nota over die rammelt. 

Het kabinet heeft plannen, maatregelen en organisaties aangekondigd om de veiligheid van internet te bevorderen. Dat behelst een aantal maatregelen, die logisch en verantwoord zijn, de probleemgebieden worden aangeduid en doelen en initiatieven geformuleerd. Daarbij valt op, dat men veel mooie plannen heeft, indrukwekkende namen geeft aan bijvoorbeeld het coördinerend centrum instituut en de Cyber Security Raad, maar erg leunt op wat het bedrijfsleven en private partijen kunnen inbrengen. Het optuigen van nieuwe instanties en het versterken van bestaande organisaties kan echter niet verhelen, dat dit vrij nieuwe gebied iedere keer weer voor verrassingen zorgt en dat dus vooral flexibiliteit van belang is. Hoe complexer de afweer-organisatie, hoe kwetsbaarder voor interne en externe verstoringen, de vernetting van het probleem, met veel connecties met private partijen, brengt risico’s met zich mee die niet goed worden aangeduid. 

De schaalgrootte van de plannen, met andere woorden, geven wel de illusie van grotere veiligheid, maar is kleiner, sneller en meer geconcentreerde expertise niet effectiever? Flexibilieit en echte geheimhouding is gebaat bij een kleine organisatie, zonder enorme bureaucratische afscherming van bijvoorbeeld tipgevers. In terrorismebestrijding blijkt de menselijke informant nog steeds het belangrijkst, eigenlijk geldt dat ook voor cyberspace, de eenling/zonderling vinden is ook een kwestie van psychologie en niet alleen van technologie. 

Het lijkt erop, dat het idee, dat ons land ook wat kan verdienen aan cyber-security in zekere zin dwars staat op het primaire doel van dit initiatief, security. Dat het ministerie van EZL&I hier in mee praat, is misschien minder verstandig. Security bedrijven en organisaties, en dat is een behoorlijke bedrijfstak, hebben primair geen belang bij veiligheid, hun business groeit door onveiligheid. Er is dus een interne belangentegenstelling. De nadruk op samenwerking met providers, onderzoekers, security bedrijven en de private sector met liever zelfregulering dan repressie en opgelegde maatregelen klinkt liberaal en ondernemersvriendelijk, maar veiligheid is geen “level playing field”, een kreet die iets te vaak opduikt in de strategienota. Als er al sprake is van afweging tussen vrijheid en veiligheid, dan komt het belang van de burger in deze opzet niet uit de verf, over representatie van de klant, burger en cybercrime slachtoffers in de Cyber Security Raad geen woord. De openheid van internet, waar men op hamert, is een tweesnijdend zwaard, dat de burger vroeg of laat z’n in alle vrijheid van meningsuiting weggeven privé-informatie kan tegenkomen laat men in het midden. 

De aanpak van deze nota en de maatregelen is verder typisch een terugkoppelingsverhaal, er gingen dingen fout, die gaat men aanpakken, maar echt naar de toekomst kijken, het gevaar van een overheid die de vrijheid en de zogenaamde openheid misbruikt of kan misbruiken als middel voor repressie en het aanzetten tot angstdenken komt niet aan de orde. 

Zoals uit de trendrapportage (rapport Faber van 2010) al bleek, is de focus op repressieve maatregelen, het aanpakken van misstanden, meer afscherming van kwetsbare systemen, maar daarmee ook verdere aantatsing van de privacy. Een overheid, die en masse toegang heeft tot vertrouwelijke informatie, en Nederland gaat in afluisteren, scannen en opslaan al veel verder dan andere landen, draagt niet bij aan het vertrouwen, waar de nota over praat. Bovendien maakt koppeling van bestanden uit zowel overheid als private partijen als providers de kwetsbaarheid alleen maar groter en de aantrekkingskracht op de diverse “freeriders” om dat aan te vallen alleen maar groter. Dit plan geeft veel energie aan een tegenpartij, die daardoor alleen maar groter wordt. Veel maatregelen zijn nodig en nuttig, maar een voorzichtige ethische afweging mist in het geheel. Het noemen van hacktivisme is wel actueel, maar op de ethische vragen rond cyberspace morality wordt niet ingegaan. Het span veiligheid-vrijheid wordt niet gerelateerd aan de onderliggende doelen, zoals maximaliseren van het menselijk geluk, de overheidstaak als menner van dat span komt niet uit de verf, behalve in repressieve zin. 

Identiteit is het grote probleem van cyberspace, wie is wie en waar, het beperken van de anonimiteit (en dat staat weer haaks op privacy) zou meer aandacht hebben kunnen krijgen, het invoeren van een digitale burgeridentiteit en het beschermen daarvan zou een prioriteit moeten zijn, maar vraagt weer zeer duidelijke ethische stellingname. 

Een belangrijke vraag, die in deze plannen niet aan de orde komt, is ook of een nationale internet-stopknop nodig of wenselijk is. Die discussie wordt nu gevoerd in de VS en elders en tenminste een studie aankondigen naar deze optie zou ook hier op z’n plaats geweest zijn. 

Ook gaat de nota niet specifiek in op de cloud problematiek, waarbij data en applicaties overal en nergesn en dus in principe buiten de EU kunnen staan, gebackupped worden en daarmee dus de rechtsmacht over wat er met die data gebeurt op z’n minst onduidelijk wordt. Een duidelijke handhaving-aanpak van het principe dat privacy-gevoelige en anderszins (economisch) gevoelige data niet buiten de EU mogen worden opgeslagen, ontbreekt. 

Cybercrime en Cyberwar zijn begrippen, die steeds vaker in het nieuws opduiken en ook veel burgers weten door spamoverlast, virussen, pogingen om bankgegevens en dergelijke aan hen te ontfutselen wel dat de automatisering niet alleen gunstige dingen heeft meegebracht. De Stuxnet malware, die op internationale schaal als botnet in een semi-cyberwar opzet procesautomatisering bedreigt en de recente aanval op de website Overheid.nl zijn tekenen dat cybercrime een groeiende bedreiging is, ook het hacktivisme rond Wikileaks en de kraakbaarheid van de OV-chipkaart heeft veel beroering gegeven en het platleggen van Internet in Egypte tijdens de omwenteling heeft ook wereldwijd de aandacht gevestigd op de zwakke kanten van internet en cyberspace. In 2010 verscheen al het rapport Faber, waarin werd aanbevolen via vergaande “profiling” de Cybercrime problematiek aan te pakken. Dat rapport werd niet goed ontvangen, maar gaf wel een breed overzicht van de probleemgebieden. Nu gaat men qua opsporing en handhaving toch maatregelen nemen, onder regie van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Vanaf begin volgend jaar heeft Nederland een Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Overheid en bedrijfsleven gaan zich daarin samen tegen internetcriminaliteit weren. Het zal zich verder bezig gaan houden met incidentafhandeling en crisisbesluitvorming en bredere samenwerkingsverbanden, zoals met AIVD en MIVD. Het NCSC, een uitbreiding van het huidige Govcert.nl, is een onderdeel van de Nationale Cyber Security Strategie die door minister Opstelten naar de Kamer is gestuurd, mede namens zijn collega’s van EZL&I en BZK. Naast het NCSC komt er ook een Cyber Security Raad waarin partijen uit zowel overheid als bedrijfsleven zijn vertegenwoordigd. Gezamenlijk zullen zij zich richten op het tegengaan van ICT-verstoringen, maar vooral ook op de bestrijding van spionage, misdaad, vandalisme en terrorisme via het internet. Er zijn ook een aantal punten waarop de regelgeving zal worden aangescherpt. Zo moet bijvoorbeeld tachtig procent van de vitale organisaties in het openbaar bestuur en Openbare Orde en Veiligheid eind 2011 jaar beschikken over een continuïteitsplan dat een antwoord biedt op grootschalige electriciteits- en ICT-verstoringen. Ook komt er een meldplicht voor datalekken in de telecomsector. 

Tweesnijdend zwaard 

24 febr. De omwentelingen in de Arabische landen zouden mede te danken zijn aan de moderne media en internet, maar in bijvoorbeeld Iran gebruikt het niet omvergeworpen regime Facebook en internet-verkeer om tegenstanders te traceren en op te pakken. 

De door Hillary Clinton geprezen moderne internet en mobiele media zouden goed zijn voor de democratie, maar dat is maar betrekkelijk, want de VS zelf willen een totale internet-stopknop, zogenaamd om cyberaanvallen af te kunnen slaan. Ook behoudt de VS zich het recht voor, overal en altijd haar normen en waarden en de inbreuken daarop wereldwijd aan te kunnen pakken, een soort cyberimperialisme dat paradoxaal staat tegenover het gejuich over “vrij” internet en democratie. Nu blijkt, dat niet alleen in Egypte, maar ook in Birma en andere landen vrij makkelijk de stop uit het hele internet-verkeer getrokken kan worden en de telecom bedrijven in staatshanden medewerking verlenen aan het traceren van “subversief” verkeer en sites, kan datzelfde internet zeer gevaarlijk zijn. Net zoals in WOII de bevolkinsgregisters de basis waren voor de Jodenvervolging, kan nu emailverkeer, chatberichten, tweets en posting op b.v. Facebook gebruikt worden om tegenstanders van het regiem te traceren, in Iran zijn al cyberactivisten onthoofd. Deze schaduwkant van internet, de digitale schaduw, is een dreigend gevaar, mede omdat content in principe eeuwig bewaard kan worden en vaak ook wordt, en dus jaren later iemand in het nauw kan brengen. Ook in Nederland gebruiken niet alleen werkgevers, maar ook de overheid al social media sites als LinkedIn, Hybes en Facebook om naspeuringen te doen, bijvoorbeeld naar wat uitkeringstrekkers uitspoken. 

MWC 

18 febr Het Mobile World Congres is weer voorbij (en komt niet naar Amsterdam in 2013) en in de overvloed van aankondigingen, nieuwe connecties, nieuwe hardware en diensten de grote lijnen herkennen is niet gemakkelijk. Ieder bedrijf vindt z’n eigen nieuwtje van wereldbelang, de persberichten zijn meestal zeer eenzijdig, de commentaren van de journalistiek veelal getint door sensatiezucht en gadgetterij. 

Wat opvalt is dat het hele mobiele veld convergeert naar enerzijds kleinere smartphones, gewoon weer zakdingetjes die natuurlijk sneller, mooier en beter zijn, en anderzijds het nieuwe tablet-format omarmt, maar qua diensten nog geen grote differentiatie vertoont en vooral meer van hetzelfde biedt. De industrie is wel bezorgd over de capaciteitsproblemen die al die smartphones veroorzaken, files en vertragingen zijn nu al een probleem, de bijna een half miljard nu al verkochte smartphones en de massale overstap naar mobiel internetten is soms te veel voor de netwerken van telecombedrijven. 

Van PC naar tablet 

Er is sprake van een overgang qua gebruik. Wat men vroeger thuis op de PC deed, ging eerst over naar de laptop, dat werd mobiel en sluipt nu naar de tablets en smartphones. Of het al zover is om de PC voor dood te verklaren, iets waar de uitgaande Google chef Eric Schmidt op doelde, is de vraag. Hij verwacht dat LTE een nieuwe golf applicaties gaat veroorzaken, en daarmee nog meer diensten, commercie en business, maar dan wel op snelle mobiele devices. Schmidt werd bijna profetisch, hij zag de cloud als een grote “unifying force” voor alles, een device-agnostische (apparaat-onafhankelijke) ruimte waarin “you really can do magic”. Schmidt zei “everything’s changing again” maar om een total nieuw ecosystem. Vooral sociale netwerken gaan voorbij de normale communicatie helpen om toevalstreffers en toevallige contacten te scheppen, zo’n “serendipity platform” gaat, als de gebruikers daar toestemming voor geven, nieuwe connectives leggen. Het klinkt een beetje als georganiseerde synchroniciteit, en bijna religieus, dergelijke techo-paganistische kretologie doet me denken aan John Barlow’s infotheïstische “Declaration of Cyberspace Independence” uit 1996. Schmidt stelde dat de strategie van Google neerkomt op dienstverlening “to make our offerings better through using social information.” Hij noemde NFC near-field communication een “mega-scale opportunity” en verwacht dat e-commerce en betalingsmodellen door gepersonaliseerde informative nog een grote ontwikkeling zullen doormaken, “location, personalisation and advertising” zijn de drijvende krachten. 

Er zijn overigens genoeg ergonomische en veiligheid argumenten om de PC toch een plek te gunnen, maar het tekende de sfeer in Barcelona, waar men maar blijft geloven in groei, innovatie en vooruitgang. Dat feitelijk, afgezien van de smartphone golf, mobiel voor veel Westerse markten het verzadigingspunt heeft bereikt en het alleen maar gaat om een platform-overstap wil men niet horen. Dat die platform overstap ook een verplaatsing van gegevens en software naar de cloud en apps betekent is wel duidelijk, in hoeverre dat ook nadelen heeft zoals voor betrouwbaarheid, integriteit en toegang tot gebruiksgegevens laat men in de lucht hangen. 

Google  

Qua platforms was Android natuurlijk het meest zichtbaar, Apple’s iOS was er vooral als basis voor apps en accesoires (Apple zelf was er niet), en Windows Phone 7 vooral een luchtballon die nog opgeblazen moet worden. Android was overal, al wordt er nu wel toegegeven dat de 2.2 versie niet helmaal lekker4 draait op tablets, daar moet 3.0 Honeycomb het gaan maken. Google gaat iTunes achterna en komt met een muziekdienst voor het mobiele besturingssysteem Android . Google heeft met de daaraan gekoppelde Google One Pass betalingsoptie via Google Checkout niet alleen een alternatief voor content-download marketing, maar gaat dat ook veel goedkoper doen, men vraagt maar 10% commissie voor content, terwijl Apple vasthoudt aan 30% en daarmee mogelijk de uitgevers naar Google jaagt. Die willen niet te veel marge kwijt en vooral zeggenschap over hun abonneegegevens, waar Apple niet aan wil voor de iApps. Apple probeert haar positie op de download markt te beschermen, kreeg kwestie met uitgevers over digitale diensten als deel van een print-abonnement en deed wat water bij de wijn, maar Google’s initiatief hakt daar fors op in en kan Android een stevige duw omhoog geven. Eenvoudige betalingsmodellen gaan in 2011 ongetwijfeld de hele uitgeefwereld en dus de online marketing van muziek, boeken en kranten veranderen, Paypal van EBay stapt ook over op micro-payments en nu Google ook meedoet zal Apple met meer concessies moeten komen. 

ICT paniek 

15 febr In Amsterdam is weer paniek, de hele ICT en de reddingsopertaie ligt stil, het blijkt een zootje met te veel verschillende applicaties en geen overzicht, wethouders hebben zitten slapen, ik vraag me af of ze Van Poelgeest er nu eens uit gaan gooien, die kostte Amsterdam al genoeg ellende. Maar ook de OV Chip blijkt kraakbaar en manipuleerbaar, te goedkope technologie blijkt kwetsbaar, maar gratis reizen is in de crisis misschien een grandioos gebaar om het probleem op te lossen. 

Nokia ommezwaai 

13 febr Nokia maakt, via de nieuwe topman Elop die van Microsoft afkomstig is, een dramatische zwaai richting Windows Phone 7 en dus Microsoft, net aan de vooravond van de belangrijkste mobiele beurs WMC in Barcelona. Het zat er natuurlijk in, een topman van Microsoft die Nokia gaat redden en dan maar teruggrijpt op z’n oude relatie. De Finse mobieltjesfabrikant Nokia en softwaregigant Microsoft gaan intensief samenwerken. Dat hebben de ondernemingen vrijdag gezamenlijk bekendgemaakt. Nokia maakt voortaan gebruik van het besturingssysteem van Microsoft voor mobiele telefoons. Het Finse concern en de softwaregigant gaan ook nauw samenwerken om nieuwe mobiele producten te ontwikkelen en in de markt te zetten. Verder zullen de smartphones van Nokia gebruikmaken van de zoekmachine Bing van Microsoft. 

In zekere zin was Nokia wel gedwongen tot een grote stap, het bedrijf verloor zienderogen marktaandeel en vooral status in de smartphone markt, vasthouden aan het eigen Symbian bij toenemnde concurrentie van Android, Blackberry en Apple was geen optie meer. Nokia is een ook qua cultuur erg Fins bedrijf, vooral groot geworden met mobieltjes, waar openheid, innovatie en intern overleg niet afwezig waren, maar een bepaalde kleur had. Nokia had een zekere eigenzinnigheid die jarenlang goed heeft gewerkt, maar in de globale concurrentieslag in de verzadigde mobiel-markt niet meer voldoende was. Elop ging daar in z’n persconferentie op 11 febr. ook niet aan voorbij, bureaucratie en een ingeslapen management vroegen om een cultuuromslag en niet helemaal onbegrijpelijk keek hij naar Microsoft. Dat is, zonder dat hij dat zo aangaf, eigenlijk voor wat betreft de mobiele markt in eenzelfde positie als Nokia geraakt, namelijk volgend en niet meer leidend. Microsoft moet ook aanzien dat Google, Apple en Blackberry in smartphones en mobiele devices blijkbaar veel beter begrijpen wat de markt wil, en Microsoft feitelijk de grip op de markt verloren heeft. Te veel halfhartige mobiele initiatieven, te weinig samenwerking met fabrikanten en telecom-bedrijven, en te lang vasthouden aan wat toch in wezen een “proprietary” OS is, ook voor Microsoft is de mobiele markt een pijnlijk avontuur. Misschien wat minder dan voor Nokia, dat geen andere grote cash-cow heeft dan de mobiele markt, en in het aangezicht van de marktsituatie wel moet springen, maar Microsoft moet ook zien dat met name in de tablet-markt ze terrein verliest en dat mobiel steeds meer de desktop verdrijft. 

Door de aangekondigde samenwerking krijgt Microsoft dus een behoorlijke stimulans voor Windows Phone 7, geeft Nokia zijn softwareontwikkeling deels uit handen, maar blijft het probleem van het “open” platform. Ook zal de impact voor de Noord-Amerikaanse markt, waar Nokia relatief zwak is, relatief gering zijn. De hoop is natuurlijk dat Nokia ook daar beter zal gaan draaien, maar ju ist in de VS is de combinatie van allernieuwste hardware, operating software en applicaties plus een apps/content interface en een deal met een grote telecom-aanbieder bepalend voor marktsucces en daar heeft Microsoft zeker voor mobieltjes niet mee kunnen scoren. Bovendien zijn er andere hardware partners zoals HTC, Samsung en LG die ook gepaaid moeten worden door Microsoft, dat zich geen eenzijdige deal met Nokia kan veroorloven. 

In feite wordt de deal met Microsoft pas marktbepalend als men met verrassende betere en nieuwe devices komt, die Apple en Android in de schaduw stellen. Maar ook dan is de relatie met de telecom-aanbieders van groot belang, de ophef over het nu door Verizon aanbieden van een iPod 4 deal (tegenover AT&T) maakt duidelijk dat de consument niet alleen een hip dingetje wil bezitten, maar ook gebruiken en de problemen met bellen via de iPod bij AT&T zijn nu voor Verizon een opsteker, al loopt het nog niet storm voor een (CDMA, dus niet universeel bruikbare) Verzon iPhone, veel Apple-fans hebben al een deal bij AT&T lopen. In de  VS gaat deze zomer de overstap naar 4G spelen, met nog snellere datacommunicatie, video-telefonie en videostreaming, dat is nu de grote uitdaging, ook voor de hardware naast de mogelijkheden voor hele nieuwe diensten. 

Kerstverkopen 

10 febr Het duurt altijd even, maar nu komen de echte verkoopcijfers van de kerst binnen en dat valt niet mee, zeker niet in Europa. In Engeland werden er het vierde kwartaal volgens Gartner maar 3.7 miljoen PC’s verkocht, dat is 2,7% minder dan in 2009 en in geld is het nog stukken slechter. 

Over het hele jaar realiseerde men in Engeland nog een 5.4 procent groei. Dat kwam door de onzekerheden in de economie en de werkeloosheid, met stelde aankopen uit of was gewoon zuinig, stelde Ranjit Atwal van Gartner. Verder verliest de PC terrein aan andere CE-produckten zoals smartphones en tablets en is er weinig nieuws, het gaat om vervanging met wel wat snellere, maar verder weinig opzienbarende hardware. Ook de zakelijke markt in Engeland ging 3,1% omlaag voor PC’s, men rekt de gebruiksduur van bestaande PC’s steeds verder op. HP is in Engeland nr 1 met 23,1% (groei vanaf 18,9% in 2009 Q4), Acer met 16,7% (wat terugval door netbooks), Dell met 16,4% zowat vlak en Toshiba met 8,5% wat terugval. Apple is nu vijfde met 6,2% marktaandeel, dat was 5,4% een jaar geleden. Vooral de MacBook Air deed het goed. 

Ook in Frankrijk stoomde Apple op naar de vijfde plaats, in een PC-markt die 5,2% kromp in Q4, en over het hele jaar 10% groeide. Daarmee wordt weer duidelijk, dat het vierde kwartaal tamelijk rampzalig was, de klap kwam hard aan na een verder redelijk jaar.  De consument kocht 14% minder PC’s in Q4, de verschuiving naar laptops en mobiele devices ging door, dat is nu 67% van de PC markt in Frankrijk. All-in-one models deden het nog het beste. De zakelijke markt in Frankrijk groeide wel met 10%, mede door overheidsprojecten. 

Wikipedia 

Ik strijd al jaren tegen wikipedia, met Jaron Lanier ben ik van mening dat dit soort systemen leiden tot een quasi-autoriteit, die in wezen niets anders is dan digitaal maoisme, de kleine man legt als digitale aanhouder  z’n middelmatige wil op aan het geheel. 

Zoals altijd, baseer ik die mening op persoonlijke ervaringen. Al jaren zijn een aantal mensen bezig mijn lemma Luc Sala steeds maar weer zodanig aan te passen, dat een zeer beperkt en zelfs negatief beeld ontstaat, informatie over mijn brede activiteiten niet alleen op IT gebied, maar ook elders worden consequent weggehaald en als ik zelf iets wijzig, mag dat niet wat je bent betrokkene. Dit is al eerder gebeurd met anderen, maar daarmee wordt Wikipedia dus een platform voor smaad, laster en misinformatie. Het is eigenlijk tijd eens wat van die prutsers die rommelen op deze manier, voor de rechter te dagen, de wikipedia organisatie zelf geeft niet thuis. Wikipedia is dus oncontroleerbaar en gevaarlijk, en iemand die daardoor getroffen wordt kan er niets aan doen, dat is geen democratie, dat is de macht van de minkukels. Het zogenaamde freerider principe uit de filosofie wordt hier pregnant duidelijk, bij gebrek aan centrale autoriteit die normen en waarden bewaakt. De zogenaamde vrijheid van Wikipedia is dus een ongeremde vrijheid, die anderen (kan) schaden. Zie www.lucsala.nl/klikrecht.htm 

Game-ification en Loyalty 2.0 

31 jan Loyalty 2.0 De klant aan je binden is ook in cyberspace het devies  Het hippe modewoord op internet en in de media-wereld is game-ification. 

Het is een begrip van T. Chang dat door o.a. Jesse Schell bekendheid verwierf (zie youtube, zeer interessante TED lezing). 

Game-ification en Loyalty 2.0, ook wel Badge-ification is een trend die met het opduiken van spelformaten en virtuele beloningen zoals badges, eretitels, goud en platinum vermeldingen en beloningen in natura of kortingen van doen heeft. Het snel populair wordende Groupon, waarmee men lokaal kortingen kan verwerven, rukt snel op, in Amsterdam kun je als Grouponner al op veel plekken goedkoper uit zijn. Foursqaure, dat vaak naar dezelfde plek gaan beloont, werkt vanuit dezelfde gedachte. 

Spelletjes rukken op, het is een soort olievlek, honderden miljoenen Facebookers die Farmville spelen is nog maar het begin, de alomtegenwoordigheid van internet maakt het spelen van casual games, MMO’s, Skill en Fantasy games, social games en gokspelletjes overal en altijd mogelijk. Games zijn er in allerlei varianten en steeds vaker worden ze gebruikt voor promotie of lead-generation, organisaties en bedrijven die op zich niets met games van doen hebben gebruiken games om zich te profileren. 

Computer games en games in het algemeen worden steeds vaker gebruikt, ze betrekken de kijker/surfer/klant meer bij het aangebodene, triggeren de competitie-instincten en voeden het erbij horen gevoel. Door media-goeroes als Jesse Schell wordt dan gesproken over Game-ification, hij ziet dat spellen en spelachtige constructies steeds meer ons leven gaan bepalen, via zgn. badging (reputatie zichtbaar maken), bonus-methoden, punten, rewards (denk aan airmiles) en in het algemeen virtueel-reel koppelingen, dus vanuit de spelomgeving kan men echt geld, echte voordelen en echte reputatie binnenhalen, en omgekeerd. Een opzet als Foursquare, waarbij herhaald bezoek aan een specifieke locatie de basis kan zijn voor een loyalty programma en men zelf de web-burgemeester van bijvoorbeeld een bar of restaurant kan worden, maar ook kortingen kan scoren, illustreert hoe virtueel en reëel elkaar helpen, want het genereert meer bezoek, meer trouw aan de lokatie en dus geld. 

Game-ification van allerlei activiteiten levert meer site- of brand-loyalty op, verhoogt de betrokkenheid en dus de bereidheid te investeren/betalen, en kan zelfs het consumentengedrag ingrijpend veranderen, om nog maar niet te spreken over subliminale en dieptepsychologische beïnvloeding, Apple is een prachtig voorbeeld met verplichte icoontjes, het us-them thema en het Apple-tribe gevoel. 

Dit gaat veel verder dan het platte verkopen van spullen of diensten, game-ification van de gezondheidszorg, met rewards voor ezxercise, sport, ontspanning, medische check-ups, gezonder eten is duidelijk een trend. Verzekeraars of de overheid kunnen hier gedragsveranderingen bewerkstelligen door “gezonde” activiteiten te belonen met lagere premies of belastingvoordelen. 

Het draait er om de real-life ervaringen een spel-karakter te geven, kopen of bezoeken wordt een spel, met een spelopdracht, targets en een rangschikking, met meerdere levels en een “reward potential” in termen van aanzien en harde voordelen zoals korting of specials. Omgekeerd zien we in computergames steeds meer links naar de realiteit, er komen advertenties en links in spelletjes, er is zelfs een hele categorie en branche ontstaan die men advergames noemt. Game-designers verdienen soms meer aan de links en “leads” naar b.v. credit-card aanbieders of e-marketeers dan aan directe betalingen voor het spel via abonnementen fo de verkoop van virtuele goederen. Dat laatste neemt ook steeds toe, een betere avatar of een hoger spelniveau is business geworden, betaald met virtueel spelgeld, dat echter ook omgezet kan worden in harde valuta. 

Nu is het principe van voordeeltjes, sparen, punten, airmiles natuurlijk al veel ouder, wie knipte niet de bonnetjes van de Douwe-Egbertspakken dertig jaar geleden, verzamelde punten en plakte spaarkaarten. Dat gaat allemaal digitaal en met websites, aanlokkelijke thema’s en amusante spelletjes, maar het idee blijft de binding van de klant. De combinatie van tastbare en fysieke acties met spelletjes, status-badges en virtuele beloningen is echter karakteristiek voor Loyalty 2.0. 

In dit alles zit ook een les voor de retailer, die kan meedoen met dergelijke akties van distributeurs of vendors, maar ook z’n eigen opzet maken. Begin eens met een oplopend kortingspercentage, voor iedere keer dat men iets koopt komt er een procentje bij (tot 10 maximaal oid) en maak daar een leuke email cmapagne voor, met een beloning voor de eerste klant die reageert.En je klanten uitnodigen voor een spelletje in 3D met weer zo’n compettie-element, het werkte vroeger voor de friettent op de hoek, waarom anno 2011 niet via een internet-oproep? 

Overheid en visie 

28 jan ICT en overheid, het is een soort gokspel met vooral verliezers, want wie betaalt uiteindelijk voor de ellende en het afblazen van stemcomputers, C1000 politiecommunicatie, politie-automatisering, patiëntendossiers, rekeningrijden en nu weer de OV-chipkaart? Ik heb zelfs het idee, dat de belastingdienst ergens in 2010 gigantisch onderuit is gegaan en een oude backup heeft moeten gebruiken, want ik krijg voor verschillende bedrijven totaal achterhaalde gegevens, tenaamstellingen etc. voorgeschoteld. 

Aan alle kanten gepruts, missers, budgetoverschrijdingen, het werkt niet of nauwelijks, er is geen overzicht, geen visie, en de oplossingen zijn pleisterwerk, fundamenteel blijft het probleem. 

Ik denk dat het tijd wordt dat er fundamenteel een visie ontwikkeld wordt waarin de rol van ICT in de hele maatschappelijke ontwikkeling in beeld wordt gebracht, niet met allerlei vage scenario’s en prutsmaatregelen, maar werkelijk kijken naar wat ICT en Cyberspace betekenen en al teweeg gebracht hebben. Dat is deels een ethisch-filosofische en sociaal-psychologische kwestie, deels zullen we de basis van de cybernetica en met name wat transparantie en steeds kortere terugkoppeling betreft moeten analyseren. Zo’n analyse moet bovennationaal worden aangepakt, maar waarom kan dit land met Spinoza en Grotius als ankers en een reeks internationale gerechtshoven, daarin niet de leiding nemen? Het is tijd voor een nieuwe ronde “verlichtingsdenken” en ik vrees dat we dan heel wat stokpaardjes van de twintigste eeuw zoals rationeel materialisme, de soevereiniteit van de vrije markt en de illusie van de Homo Economics, het neo-liberalisme, de privatiseringsdrang en de anti-monopolie tendenzen kunnen vergeten. De manier waarop de mens, de economie en de natuur werkt is blijkbaar toch iets anders dan wat we twee eeuwen hebben aangenomen, hou dan op met symptoombestrijding. 

De ontwikkelingen gaan namelijk heel snel nu, Wikileaks is pas de eerste slag in de cyberwars, het ontbreken van een moraal of duidelijke wetgeving in cyberspace is evident en vraagt om maatregelen die verder gaan dan wat zelfregulering en het gebruiken van “vaste” hardware en fysieke identiteit om juridisch nog wat uit te kunnen richten. 

Privacy met als tegenhanger identiteit vormt het grootste probleem, want hoe pak je dat aan? Dat er gegevens zijn die aan de ene kant levensreddend en essentieel zijn, maar ook erg gevaarlijk bewijst het volgende hypothetische geval. Stel iemand met een behoefte aan een donornier kan gaat spitten in de patiëntendossiers, lokaliseert een potentiële donor en dan? Geld, geweld, blackmail, vul maar in hoe u dit zou aanpakken. 

Het virtualiseren van opslag, rekenkracht en programmatuur gaat zeer snel en gaat ingrijpende gevolgen hebben. Neem de Amazon dienst Elastic Compute Cloud EC2 waarmee scalable, pay-as-you-go compute capacity in de cloud mogelijk is, nu nog een gratis experiment, maar in de betaalde vorm goedkoper en handiger dan een eigen server ergens in het rek. Amazon laat het virtueel optuigen van eigen OS-systemen toe, een Linux mailserver, maar ook een virtuele telefooncentrale kan dan ergens in Ierland of op Togo draaien. Wie heeft dan zeggenschap over welke gegevens waar staan, wie er toegang toe heeft, welke overheid wel of niet iets mag opvragen. Nu kan iedereen zo’n virtuele dienst opzetten, maar je hebt er wel een stevig serverpark voor nodig en dan zijn Amazon, Google, Microsoft, Facebook en IBM logischer partijen dan Jansens Computerdienstje in Tietjerkstraveen. De duidelijke ontwikkeling naar nieuwe monopolies in cyberspace lijkt in dat opzicht eerder een chaostheoretisch attractor-fenomeen dan het gevolg van economische factoren en gaten in de wetgeving. 

De web-economie heeft eigen wetten, maar wat zijn die, hoe werkt het echt, waarom kiezen bedrijven voor deze of gene aanpak, welke rol zal de app-ificatie van recreëren, consumeren en ontspannen hebben, speelt retail of fysieke lokatie nog een rol? Diensten worden een globale commodity, je boekhouding kan net zo goed ergens in India worden afgewikkeld als om de hoek bij een achterkamer-boekhouder of een dure accountant, hetzelfde geldt voor de notaris en ook andere specialismen als medische zorg, advocatuur of psychotherapie kunnen met wat sensors en breedband overal worden verleend, misschien niet beter maar wel goedkoper en sneller. 

De wereld gaat veranderen, de badgeification en gameification van Jesse Schell, een ontwikkeling naar bonusmodellen en coupon-jagend consumentengedrag heeft al ingezet, maar wat betekent dat voor bijvoorbeeld de retail en de onroerend goed markt. Wie nu via Groupon, een coupon-aggregrator die leuke deals aanbiedt voor restaurant, hotels etc. gaat consumeren, doet al mee aan die trend en waarom zou je niet, we zijn toch al consumeervee, dat achter de marketeers aanloopt. Dat wil zeggen, de marketeers die het begrijpen, dat Steve Jobs nu weer ziek is zou in dat opzicht wel eens een ramp kunnen betekenen voor de CE en ICT-wereld. 

ICT-opleving 

25 jan Er blijkt weer vraag naar ICT-ers, uit Amsterdam komen berichten dat men duizenden ICT-jobs niet kan vullen, en nu vanuit het buitenland weer krachten wil aantrekken. Maar ook van elders zien we een toenemende vraag. In West-Duitsland, waar toch een behoorlijke werkeloosheid is, blijkt er een sterke vraag naar vakkrachten, ook in de ICT in de economisch sterkste gebieden, dus in Baden-W en NRW. 

DNA en Trends 2011 

18 jan Is Homeopathie nu toch te bewijzen? Die conclusie trek ik uit het nu rondzingende teleportatie experiment van befaamde bioloog en (voor de Aids-virus ontdekking) Nobelprijswinnaar Luc Montagnier. 

Bij een experiment met DNA is waargenomen dat de informatie van de DNA overgedragen is van een glas met echt DNA naar een met alleen maar water, door enzymreacties blijkt dan in het “lege” water ook DNA aantoonbaar. Er is sprake van een zwak EM-veld en verdunning, het geheel doet denken aan radionics, een diagnose en behandelingssysteem dat niet serieus wordt genomen door de wetenschap, maar in veel gevallen wel werkt. Men spreekt nu over quantumeffecten, maar in homeopatie werkt men al heel lang met een dergelijke overdracht. In mijn theorie over hypercommunicatie en DNA als antenne van de toekomst (zie www.lucsala.nl) is dit allemaal niet uitzonderlijk. Dat een vooraanstaand Nobelprijswinnaar hier mee komt, is wel erg belangrijk en kan veel sceptici overtuigen. Ik vrees echter, dat zal blijken dat dit effect niet bij iedere onderzoeker zal optreden, want Montagnier is nog niet toe aan het incalculeren van zgn. intentieveld effecten, die hierbij mogelijk een rol spelen. In ieder geval, de magie is terug, en wie gaat bewijzen dat sommige mensen ook zonder ze aan te raken computers en chips kunnen beïnvloeden? Er komen nog verrassingen aan, misschien is dit toch wel een 2012 effect! 

Iets anders, Nederlandse hackers uitleveren naar de VS, zou Amsterdam dan toch de cyberhoofstad van de wereld zijn? We zeuren hier veel over privacy, maar blijkbaar lukt het de echte hackers dus toch om onder de radar van alles te regelen. We zullen zien, Gongrijp is voorlopig hackerman! 

De IP revolutie rukt op, alle nieuwe auto’s hebben of krijgen een IP-adres. Dus iedere auto wordt volgbaar, maar hoever gaat die trend, IP-adres in je NIke-schoenen, je horloge met medische sensors, hoelang duurt het voordat we een chip met IP-adres ingeplant krijgen. 

Google Analytics slaat IP-adressen en surfgedrag op, en wel in de VS en nu protesteert de Duitse Overheid omdat persoonlijke gegevens wettelijk niet buiten het land of de EU mogen worden opgeslagen, dat is mede omdat privacy en zo in de VS wat anders wordt gezien. In feite wordt er al heel wat informatie via redundant backup ook in de VS kan staan. 

Wat digitale trends voor 2011 van Steve Rubel 

Attentionomics – Marketers begin to realize the value of attention and not just reach in driving conversion  

Digital Curation – The plethora of content will give rise to digital curators who can separate art from junk  

Developer Engagement – Marketers typically don’t try to court developers, but that’s all about to change <$[Strong> 

Transmedia Storytelling – If there’s one constant it’s that humans crave stories. Technology creates new expectations  

Thought Leadership – Companies recognize they must activate credible individual expert voices who can create content  

The Integration Economy – Social media efforts can no longer exist in fragmented, non-formal initiatives. They begin to integrate  

Ubiquitous Social Computing – As competition heats up mobile devices, consumers closer to being socially connected anywhere 

Location, Location, Facebook – If 2010 belonged to solely Foursquare, it’s likely that Facebook will rain on their parade in 2011 

Social Media Schizophrenia – Social overload is no longer a problem for tech mavens, but a broader population 

Google Strikes Back – Google proves that the best way to beat Facebook & Twitter is to do what they do best: index them to pieces 

Viva La Social Web Site – Businesses realize that integrating social functionality into their existing web sites is what users now expect 

CES tagging 

13 jan Leuke vondsten, die ook nog nuttig zijn, maken indruk. Op de CES kreeg een zgn. tagging device, waarmee de smart-phone een link krijgt met eigendommen (of personen) die een Bluetooth identificatie dragen, zoals een portfeuille, laptop, uit zichzelf of met een apart Bluetooth tagging apparaatje. 

Cobra’s new Bluetooth tracking system is powered by Phone Halo Technology that links a smartphone to a person or their tagged belongings. It functions as a two-way alarm and loss prevention device between Android, BlackBerry or iPhone smartphones and you or your valuable items, such as keys, laptop bags, purses, or other tagged items. The system pairs the downloadable smartphone app to the Bluetooth device, which is attached to an item that you want to protect. The software monitors the distance between the phone and tagged items and alerts the owner if the smartphone and the Bluetooth device become separated 

CES Tabletop 

12 jan De tabletop interface revolutie is op de CES echt doorgebroken, platte beeldschermen horizontaal gebruiken is de nieuwe trend. Heel lang was de desktop-metafoor met muis en toetsenbord de standaard manier van mens-computer interactie. Voor spelletjes waren er wat meer mogelijkheden, maar bijna twee decennia lang zaten we vast aan dat verticale beeldscherm en voor de meeste gebruikers de Windows of Mac desktop met icoontjes die uit de papieren bureau-wereld kwamen zoals een prullenbak en file-folders. 

Pogingen om met virtual reality brillen of spraaktechnologie de interface-aanpak te veranderen waren kortstondig nieuws, maar zijn blijven steken in niche-toepassingen. Dat gaat veranderen, een eerste duidelijke verandering kwam met het aanraakscherm, maar nu is er (beperkt) 3 D en gaat de hele gebruiksmodus van de computer op z’n kop. Een van de belangrijkste trends is dat men de mogelijkheden van een horizontaal of anders gericht scherm nu serieus neemt, de Apple iPad ontwikkelt zich steeds meer tot een tabletop-device, men legt het ding plat op de koffietafel en gaat alleen of met meerdere mensen surfen, spelen, emailen en daarbij draait de iPad naar de diverse gebruikers toe. Dat is een heel andere manier van werken en zal ook wel leiden tot een ander interface design, de aanpassingen gaan nog verder dan het wisselen tussen staand en liggend beeldformaat. Microsoft is al langer bezig met dat liggende formaat en tabletop computing, maar dat werd, anders dan de iPad, geen consumentensucces. Dat zou wel eens kunnen veranderen met de nieuwe Surface 2.0, de multitouch aanraaktafel van Microsoft, die op de CES-beurs in Las Vegas werd onthuld. De nieuwe utvoering is vrij dun, maar zo’n 10 cm. De multitouchinterface van de Surface is al behoorlijk aangepast aan horizontaal werken, en herkent niet alleen vingers en handen, maar ook objecten. Helaas blijft het een Windows 7 systeem, eigenlijk zou een compleet nieuwe interface beter passen, maar ik neem aan dat Apple hier wel mee komt, zodra ze beseffen, dat de iPad geen grote iPhone is, maar een heel ander gebruik stimuleert. Een ander voorbeeld van nieuw soort interface is de HUD ofwel heads-up dispaly, waarbij het beeld op de voorruit van de auto wordt geprojecteerd. 

Game-ification en Loyalty 2.0 

Spelletjes rukken op, het is een soort olievlek, honderden miljoenen Facebookers die Farmville spelen is nog maar het begin, de alomtegenwoordigheid van internet maakt het spelen van casual games, MMO’s, Skill en Fantasy games, social games en gokspelletjes overal en altijd mogelijk. Games zijn er in allerlei varianten en steeds vaker worden ze gebruikt voor promotie of lead-generation, organisaties en bedrijven die op zich niets met games van doen hebben gebruiken games om zich te profileren. Computer games en games in het algemeen worden steeds vaker gebruikt, ze betrekken de kijker/surfer/klant meer bij het aangebodene, triggeren de competitie-instincten en voeden het erbij horen gevoel. Door media-goeroe’s als Jesse Schell wordt zelfs gesproken over Game-ification, hij ziet dat spellen en spelachtige constructies steeds meer ons leven gaan bepalen, via zgn. badging (reputatie zichtbaar maken), bonus-methoden, punten, rewards (denk aan airmiles) en in het algemeen virtueel-reel koppelingen, dus vanuit de spelomgeving kan men echt geld, echte voordelen en echte reputatie binnenhalen, en omgekeerd. Een opzet als Foursquare, waarbij herhaald bezoek aan een specifieke locatie de basis kan zijn voor een loyalty programma en men zelf de web-burgemeester van bijvoorbeeld een bar of restaurant kan worden, maar ook kortingen kan scoren, illustreert hoe virtueel en reëel elkaar helpen, want het genereert meer bezoek, meer trouw aan de lokatie en dus geld. Game-ification van allerlei activiteiten levert meer site- of brand-loyalty op, verhoogt de betrokkenheid en dus de bereidheid te investeren/betalen, en kan zelfs het consumentengedrag ingrijpend veranderen, om nog maar niet te spreken over subliminale en dieptepsychologische beïnvloeding, Apple is een prachtig voorbeeld met verplichte icoontjes, het us-them thema en het Apple-tribe gevoel. Dit gaat veel verder dan het platte verkopen van spullen of diensten, game-ification van de gezondheidszorg, met rewards voor ezxercise, sport, ontspanning, medische check-ups, gezonder eten is duidelijk een trend. Verzekeraars of de overheid kunnen hier gedragsveranderingen bewerkstelligen door “gezonde” activiteiten te belonen met lagere premies of belastingvoordelen. 

Het draait er om de real-life ervaringen een spel-karakter te geven, kopen of bezoeken wordt een spel, met een spelopdracht, targets en een rangschikking, met meerdere levels en een “reward potential” in termen van aanzien en harde voordelen zoals korting of specials.  Omgekeerd zien we in computergames steeds meer links naar de realiteit, er komen advertenties en links in spelletjes, er is zelfs een hele categorie en branche ontstaan die men advergames noemt. Game-designers verdienen soms meer aan de links en “leads” naar b.v. credit-card aanbieders of e-marketeers dan aan directe betalingen voor het spel via abonnementen fo de verkoop van virtuele goederen. Dat laatste neemt ook steeds toe, een betere avatar of een hoger spelniveau is business geworden, betaald met virtueel spelgeld, dat echter ook omgezet kan worden in harde valuta. 

CES 

10 jan De belangrijkste trend op de CES is de stap naar desktop, zeg maar coffetable desktop gebruik van tablets, een heel andere manier van informatie benaderen en delen. De vloed tablets van alle grote merken maakt duidelijk, dat men wel inziet, dat een deel van de laptop markt naar de tablets verschuift, of men beseft dat de user-mode ook gaat veranderen, is de vraag. Ik zie dat als een belangrijke trend. Andere ontwikkelingen zijn natuurlijk 4G, Verizon gaat daar nu mee aan de slag, we gaan dat ook hier krijgen en dan is video on mobile haalbaar, maar ook videochatten. 

Verder is Google met Honeycomb 3.0 Android wel bezig, een zwaardere versie van dat OS in de wereld te schoppen, de oudere hardware en smartphones kunnen de eisen van Honeycomb niet aan, er moeten dus twee smaken Android komen en is dat wel verstandig? Natuurlijk, “refined multi-tasking, elegant notifications, home screen customisation en een quasi 3D experience” klinkt mooi en met Google Talk kun je video en  voice chatten met andere Android devices.Samsung, HTC en Motorola komen met tablets onder Honeycomb. 

Oudere blogs zijn ook nog te lezen. 

-Voor oudere blogs zie http://www.dealerinfo.nl/blog2.htm en http://www.dealerinfo.nl/blog3.htm 

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom