Social media: rafelranden aan de groei

Heel langzaam wordt duidelijk, dat de sociale media als modeverschijnsel over de piek heen zijn. Lokale sites zoals Hyves zijn al heel duidelijk in de krimpfase, maar ook de grote sites melden nog wel wereldwijd groei, maar zoeken ook driftig naar nieuwe leden. Google + heeft via soms irritante koppeltechnieken veel leden weten binnen te roeien en doet Facebook en LinkedIn concurrentie aan.

In feite zien we dat alle aanbieders op de markt voor extended communicatie proberen allemaal het hele pakket te gaan bieden, dus social media, email, videoconferencing, chatten en What’sApp-achtige berichten. Niet iedereen heeft al alles in huis maar daar gaan we naar toe. Het bedrijf dat als eerste zowel en flinke aanhang als alle diensten via haar portal (en een enkele knop op de smartphone zoals Facebook) kan aanbieden zou dan wel eens tot machtige marktleider kunnen uitgroeien, een situatie die Microsoft met Windows wist te bereiken.

We zien dat de grote spelers, vaak onder het mom van menslievende projecten om internet naar de brede massa (in de derde wereld met name) te brengen, ambitieuze projecten opstarten. Google wil met Google Project Loon via High Altitude Balloons dus ballonnen die hoog in de stratosfeer (20 km hoog)boven de aarde zweven, internet toegang bieden aan gebieden waar kabel of radio-internet niet komt. Dat project is in een testfase en is technisch een uitdaging, niet alleen vanwege de ballonnen en zenders die in 2400 MHz en 5800 MHz range werken, maar ook vanwege de interferentie met radio-astronomie en met radiocommunicatie in die banden. Men wil uiteindelijk met 300 ballonnen landen als Nieuw Zeeland, Australië, Chili en Argentinië internet bieden.

Facebook is ook druk bezig om meer gebruikers te krijgen in de afgelegen gebieden in dergelijke landen, men spreekt over de ‘next 5 billion internet users’. In het Internet.Org consortium met Samsung, Qualcomm, MediaTek, LMEricsson, Nokia en Opera werkt aan men niet aan ballonnen of transmissienetwerken of infrastructuur, maar aan efficiënter mobiel dataverbruik. Minder datadebiet zodat internet betaalbaar wordt in de derde wereld en dat wil men door bereiken door technische middelen zoals betere compressie, caching, proxies, CDN’s (content delivery networks), wifihotspots en goedkopere hardware (smartphones).

Dat LinkedIn ook niet erg goed loopt, zou kunnen worden afgeleid uit een verlaging van de minimumleeftijd voor toetreding van 18 naar 13 jaar, maar in Nederland mag het pas vanaf 16 jaar. Dat komt door onze lokale wet- en regelgeving, zoals de Wet Bescherming Persoonsgegevens. In de VS is de leeftijd 14 jaar. Men geeft voor, hiermee de pre-university kids te bereiken en mogelijk zal dat voor een toename van LinkedIn gebruikers zorgen, maar de serieuze LinkedInner zal er niet blij mee zijn, dat z’n gegevens nu ook door een heel brede groep niet erg interessante scholieren ingekeken kunnen worden. Op termijn lijkt dit een zwaktebod, ingegeven door het idee dat men hetzelfde wil bieden als Facebook en Google+, maar het betekent wel verwateren van het nog enigszins exclusieve imago van LinkedIn met non-professionals.

Skype cum Outlook

De strijd om de consumentencommunicatie tussen email aanbieders en sociale media giganten betekent vooral dat iedereen alles gaat aanbieden. Google biedt meer chat en Microsoft integreert in de VS, maar nog niet in ons land nu de VoIP-dienst Skype in de webmaildienst Outlook.com. Net als Google kan men met één account nu meerdere diensten gebruiken in een naadloze integratie. Skype wordt geïntegreerd in de webinterface van Outlook.com en men kan de Skype-contactpersonen vanuit de webmail bereiken en gesprekken voeren, maar ook chatten. Outlook.com biedt al een link met Facebook-, Skype- en Google-contacten en ook met Twitter. Het is duidelijk dat men streeft naar een enkele communicatie-portal die dan wel toegang tot andere media en netwerken biedt, maar de gebruiker binnen in dit geval de Microsoft omgeving houdt. Daarmee krijgt men meer zicht op gedrag en voorkeuren en kan gerichte promotie worden gemaakt, waarvoor dan weer de adverteerder meer betaalt.

 

Home

Dieptedossiers

Dealer Info TV

Dealer Info

Agenda

ICT webnieuws

Partnerdagen

Luc Sala's columns

Contact

Bedrijvengids

Archief

 

Vacatures

 
website development: GF&FA
Dealer Info • home
Vakblad voor ICT & CE retailers

Luc Sala's Blog
Shuttle Computers Handels GmbH
Wave Computers Nederland
ScanSource
G DATA Software AG
Dealer Info
Asus
Primacom