NRC Media: inzicht in de branche Consumentenelektronica, ICT &

Kranten moeten steeds meer rekening houden met nieuwe media, zowel qua redactionele aandacht als qua adverteerders en steeds meer kranten hebben ook ene digitale versie . NRC is hier heel actief in, was een voorloper qua digitale bereikbaarheid, maar doet ook, ten behoeve van adverteerders, onderzoek naar doelgroepen. Op nrcmedia.nl is gratis een whitepaper te downloaden met gedetailleerde en vooral relevante informatie over verschillende branches. Het whitepaper ‘Consumentenelektronica, ICT & Telecom Insight’, samengesteld door Motivaction, geeft interessante inzichten in omvang, samenstelling en interesses van consumentengroepen, niet alleen voor adverteerders, maar ook voor de hele ICT en CE branche. Daarom wat plaatjes en stukken uit dit onderzoek, dat een breed beeld geeft met veel harde cijfers uit verschillende bronnen.
8,6 miljoen Nederlanders blijken geïnteresseerd te zijn in technologische ontwikkelingen, computers, gadgets en nieuwe technologieën. Zij hebben in vergelijking met de gemiddelde Nederlander ook meer interesse in film en video, sport, auto’s en klussen en zij hebben vaker een voorkeur voor politieke partijen, die rechts van het midden opereren. Binnen deze groep worden tijdschriften, dagbladen, televisie en internet vaker dan gemiddeld geraadpleegd.
De spelers op de markt voor televisie-, breedbandinternet- en telefonieproducten worden gedwongen alle zeilen bij te zetten om zich staande te houden in een sector die in hoog tempo verandert. Het effect van de toegenomen capaciteit van de kabelinfrastructuur, de voortdurende consolidatie, de sterke groei van digitale televisie en de opkomst van de smartphone in combinatie met een applicatiemarkt, is dat aanbieders en consumenten steeds nieuwe wegen zoeken en vinden in het ICT- en telecomlandschap. Begin 2012 beschikte ongeveer de helft van de Nederlanders over een smartphone met mobiel internet. Toch bleef het verwachte succes in de telecommarkt in het eerste kwartaal achter bij dezelfde periode in 2011. Daarvoor zijn meerdere oorzaken. Zo heeft de snelle groei van de sociale media, waaronder Facebook en WhatsApp, ervoor gezorgd dat de omzet van spraak- en sms-diensten onder druk staat en krijgt de telecombranche naar verwachting last van strengere regelgeving.2 Hoewel er begin 2012 sprake was van een omzetdaling in de telecommarkt, verwacht de sector een gemiddelde groei die oploopt tot 6,2 miljard euro in 2016. In tegenstelling tot vrijwel alle non-foodbranches, die in het eerste kwartaal van 2012 een omzetdaling noteerden, slaagden winkels in consumentenelektronica er wel in een lichte omzetstijging te realiseren.4 En opinieonderzoek bevestigt dat consumenten de technologische ontwikkelingen ook steeds meer omarmen. De technologisering van het dagelijkse leven en de economie gaat met rasse schreden voort. In tien jaar tijd is het percentage Nederlanders dat vindt dat er meer ruimte moet komen voor technologische ontwikkelingen gestegen van 50% naar 75%. Ook neemt de huiverigheid hiervoor af. Vijftien jaar geleden waren drie van de vijf Nederlanders nog van mening dat er grenzen gesteld moesten worden aan de technologische ontwikkeling, anno 2012 heeft 84% van de bevolking juist vertrouwen in de vooruitgang van de technologie.5

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom