Cijfers: verschuiving in de tabletmarkt

Volgens het Amerikaanse NPD DisplaySearch Reports gaan er in 2013 meer tablets dan notebooks verkocht worden. Met een zeer behoorlijk groei tot 240 miljoen stuks gaat de tablet markt in 2013 maar liefst 64 % meer units verkopen. Dat is flink wat meer dan de notebook markt, die er 207 miljoen gaat scoren.

De tablet markt is wel aan het veranderen, de 7 en 8 inch formaten rukken op en zullen in 2013 al 45% van de tablet markt (108 miljoen stuks) vormen. De 9,7 inch formaten (de iPad) moet het doen met 17% marktaandeel.

Wereldwijd zijn er ook grote verschuivingen. China, waar men eerst een wat tragere acceptatie van de pads zag, gaat nu volgens NPD wel door. Met zelfs nog meer omzat dan de EMEA markten gaat China met 65 miljoen units 27% van de markt betekenen, na Noord Amerika (85 miljoen unit, 35%) de grootste. Wel verwacht men dat in China kleinere, lokale merken veel gaan wegzetten, de Westerse modellen zijn te duur en 4G gericht, dat speelt nog nauwelijks in China.

Het is overigens wel grappig dat niet alleen Microsoft, maar ook Apple (dat zou Jobs zo hebben gezien, kleine tablet hadden geen toekomst) te laat in de kleine tablets stapt. Die zijn er nu wel van diverse kanten, de iPad Mini, de Galaxy Tab 2 en de Nexus 7, en die gaan enorm scoren dit jaar, maar ze missen in de standaarduitvoering vaak nog de 3G/4G optie voor gewoon telefoneren (dus heb je er een smartphone naast nodig). De Note’s van Samsung, wel weer wat kleiner maar dat wordt weer gecompenseerd door het slimme pennetje, bieden wel die dubbele functie. Voor wie veel onderweg is betekent dat een apparaatje en een lader minder. De phablet-tussenvorm heeft toekomst.

De notebook markt is volgens NPD aan het stabiliseren, de vraag neemt wat af ook in de opkomende markten waar verzadiging nu ook duidelijk is. De notebooks met touchscreen brengen wel wat nieuwe energie, en de tweede helft van 2013 zal modellen brengen die meer tablet achtig zijn (touch, instant-on, betere batterij en veel dunner) en de markt weer wat zullen aanzwengelen. De tablet-PC is het model voor de wat meer zakelijke gebruikers en gaat eind 2013 de gewone notebook inhalen in verkoopcijfers.

Het prijsniveau is het pijnpunt, ook de premium merken en modellen voelen dat. Nu kunnen Apple en Nexus in Europa en elders nog behoorlijk hogere prijzen rekenen dan in Amerika, maar aan dat verschil wordt geknabbeld, de klant ziet dat als unfair en gaat verder kijken. Google en Amazon zijn bij de kleinere tablets en ereader/tablet hybrids al stevg de prijzenslag in gegaan en met success.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom